Sv: Ledskenegnistsläckare!

(Bengt Dahlberg | 2002-05-25 20:51)

Som ett svar på: Sv: Ledskenegnistsläckare! skrivet av Kurt Möller den 25. maj 2002 16:34:13:

>
>>1. Har ledskenegnistsläckare förekommit utanför Sverige? I så fall: var?
>Svårt att säja bestämt - olika typer av g-släck. var tekniskt sett ofta rätt lika varann... Fast den svenska "virvelmodellen" KANSKE var unik, ja.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ ^^^^^^^^^^^^^^^
Som så mycket annat vad som gäller ånglokskonstruktioner i Sverige har även ledskenegnistsläckaren österrikiska rötter.
När utländska kol utblandades med svenska kol behövdes bättre gnistsläckning än tidigare och ledskenegnistsläckare infördes.De första hade ett kantigt utseende som ex vis enligt foto nr 51 på sid 60 i 1949 års loklära.
Nydquist och Holm konstruerade och tillverkade på 1880-talet fyra storlekar med där nr 1 var den största och nr 4 den minsta.Emellertid tillverkades en ännu större variant,nr 1A,till SNJ Sharp Stewartlok.Loket Virå har(hade?) den minsta storleken nr 4.Antagligen hade NH patent efersom Motala levererade Virå med en sådan gnistsläckare.
Den österrikiska förebilden - Kleins Gnistfångare - hade "turbinenartigen Leitschaufeln" vilket här får översättas med ledskenor.
I Österrike kallades gnistsläckaren för Kobel eller Kobelrauchfang och satt upptill på skorstenen i motsats till i Sverige.Kanske berodde det på att den svenske(?)eventuelle patentinnehavaren kringgick något eventuellt utländskt patent.
Nydquist och Holm generade sig inte för att kopiera utländska konstruktioner och i ett fall fick dom en förvarning om att "unge Herr Hardy"(Hardy var en österrikisk tillverkare av vakuumbromsar) var i antågande till Trollhättan och de uppmanades att gömma undan ett lok som hade en pirattillverkad(kopierad) vakuumejektor.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ ^^^^^^^^^^^^^^^^^^
>>2. Några för- eller nackdelar med denna typ av gnistsläckare jämfört med de som var gängse i andra länder?
>Ja! Mckt effektiv! Men den ökade mottrycket i blästerkonan = ngt sämre drag o några forlorade cylinder-hkr.
>>3. Varför valde svenska loktillverkare och järnvägsförvaltningar just denna typ av gnistsläckare?
>Oxå svårt att säja. Eftersom vi hade mycket skog överallt och glest mellan banvakterna, så ville man nog ha effektivast möjliga mackapär! Vill minnas att de första kom nån gång 1870-72 - rätt?
>>4. Vad heter ledskenegnistsläckare på engelska?
>Man ser "direktöversättningen" turbine spark arrester ibland...
>/KM


Ledskenegnistsläckare nertill... - clas - 2002-05-25 22:10
Sv: Ledskenegnistsläckare! - Dag Bonnedal - 2002-05-25 22:10