Sv: Hamburg-Hallsberg utan byte av lok...

(Lillefar | 2002-04-07 11:31)

Som ett svar på: Sv: Hamburg-Hallsberg utan byte av lok... skrivet av Anders Karsberg den 07. apr 2002 10:47:12:

>Idag kördes det ett godståg med EG-lok Hamburg-Hallsberg utan byte av lok på test. Enligt rykten så skall detta så småningom pernanentas på lördagar. Någon som vet mer om detta?
>Går tågen verkligen Hallsberg - Hamburg med samma lok? Det kräver ju tre olika "ATC"-system, har något EG-lok det? Varför kör man i så fall inte till Maschen? Läser man tidigare inlägg så tolkar jag det som lokbyte i Padborg.
Lennart
>



>Det står "På lördagar avlöser vi brotåg 45738 från Hamburg Maschen...". Maschen ligger ju strax söder om Hamburg och man byter knappast lok i Hamburg. Sker lokbyte är det säkerligen enbart i Padborg. Rangierbahnhof Maschen / Cargo Bahnhof Maschen ... många bilder!
======================================== ====================
Alla (13) EG-lok är levererade med dansk och svensk ATC samt tysk Indusi. Tre olika antenner (dansk och tysk på yttersidorna och svensk bakom snöplogen) samt tre olika tablåer i förarhytten.
F n sker lokbyte i Padborg, men enligt dagens Sydsvenska Dagbladet så skall loken bli genomgående Hallsberg rbg-Hamburg Maschen fr o m den 16 juni i år.
Har svårt att förstå hur EG-loken skall räcka till, redan i dag är de för få för trafiken Malmö gbg-Padborg. Detta har man löst genom att på sydgång på en del tåg byta till danskt EA-lok i Ringsted, som drar tåget vidare till Padborg. EG-loket återvänder direkt tillbaka till Malmö gbg som ensamt lok, för att dra ett annat tåg till Danmark.
Railion Denmark har option på ytterligare 7 EG-lok, men jag vet ej om man kommer att utnyttja denna.
Förhoppningsvis är de tyska BR 185 på gång!? DB Cargo har beställt 400 lok av denna tvåströmstyp, och detta lok kommer att bli det vanligaste loket i tågen Hamburg Maschen-Hallsberg rbg/Sävenäs rbg.
Lillefar