Sv: Tåg till Lycksele!
(Ingemar Johnsson | 2003-01-04 21:17)
Som ett svar på: Sv: Tåg till Lycksele! skrivet av Bernt Talbrant den 04. jan 2003 21:07:41:
>Y1 1299 + 1296 i Ånge den 12 juni
1995.
>>>Åkte sk. Inter Citytåg från Gbg
till Sthlm i torsdags.
>>>På en karta över järnvägslinjer i
Sverige såg jag att sträckan Vännäs
- Lycksele var markerad som om den var
trafikerad av persontåg.
>>>Försökte leta efter tyckår på
kartan med det fanns inte.
>>>Stämmer det att Lycksele har haft
persontrafik efter det att tvärbanan
ända till Storuman lades ner?
>>>Vad var det för trafik. Var det
tillochmed direkta sovvagnar från
nattåget...
>>>När upphörde den?
>>Persontrafiken Lycksele-Storuman
upphörde 9 juni 1992.
>>Persontrafiken Hällnäs-Lycksele
upphörde 12 juni 1995.
>>Kartan avser alltså läget under
"tidtabellsperioderna"
>>1992-1994.
>>Det var motorvagnstrafik - jag gissar
på Y1 (vad har jag att välja på).
>Visst var det Y1 som användes av
länstrafiken på sträckan
Vännäs-Hällnäs-Lycksele! Efter att
trafiken avkortades till Lycksele hade
man 2 Y1:or, 1296 o 1299, för detta
ändamål. Tidigare hade man även 1292.
Jag tar mig friheten att länka till en
bild tagen av Christer Lindfors, och som
var ett bidrag till Y1-helgen, vilken
visar de båda förstnämnda Y1:orna på
väg söderut efter nedläggningen 1995.
Samtliga Y1:or används numera i
trafiken i Småland-Halland.
Hej!
Det är åratal sedan jag senast var i Borlänge eller i närheten av Västerdalsbanan och det leder till min fråga: Vad körs där nuförtiden, det kan väl inte vara loktåg med diesel?
Undrar
Ingemar
Sv: Västerdalsbanan - Bernt Talbrant - 2003-01-04 21:20