Sv: ATC
(Engineer | 2002-03-09 20:03)
Som ett svar på: ATC skrivet av Magnus Olert den 09. mar 2002 19:40:00:
>>Föraren på hjälploket hade mot
säkerhetsföreskrifterna kopplat ur den
automatiska tågkontrollen (ATC:n) som
skulle garantera rätt hastighet. Men
den manövern åberopar åklagaren inte
i åtalet.
>Hm, för att kunna köra in på den
blocksträcka som den hjälpbehövande
tåget står på måste han ju passera
en signal i stopp. Måste man inte
stänga av ATC:n för att det ska gå?
Men denna linje kanske inte har
fjärrblockering? Hur funkar det
då?
>/ Olert
Först och främst. Det är skillnad på
område med ATC och Linjeblockering.
För att kunna passera en signal i stopp
på område med ATC måste man tyrcka
på en spåeciell knapp. Dessförinnan
måste man ha tillstånd (undantag
finns).
Varför man inte berättar vart tåget
står har en enkel förklaring och det
är missuppfattningar. Föraren vet
kanske vart loket står och säger det,
sedan kan ju ett godståg vara 730 m
långt i bromsgrupp P/R. Kan vara svårt
att tänka på det.
Föraren som kom med hjälpfordornet
gjorde jättefel, även om han nu visste
vart tåget står, så gäller SIKTFART,
dvs i detta fall kunna stanna innan det
andra tåget. Siktfart kan som mest vara
40 på tågspår på linjen. Men det
viktigaste är ändå att det är en
anpassad hastighet.
E