Sv: Ledskenegnistsläckare!
(Bengt Dahlberg | 2002-05-25 20:51)
Som ett svar på: Sv: Ledskenegnistsläckare! skrivet av Kurt Möller den 25. maj 2002 16:34:13:
>
>>1. Har ledskenegnistsläckare
förekommit utanför Sverige? I så
fall: var?
>Svårt att säja bestämt - olika typer
av g-släck. var tekniskt sett ofta
rätt lika varann... Fast den svenska
"virvelmodellen" KANSKE var unik,
ja.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^
Som så mycket annat vad som gäller
ånglokskonstruktioner i Sverige har
även ledskenegnistsläckaren
österrikiska rötter.
När utländska kol utblandades med
svenska kol behövdes bättre
gnistsläckning än tidigare och
ledskenegnistsläckare infördes.De
första hade ett kantigt utseende som ex
vis enligt foto nr 51 på sid 60 i 1949
års loklära.
Nydquist och Holm konstruerade och
tillverkade på 1880-talet fyra
storlekar med där nr 1 var den största
och nr 4 den minsta.Emellertid
tillverkades en ännu större variant,nr
1A,till SNJ Sharp Stewartlok.Loket Virå
har(hade?) den minsta storleken nr
4.Antagligen hade NH patent efersom
Motala levererade Virå med en sådan
gnistsläckare.
Den österrikiska förebilden - Kleins
Gnistfångare - hade "turbinenartigen
Leitschaufeln" vilket här får
översättas med ledskenor.
I Österrike kallades gnistsläckaren
för Kobel eller Kobelrauchfang och satt
upptill på skorstenen i motsats till i
Sverige.Kanske berodde det på att den
svenske(?)eventuelle patentinnehavaren
kringgick något eventuellt utländskt
patent.
Nydquist och Holm generade sig inte för
att kopiera utländska konstruktioner
och i ett fall fick dom en förvarning
om att "unge Herr Hardy"(Hardy var en
österrikisk tillverkare av
vakuumbromsar) var i antågande till
Trollhättan och de uppmanades att
gömma undan ett lok som hade en
pirattillverkad(kopierad)
vakuumejektor.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^^^^
>>2. Några för- eller nackdelar med
denna typ av gnistsläckare jämfört
med de som var gängse i andra
länder?
>Ja! Mckt effektiv! Men den ökade
mottrycket i blästerkonan = ngt sämre
drag o några forlorade
cylinder-hkr.
>>3. Varför valde svenska
loktillverkare och
järnvägsförvaltningar just denna typ
av gnistsläckare?
>Oxå svårt att säja. Eftersom vi hade
mycket skog överallt och glest mellan
banvakterna, så ville man nog ha
effektivast möjliga mackapär! Vill
minnas att de första kom nån gång
1870-72 - rätt?
>>4. Vad heter ledskenegnistsläckare
på engelska?
>Man ser "direktöversättningen"
turbine spark arrester ibland...
>/KM
Ledskenegnistsläckare nertill... - clas - 2002-05-25 22:10
Sv: Ledskenegnistsläckare! - Dag Bonnedal - 2002-05-25 22:10