Sv: ATC

(Engineer | 2002-03-09 20:03)

Som ett svar på: ATC skrivet av Magnus Olert den 09. mar 2002 19:40:00:

>>Föraren på hjälploket hade mot säkerhetsföreskrifterna kopplat ur den automatiska tågkontrollen (ATC:n) som skulle garantera rätt hastighet. Men den manövern åberopar åklagaren inte i åtalet.
>Hm, för att kunna köra in på den blocksträcka som den hjälpbehövande tåget står på måste han ju passera en signal i stopp. Måste man inte stänga av ATC:n för att det ska gå? Men denna linje kanske inte har fjärrblockering? Hur funkar det då?
>/ Olert

Först och främst. Det är skillnad på område med ATC och Linjeblockering.
För att kunna passera en signal i stopp på område med ATC måste man tyrcka på en spåeciell knapp. Dessförinnan måste man ha tillstånd (undantag finns).

Varför man inte berättar vart tåget står har en enkel förklaring och det är missuppfattningar. Föraren vet kanske vart loket står och säger det, sedan kan ju ett godståg vara 730 m långt i bromsgrupp P/R. Kan vara svårt att tänka på det.
Föraren som kom med hjälpfordornet gjorde jättefel, även om han nu visste vart tåget står, så gäller SIKTFART, dvs i detta fall kunna stanna innan det andra tåget. Siktfart kan som mest vara 40 på tågspår på linjen. Men det viktigaste är ändå att det är en anpassad hastighet.
E