Lokförare åtalas

(SA | 2002-03-09 10:48)



Lokförare åtalas för olycka

Tretton personer fördes till sjukhus Tågets kontrollsystem var urkopplat

GÄVLE
Den 56-årige lokföraren från Gävle åtalas efter olyckan 3 februari 2001 då ett hjälplok körde in i ett persontåg bakifrån i Furuvik. 13 personer fick föras till sjukhus.

- Föraren överskred de 40 km i timmen som var högsta tillåtna hastighet vid den här typen av uppdrag, säger kammaråklagare Micael Dahlberg som åtalar föraren för allmänfarlig vårdslöshet och vållande till kroppsskada.

Kopplade ur automatiken
Enligt åklagaren handlar det om sex, sju personer som fick påtagliga skador vid olyckan.
Föraren på hjälploket hade mot säkerhetsföreskrifterna kopplat ur den automatiska tågkontrollen (ATC:n) som skulle garantera rätt hastighet. Men den manövern åberopar åklagaren inte i åtalet.

Ska hålla siktfart
- Nej, även med den här säkerhetskontrollen inkopplad hade det gått att köra åtminstone lite fortare än 40 km i timmen. Maxfarten oaktad så hade föraren dessutom skyldighet att hålla så kallad siktfart. Det vill säga en hastighet som inte var högre än att han kunde stanna på den sträcka han hade klar sikt. Något som olyckan visar att han inte klarade av, säger Dahlberg.
Det rådde snöoväder vid det här tillfället då hjälploket gick ut från Skutskär för att hjälpa persontåget som fått ett tekniskt fel och stod mellan Skutskär och Gävle.
Lokföraren hade även mot bestämmelserna fått reda på ungefär var det trasiga tåget stod.
Något som visade sig vara en felaktig uppgift och följden blev ödesdiger.

Borde fått information
Bestämmelserna säger att lokföraren bara skulle ha fått reda på att tåget han skulle assistera stod på sträckan mellan stationerna Skutskär och Bomansberget i Järvsta. Detta just för att ha full uppmärksamhet under hela färden.
Utredningen har visat att hjälploket hade varit uppe i en hastighet på mellan 50-60 kilometer i timmen på väg till haveristen.
Vid kollisionstillfället var farten fortfarande 30 km i timmen.






Länk (ingen text) - Ami - 2002-03-09 15:27
Sv: Lokförare åtalas - Ami - 2002-03-09 15:31
ATC - Magnus Olert - 2002-03-09 19:40