CDON

(2003-08-17)

Vi känner till begränsningarna kopieringsskyddet innebär men som återförsäljare kan vi bara sälja produkterna så som skivbolagen producerar dem. Vi har förståelse för att skivbolagen/artisterna vill skydda sina alster men ur vår synvinkel är det givetvis beklagligt att den lösning som används idag begränsar möjligheten att lyssna på skivorna även för ärliga kunder.

Hur kommer det sig att inte alla kopieringsskyddade skivor är "märkta" hos er?

Grundinformationen om våra skivor (allt utom bild och ev. text om artisten/titeln) läggs upp av skivbolagen i deras gemensamma databas Grammotex. Det är denna vi speglar på vår site och det är därför vi kan erbjuda så stort utbud (ca 100 000 titlar). Om inte skivbolaget anger att en produkt är kopieringsskyddad vet vi det alltså inte om vi inte upptäcker det själva. Om informationen saknas och vi upptäcker det lägger vi till den själva, dock kan denna info skrivas över av bolaget nästa gång de uppdaterar produkten i databasen.

Vad händer om man råkar beställa en kopieringsskyddad skiva som ni inte har upplyst om att den är skyddad

Idag släpper de stora skivbolagen alla (åtminstone större) titlar med kopieringsskydd. Det är inte att betrakta som ett fel på skivan, vi säljer skivan så som skivbolaget bestämt att den ska vara. Du har alltid rätt att ångra ett köp inom 14 dagar oavsett anledning, så länge skivan är i nyskick, men får själv stå för returportot. Eftersom kopieringsskydd är en relativt ny företeelse och kunderna ännu inte vant sig vid det så står vi för returportot i de fall då kopieringsskydd inte anges på vår site. Idag måste man utgå ifrån att en nysläppt skiva är kopieringsskyddad, det är snarare regel än undantag, åtminstone vad gäller större titlar.

Vad händer om man inte tänker på att kolla skivfodralet noga efter finstilt text som upplyser om att den är kopieringsskyddad, utan bara öppnar omslaget och försöker lyssna på skivan när man märker att det inte går och förstår att den är skyddad? Är det några problem att få pengarna tillbaka då?

Om skivan och omslaget är i oskadat skick så går det bra att returnera om det görs omedelbart och orsaken till returen anges. Kontakta kundtjänst innan du returnerar.

Med vänliga hälsningar
Helena
Kundtjänst CDON/DVDON

CDON ändrar sig, del 1

CDON vill inte längre ta sitt ansvar för att de inte informerar kunderna om vilka skivor som är kopieringsskyddade:

"Som det också står på siten är många skivor idag kopieringsskyddade, vilket innebär att de inte kan spelas på datorer. Det kan även vara problem att spela dem på vissa bilstereos. Kopieringsskyddet beslutas av skivbolaget och är inget CDON kan påverka. Ibland meddelar skivbolaget att en produkt är kopieringsskyddad, men långtifrån alltid. När man köper en ny titel kan man utgå ifrån att den är kopieringsskyddad och att detta aldrig kan betraktas som ett fel. Därför kan vi dessvärre inte godkänna en retur på denna cd då det inte är något fel på på skivan."

CDON ändrar sig, del 2

"Det har varit delade meningar om vad som gäller när skivor är kopieringsskyddade och det som gäller nu är att man får returnera precis som om skivan var defekt. Vi skickar alltså ett returkuvert och står för portot."

Hmm... "det som gäller nu"? Undrar om det kommer att ändras igen. Hör gärna av er ifall ni får problem. Det står ju fortfarande på deras "frågor och svar" på hemsidan att man ska förutsätta att nya skivor är kopieringsskyddade.


Skriv en kommentar till artikeln! För att PUL inte ska gälla måste jag förhandsgranska kommentaren innan den publiceras.

Namn:
E-post:
Kommentar: