Sv: F 1202 & Förstlingen?

(Ulf Landin | 2002-06-23 17:39)

Som ett svar på: Sv: F 1202 & Förstlingen? skrivet av 1067 den 22. jun 2002 22:35:30:

>>>1: Var finns F 1202 och i vilket skick är den?
>>>2: Hur går det med replikbygget av Förtlingen?
>>>tacksam för svar
>>F 1202 finns hos Gävlarna, men skall så småningom förpassas till museet i Grängesberg för upprustning. Den lär nu vara i ett bedrövligt och icke körbart skick. Kanske vi får se en dubbelkombination 1202+1200 vid SJ:s (eller vad det heter då?) 150-årsjubileum år 2006?

F 1202:s skick kan diskuteras. Det var när jag för något år sedan pratade om Henne med Grängesbergarna som de tyckte/trodde att det skulle bli mycket att göra. Det blir ju inte precis som med W-loket... Denna pjäs är ju aningen större. Beträffande F 1200 var hon ju en prototyp. Och som de flesta prototyper förbundna med extra många barnsjukdomar, barnsjukdomar som Hon fortfarande bär sviter av. Detta är en av anledningarna till att man köpte in F 1202, man tror att Hon skall bli ett bättre lok än 1200. Vad jag menar med att 1202 är i ett bedrövligt skick, än att Hon inte är direkt påeldningsbar. Att Grängesbergsgänget sedan han höga ambitioner vad revisionen av henne beträffar och fäller sitt omdöme därefter, gärna i kombination med en ekonomisk tanke, det hedrar dem väl? Men jag säger det än en gång: Låt oss få se en koppling mellar 1202 och 1200 om några år!
Vi som varit med några år minns även vilket jobb man hade med F 1200, då på hvst Östersund. Man hade ju då fått order om att enbart utföra en utvändig "uppsnyggning" av Henne, men dåtidens verkmästare och maskinchefer kunde ju inte med yrkeshedern i behåll utföra det fuskverk man var beprdrade till utan gjorde det vi nu kan se, med känt resultat. Att Hon sedan inte är riktigt kry, beror nog på att Hon aldrig har varit det. Skulle Hon rent av ha gått till skrot efter Getå-olyckan för att ersättas av ett nybygge? Denna spekulation får stå för mig...
Ett par tankar/minnen till: För en del år sedan stod 1200 påeldad inför en resa ute på Hagalund. Ett tomtåg skulle köras in till Centralen, vad som skulle dra var 1200! Men det stod inte om det var Loket 1200 (alltså F) eller dragkraften 1200 (ett Rc). Vad tror ni kom? Det var ingen dragkraft framför detta tåg, det var ett Lok! Gissa vilket?! Dock utan frontlyktorna på gångbordet, de var ju stöldbegärliga! Mitt andra lite speciella minne av F-lok var att dåvarnade ordföranden för SkJ, Tord Süstler, hade serösa (?) planer på att köpa ett E-lok från Danmark, är det någon som minns vilket? /Ulf Landin

>Tittade på 1202 för ett par år sedan i samband med planeringen av årsmötesresorna 2001 (T41 mm)
>Då sades det att loket inte var speciellt risigt, men däremot något annat. Att 1200 avviker i hög grad från serieloken.
>Loket gjorde ett lätt betagande intryck på undertecknad.
>En skönhet som är lätt att tycka om. Och därmed dyr i drift.