Sv: Fler uddalok: C10-K26-KA9-L31-N7
(Conny Sernfalk | 2002-05-07 23:48)
Som ett svar på: Fler uddalok: C10-K26-KA9-L31-N7 skrivet av Hans Keller den 07. maj 2002 18:29:21:
Nedanstående udda loktyper fick en kort
tid i SJ regi, och torde därför vara
rätt okända. Alla övertogs från GDJ
1948, och själv har jag bara begränsad
kunskap om deras tid som SJ-lok.
>Litt C10 1818-1820:
>1818: enligt SJ str 77 1/1 1952 vid CV
Örebro, slopad 1952
>och skrotad samma år i Vislanda.
>1819: samma uppgifter som för
1818.
>1820: enligt SJ str 77 1/1 1952 vid SJ
VII D (fd GDG-nätet),
>troligen i Falun. Enligt arkivuppgift
konserverad som
>beredskapslok vid 20 ms (Boden)
1952-12-08, uppställd i Boden 1953-03,
avsedd provköras i Boden 1954-10 men
aldrigt utfört. Slopad 1957 och skrotad
1960 vid Östersund hvst.
>Kommentarer: 1818-1819 blev tydligen
aldrig beredskapslok. Frågan är väl
om deras tjänst vid SJ var annat än
ytterst minimal om ens någon. I SJK
ångloksbok (bok 13) finns bara foto på
1820 som GDJ C3 50 i Falun 1947.
Eftersom denna bok hade som
målsättning att alla SJ loktyper
skulle återges i SJ-märkning om bara
något sådant foto existerade, får man
väl dra slutsatsen att inga kända
bilder på C10-lok fanns. Åtminstone
inte 1973-74 då boken skrevs.
Emellertid har jag faktiskt ett foto på
just GDJ C3 50 i SJ-märkningen SJ C10
1820! Fotot är något oskarpt och taget
vintertid. Tid och plats okänt, men kan
ju vara antingen Falun eller Boden
mycket tidigt 1950-tal. Fö, varför
skicka ett gammalt fyrkopplat lok till
Norrland som beredskapslok?
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Tillägg 1820:
1952-10-09 Reparation kl. V C i
Tillberga(upprustning till
beredskapsdragkraft)
1952-12-08 Konserverad
1953-01-15 Avställd vid Hvst Örebro.
Loket skall uppställas inom V
distriktet
1953-06 Uppställd i Boden
1954-09-11 Avställt 20ms,
uppställningsplats :Boden. Loket
skallbesiktigas och provköras
1954-10-12 Besiktning av loket. Framgår
bl.a att loket har gravrost på
löpverk, har bräckt lötring, 4 ekrar
bräckta samt lös hjulring. Loket
bedöms ej vara i löpdugligt skick och
bör intagas till hvst. Provkörning
därmed ej utförd.
1957-10-03 uppställt i lokhus.
1959-07-10 Slopad för skrotning i
Östersund. Panna 2304 (tillv. GDJ 1936)
avställs ev. för försäljning.
Tender avställd för Ba.
OBS! Slop datum (källa avskrift från
slopningsskrivelser). Enligt SJK bok 13
anges 1957 som slopningsår.
1959-10-15 Panna 2304 uppställs i
Östersund
1960-02-22 Panna 2304 såld UHB för
8.000:- + rep. kostnader på c:a
8.000:-.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
>litt K26 1902:
>Loket tillhörde enligt SJ str 77 1/1
1952 SJ VI D (Borås).
>Enligt SJK bok 13 levererades loket
(tillsammans med ett systerlok) som
våtånglok 1903. Användes som
påskjutningslok i backarna vid Ryggen
och Granstranda på GDJ. Ny ångpanna
inlades 1929, och 1951 satte SJ in
överhettare i denna panna. Foto finns
på loket från Åhagaverkstaden i
Borås 1957, uppenbarligen avställt och
okonserverat. Slopat som beredskapslok
1963. Skrotat på Åhaga i Borås
1964.
>Kommentarer: Det förefaller som loket
kom till SJ VI D efter pannombyggnaden
1951. Var det för att samla tanklok av
denna typ (C1) på ett distrikt? På VI
D fanns sedan tidigare K5 och K7. Vilken
var tjänsten i Borås, och
konserverades loket? Kan det ha stått
uppställt i lokstallet i Björketorp
på fd VBHJ vid slopningen 1963?
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXX
Tillägg 1902:
1953-05-01 Trafiklok vid 25 ms
(Borås)
1957-03-20 Loket (tillhörande 25
ms)anmält som övertaligt och skall
repareras till beredskapslok. Detta
planeras genomföras 1957-03--06. Skall
därefter placeras som beredskapslok och
uppställes inom 25ms
1957-08-08 Sänd till hvst för
beredskapsreparation.
1963-12-06 Slopad för skrotning
Har tyvärr inga anteckningar om
uppställningsplats. Lokstallet i
Björketorp är möjligt. Likaså
närliggande lokhus t.ex Borgstena grp,
Brandsmo grp, Rävlanda m.fl.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXX
>Litt KA9 1857-1859:
>Alla loken slopas 1949 och 1857-1858
skrotas redan året därpå i Vislanda.
1859 såldes till Mackmyra Sulfit 1949
och slopas där 1955. Av dessa lok finns
tydligen inga kända bilder i
SJ-skepnad, och de kan väl knappast ha
tjänstgjort just alls på SJ. Frågan
är hur rudimentär ommärkningen
gjordes?
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
>Litt L31 1871:
>Loket uppges i SJK bok 13 som använt
av SJ på Falun-Mora, men den
tjänstgöringen blev nog kort då det
redan i SJ str 77 1/1 1952 anges
uppställt på CV i Örebro.Slopat 1954
och skrotat i Vislanda 1955. Kan
därför knappast ha blivit
beredskapslok trots sin storlek och ny
panna (1935). Tydligen finns ingen känd
bild på L31 1871 annan än som GDJ
-märkt.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Tillägg 1871: Antar att du menar 1870.
Lok 1871 är lok litt. L16.
1954-10-30 Slopad för skrotning inkl.
tender. Tillhörande panna (2354, Vagn &
Maskinfabriken 73 1935) avställs för
ev. ombyggnad till annat lok.
Med största sannolikhet har loket ej
varit beredskapslok.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
>Litt N7 1907:
>Loket påkostades av SJ byte av
ångpanna till en av SJs standardtyper
litt KA. Slopat 1963, och skrotat i
Vislanda 1966. Loket var då
beredskapslok och konserverat. Som
driftlok var det tydligen kvar i sina
hemtrakter (VII D) till dess det
avställdes i mitten av 1950-talet, men
skall sedan som beredskapslok ha
utvandrat söderöver.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXX
Tillägg: 1906:
1953-05-01 Trafiklok vid 35 ms
(Gävle)
1958-01-27 tillhör 35 ms. Skall
repareras 1958-1959 och placeras som
beredskapslok och uppställes inom 15
ms.
1962-06-08 Uppställd i Nordanö lokhus
(upplagsplats 151)
1963-12-06 Slopad för skrotning
1964 Uppställd i Nordanö lokhus
(upplagsplats 151)
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXX
Conny