Lokförare åtalas
(SA | 2002-03-09 10:48)
Lokförare åtalas för olycka
Tretton personer fördes till sjukhus Tågets kontrollsystem var urkopplat
GÄVLE
Den 56-årige lokföraren från Gävle
åtalas efter olyckan 3 februari 2001
då ett hjälplok körde in i ett
persontåg bakifrån i Furuvik. 13
personer fick föras till sjukhus.
- Föraren överskred de 40 km i timmen
som var högsta tillåtna hastighet vid
den här typen av uppdrag, säger
kammaråklagare Micael Dahlberg som
åtalar föraren för allmänfarlig
vårdslöshet och vållande till
kroppsskada.
Kopplade ur automatiken
Enligt åklagaren handlar det om sex,
sju personer som fick påtagliga skador
vid olyckan.
Föraren på hjälploket hade mot
säkerhetsföreskrifterna kopplat ur den
automatiska tågkontrollen (ATC:n) som
skulle garantera rätt hastighet. Men
den manövern åberopar åklagaren inte
i åtalet.
Ska hålla siktfart
- Nej, även med den här
säkerhetskontrollen inkopplad hade det
gått att köra åtminstone lite fortare
än 40 km i timmen. Maxfarten oaktad så
hade föraren dessutom skyldighet att
hålla så kallad siktfart. Det vill
säga en hastighet som inte var högre
än att han kunde stanna på den
sträcka han hade klar sikt. Något som
olyckan visar att han inte klarade av,
säger Dahlberg.
Det rådde snöoväder vid det här
tillfället då hjälploket gick ut
från Skutskär för att hjälpa
persontåget som fått ett tekniskt fel
och stod mellan Skutskär och Gävle.
Lokföraren hade även mot
bestämmelserna fått reda på ungefär
var det trasiga tåget stod.
Något som visade sig vara en
felaktig uppgift och följden blev
ödesdiger.
Borde fått information
Bestämmelserna säger att lokföraren
bara skulle ha fått reda på att tåget
han skulle assistera stod på sträckan
mellan stationerna Skutskär och
Bomansberget i Järvsta. Detta just för
att ha full uppmärksamhet under hela
färden.
Utredningen har visat att hjälploket
hade varit uppe i en hastighet på
mellan 50-60 kilometer i timmen på väg
till haveristen.
Vid kollisionstillfället var farten
fortfarande 30 km i timmen.
Länk (ingen text) - Ami - 2002-03-09 15:27
Sv: Lokförare åtalas - Ami - 2002-03-09 15:31
ATC - Magnus Olert - 2002-03-09 19:40