Sv: Viggbyholmssmällen 1977, Möte vid obevakad driftplats enl 100 § i 1947 års S
(Rolf Segelström | 2002-03-30 19:19)
Som ett svar på: Sv: Viggbyholmssmällen 1977, Möte vid obevakad driftplats enl 100 § i 1947 års SÄO skrivet av Rolf Segelström den 30. mar 2002 16:53:01:
>>1) I en tråd ("Strängnäs")
som fördes den 22-23 januari i år
debatterades tågs möjlighet att vända
utan att befinna sig inom en
station.
>>Därvid berördes en dödsolycka på
Roslagsbanan 1977, då två tåg
kolliderade mellan Hägernäs och
Viggbyholm. Känner någon till närmare
omständigheter om denna olycka (namn,
orsak, utredningsresultat, vidtagna
åtgärder e.dyl.)? Vad kallades den?
(Namnet ovan är en gissning från min
sida.)
>>Olyckan saknas tyvärr i den mycket
intressanta listan över svenska
järnvägsolyckor.
>>2) På sidan Järnvägsolyckor
i Sverige omtalas en dödlig kollission
mellan en rälsbuss och ett
lokalgodståg på linjen
Akkvare-Arvidsjaur den 28 mars 1956.
Olyckan berodde enligt sidan på att den
ene föraren glömt att man skulle
genomföra ett möte på den obevakade
driftplatsen Akkavare enl 100 § i 1947
års SÄO.
>>Vad var detta för regel? Hur
tillämpades den i praktiken? Gick det
först anlända tågets förare ut, lade
om infartsväxeln till sidotågvägen,
körde in och lade om växlarna för att
det senare tåget skulle kunna köra
igenom på huvudtågvägen?
Stationsautomaten var väl knappt
påtänkt när 1947 års SÄO
skrevs?
>>Jag antar att denna form av möte
förbjöds i 1959 års SÄO.
Korrekt?
>>3 Finns det några böcker
utgivna angående järnvägsolyckor i
Sverige eller norden?
>>Eder signaltomte,
>>Anders
>Viggbyholmsolyckan var lite speciell
och hade inget med §100 att göra.
>Hägernäs Hållplats dit det
norrgående persontåget var på väg
låg inom Viggbyholms
stationsområde.
>Den yttre infartssignalen låg under
motorvägsbron innan Hägernäs
hållplats(sett från Rydbo). Den inre
låg i kurvan efter Hägernäs
hållplats(sett från Rydbo).
>Arbetsfordonet, som kom från Rydbo,
hade fått order att stanna vid infarten
Viggbyholm. Personalen på
arbetsfordonet tolkade det som den inre
infatssignalen (som ju står vid
Viggbyolms station) och passerade då
den yttre, som var stationsgräns.
Samtidigt avgick persontåget, som hade
kör i den inre utfartssignalen i
Viggbyholm mot Hägernäs och
kollissionen var ett faktum mellan
Viggbyholms station och Hägernäs
hällplats(som låg inom Viggbyholms
stationsområde). Arbetsfordonet körde
felaktigt mot rött i den yttre av två
infatssignaler.
>Hoppas ni förstår.
>Hälsningar: Roffe S
Kommentar till kommentaren:
§ 100 försvann när 1959 års SÄO
kom. Den tillämpades väl bara på
Tam-banor medan RB 1977 hade Fjb. Radion
fanns inte vid denna tidpunkt på RB
utan ordergivning skedde per S-blankett
eller via telefon.
I alla fall så var Viggan-olyckan en
serie missförstånd. Den ende som inte
gjorde något fel var föraren av
persontåget.
M.v.h Roffe S