Sv: F 1202 & Förstlingen?
(Ulf Landin | 2002-06-23 17:39)
Som ett svar på: Sv: F 1202 & Förstlingen? skrivet av 1067 den 22. jun 2002 22:35:30:
>>>1: Var finns F 1202 och i vilket
skick är den?
>>>2: Hur går det med replikbygget av
Förtlingen?
>>>tacksam för svar
>>F 1202 finns hos Gävlarna, men skall
så småningom förpassas till museet i
Grängesberg för upprustning. Den lär
nu vara i ett bedrövligt och icke
körbart skick. Kanske vi får se en
dubbelkombination 1202+1200 vid SJ:s
(eller vad det heter då?)
150-årsjubileum år 2006?
F 1202:s skick kan diskuteras. Det var
när jag för något år sedan pratade
om Henne med Grängesbergarna som de
tyckte/trodde att det skulle bli mycket
att göra. Det blir ju inte precis som
med W-loket... Denna pjäs är ju
aningen större. Beträffande F 1200 var
hon ju en prototyp. Och som de flesta
prototyper förbundna med extra många
barnsjukdomar, barnsjukdomar som Hon
fortfarande bär sviter av. Detta är en
av anledningarna till att man köpte in
F 1202, man tror att Hon skall bli ett
bättre lok än 1200. Vad jag menar med
att 1202 är i ett bedrövligt skick,
än att Hon inte är direkt
påeldningsbar. Att Grängesbergsgänget
sedan han höga ambitioner vad
revisionen av henne beträffar och
fäller sitt omdöme därefter, gärna i
kombination med en ekonomisk tanke, det
hedrar dem väl? Men jag säger det än
en gång: Låt oss få se en koppling
mellar 1202 och 1200 om några år!
Vi som varit med några år minns även
vilket jobb man hade med F 1200, då på
hvst Östersund. Man hade ju då fått
order om att enbart utföra en utvändig
"uppsnyggning" av Henne, men dåtidens
verkmästare och maskinchefer kunde ju
inte med yrkeshedern i behåll utföra
det fuskverk man var beprdrade till utan
gjorde det vi nu kan se, med känt
resultat. Att Hon sedan inte är riktigt
kry, beror nog på att Hon aldrig har
varit det. Skulle Hon rent av ha gått
till skrot efter Getå-olyckan för att
ersättas av ett nybygge? Denna
spekulation får stå för mig...
Ett par tankar/minnen till: För en del
år sedan stod 1200 påeldad inför en
resa ute på Hagalund. Ett tomtåg
skulle köras in till Centralen, vad som
skulle dra var 1200! Men det stod inte
om det var Loket 1200 (alltså F) eller
dragkraften 1200 (ett Rc). Vad tror ni
kom? Det var ingen dragkraft framför
detta tåg, det var ett Lok! Gissa
vilket?! Dock utan frontlyktorna på
gångbordet, de var ju stöldbegärliga!
Mitt andra lite speciella minne av F-lok
var att dåvarnade ordföranden för
SkJ, Tord Süstler, hade serösa (?)
planer på att köpa ett E-lok från
Danmark, är det någon som minns
vilket? /Ulf Landin
>Tittade på 1202 för ett par år sedan
i samband med planeringen av
årsmötesresorna 2001 (T41 mm)
>Då sades det att loket inte var
speciellt risigt, men däremot något
annat. Att 1200 avviker i hög grad
från serieloken.
>Loket gjorde ett lätt betagande
intryck på undertecknad.
>En skönhet som är lätt att tycka om.
Och därmed dyr i drift.