Sv: Centralbron håller för pendeltåg.2,4 ton/m
(1067 | 2002-04-07 20:54)
Som ett svar på: Sv: Centralbron håller för pendeltåg.2,4 ton/m skrivet av Gustav Karlsson den 07. apr 2002 20:37:59:
>>>>Vore det tekninskt möjligt att
lägga ett ytterligare järnvägsspår
genom Stockholm på Centralbron? Jag
tänker då att man breddar
järnvägsbron på trafikledens
bekostnad. Centralbron är ju ganska
bred, så om man gjorde körfälten lite
smalare, så kanske bilarna även
fortsättningsvis har 6 körfält att
åka på. Dessutom verkar det som det
körfält som ligger närmast
järnvägen är det minst använda.
Körfältet i fråga leder tydligen till
en avtagsväg vid Slussen, och dit är
det inte så många bilar som åker. Jag
är inte så insatt i Stockholms
geografi, men ett hinder verkar vara den
tunnelkasun som tunnelbanan leds i
mellan Gamla Stan och Centralstationen.
När jag tittade på Centralbron såg
jag att den tunneln går i ytläge
längs hela Riddarholmen. Kan den vara
ett hinder för en breddning av
järnvägsbron? Enligt Banverket skulle
ju ett spår ytterligare göra stor
skillnad för trafikflödet genom
staden.
>>>-------------------------------
>>>Frågan har utretts flera gånger -
gå in på Banverkets hemsida så kan du
hitta mer material.
>>>I korthet är det möjligt att lägga
ett tredje spår något över nuvarande
trafikled, vilket var det som
förordades för passagen av
Riddarholmen hellre än att låta
järnvägstrafiken komma närmare
Riddarholmskyrkan. I praktiken håller
nog inte vägbron för tåg, utan det
blir nog nödvändigt med rivning och
nybyggnad.
>>>Det tredje spåret är dock inte
aktuellt längre. Avgörande skäl är
att den långsiktiga spårkapaciteten
är otillräcklig med ett tredje spår,
och att en pendeltågstunnel ger bättre
tillgänglighet till områdena runt
stationerna genom flera uppgångar och
ett nytt stationsläge vid Odenplan.
>>>Tredje spåret som förslag
lanserades av dåvarande SJ i mitten av
1980-talet och drevs av Banverket under
1990-talet, när budgeten och
prognoserna för den framtida
trafikutvecklingen var mer begränsade
än idag. Om
Nyköpingslänken/Ostlänken byggs
behövs definitivt fyra spår genom
Stockholm.
>>^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^^^^
>>X10-tågens A-del har tjänstevikten
60 ton(tjänstevikt är väl med
passagerare?) och längden 25 m vilket
ger metervikten 2,4 ton/m.
>>En vanlig lastbil med tillåten
bruttovikt 60 ton och längden 24 m ger
en metervikt av 2,5 ton.
>>Emellertid förekommer tillåten
bruttovikt 60 ton även för något
kortare bilar(vet inte exakt).Dessutom
kan det förekomma att sådana bilar
kör i bredd och med tillåten hastighet
70 km/h är den dynamiska belastningen
på bron vida högre än vad ett ensamt
pendeltåg som dessutom kör saktare
inför uppehåll på Cst utövar.
>>Om insikten om möjligheten att med en
"obetydlig" ändring på bron kunna
köra pendeltåg på Centralbron vinner
insteg hos berörda politiker kanske vi
kan se ett eller kanske rent av två
pendeltågspår på Centralbron inom
kanske tre år.
>>Bilarna borde fortfarande ha
möjlighet att använda fyra
körfällt.
>>Tänk vad mycket pengar som kan sparas
och användas till exempelvis
kringfartsleder om den tänkta
pendeltågstunneln inte kommer till
utförande.
>Ursäkta mig men du måste ta in i
beräkningarna att spår, sliper, kanske
makadamm och kontaktledning med stolpar
etc väger en del också.
>Och sedan gäller det hur du ska
undvika att komma upp så högt i höjd
att du inte äventyrar trafiken
till/från Riddarholmen.
>Och det finns väl tyngre tåg än
pendeltåg. Inte gör väl spåren så
stor effekt om man ska börja kryssa i
Årsta och inne på Centralen.
Resonemang om metervikt synes mig inte helet relevant när det gäller broar och viadukter i annat än egenvikt och snölast. Tåg åstadkommer punktlaster och dynamiskt tillskott. Det lyfter här och trycker där och momentkurvorna åker upp och ner som tjejernas hopprep en majdag på skolgården. Dessutom vibrerar alltihop med en massa cykler per sekund. Är det underbågreglar med bågverkan så håller de på och borrar i upplagen på ett intressant sätt. Dessutom gillar lokförare att koppla upp och ned och bromsa och ha sig, vilket rycker och sliter i broarna. Men inte lika mycket om spåret ligger i makadamtråg. Det är inte hälsosamt at rycka igång ett malmtåg när Dm3an står på stålbro med vagnarna bortom brolagret.
Men:
Hellre räkna med dynamisk last
än att bygga för punktlast med
råge
Hellre lyss till det stål som brast
än att aldrig spänna en båge
Sv: Centralbron håller för pendeltåg.2,4 ton/m - Bengt Dahlberg - 2002-04-08 05:35