Sv: Tåg till Lycksele!

(Ingemar Johnsson | 2003-01-04 21:17)

Som ett svar på: Sv: Tåg till Lycksele! skrivet av Bernt Talbrant den 04. jan 2003 21:07:41:

>Y1 1299 + 1296 i Ånge den 12 juni 1995.
>>>Åkte sk. Inter Citytåg från Gbg till Sthlm i torsdags.
>>>På en karta över järnvägslinjer i Sverige såg jag att sträckan Vännäs - Lycksele var markerad som om den var trafikerad av persontåg.
>>>Försökte leta efter tyckår på kartan med det fanns inte.
>>>Stämmer det att Lycksele har haft persontrafik efter det att tvärbanan ända till Storuman lades ner?
>>>Vad var det för trafik. Var det tillochmed direkta sovvagnar från nattåget...
>>>När upphörde den?
>>Persontrafiken Lycksele-Storuman upphörde 9 juni 1992.
>>Persontrafiken Hällnäs-Lycksele upphörde 12 juni 1995.
>>Kartan avser alltså läget under "tidtabellsperioderna"
>>1992-1994.
>>Det var motorvagnstrafik - jag gissar på Y1 (vad har jag att välja på).
>Visst var det Y1 som användes av länstrafiken på sträckan Vännäs-Hällnäs-Lycksele! Efter att trafiken avkortades till Lycksele hade man 2 Y1:or, 1296 o 1299, för detta ändamål. Tidigare hade man även 1292. Jag tar mig friheten att länka till en bild tagen av Christer Lindfors, och som var ett bidrag till Y1-helgen, vilken visar de båda förstnämnda Y1:orna på väg söderut efter nedläggningen 1995. Samtliga Y1:or används numera i trafiken i Småland-Halland.

Hej!

Det är åratal sedan jag senast var i Borlänge eller i närheten av Västerdalsbanan och det leder till min fråga: Vad körs där nuförtiden, det kan väl inte vara loktåg med diesel?

Undrar

Ingemar


Sv: Västerdalsbanan - Bernt Talbrant - 2003-01-04 21:20