Sv: Stocksund idag...

(Bertil Sahlberg | 2003-02-02 23:20)

Som ett svar på: Stocksund idag... skrivet av Peter H den 02. feb 2003 22:47:40:

>Ursäkta en okunnig landsortsbo. Inköpte idag boken Skendöd i Roslagen och där omtalas på sista sidan den nya bron vid Stocksund, uträtning av S-kurva och tunnel genom Sikrenoberget. Det jag nu undrar är:
>1. Har Roslagsbanan fått en omfattande ny sträckning här och på hur pass lång sträcka?
>2. Går inte banan till Stocksunds station längre?
>3. Om svaret är nej på fråga 2. Har man helt sanerat Stocksunds bangård på spår och vad finns på platsen numera. Var ligger isåfall den nya stationen.
>Tacksam för svar.
>//Peter H
Som boende i kommundelen skall jag göra en liten sammanfattning. Banan har rätats och går numera parallellt med vägbron. Det märkliga är att man fick tillåtelse för en bara 8 m hög bro. När tunnelbanebron byggdes var det ett himla hallå att den måste vara 12m så som landsvägsbron. Undertecknad satt i kommundelsrådet när man tänkte bygga en ny vägbro över gamla linjen vilket jag fick påpeka var helt vansinnigt då en total omläggning vid införande av dubbelspår blev nödvändigt. Den låga höjden får förklaras av att före bron går man under en påfartsslinga från Bergshamra.
Gamla stationshuset står kvar som en ö i vad som blivit ett parkområde. Den gamla sträckningen har blivit bilväg och bron över spåren är borta. Det pågår bostadsbyggande i vad som kallas järnvägsdalen.
Ny station ligger efter en tunnel under Sikreno, på en viadukt intill Inverness. Stationsnamnet Stocksund har bibehållits. Stationen har blivit den kanske otrevligaste på hela Roslagsbanan med ett våldsamt dån från vägen alldeles intill. Vid gamla stationen nådde man spåren i plan vilket tyvärr inte blev helt fallet med den nya. Plattformen för tåg mot Östra kan dock nås via en ramp. Kan inte undvika att omtala den förnämliga ombyggnaden av Djursholms Ösby där alla 4 plattformar föredömligt kan nås och kommuniceras emellan utan att gå i ett enda trappsteg. Så skall det vara.
Rätningen sägs ha kortat banan 200m. Den stora fördelen är väl att tågen som inte har uppehåll (bara Näsby Parktågen gör uppehåll) kan passera med full fart då kurvradierna är mycket stora. Man blev på köpet också av med en plankorsning kallad "Mormors grind". Mvh BS