Sv: Stocksund idag...
(Bertil Sahlberg | 2003-02-02 23:20)
Som ett svar på: Stocksund idag... skrivet av Peter H den 02. feb 2003 22:47:40:
>Ursäkta en okunnig landsortsbo.
Inköpte idag boken Skendöd i Roslagen
och där omtalas på sista sidan den nya
bron vid Stocksund, uträtning av
S-kurva och tunnel genom Sikrenoberget.
Det jag nu undrar är:
>1. Har Roslagsbanan fått en omfattande
ny sträckning här och på hur pass
lång sträcka?
>2. Går inte banan till Stocksunds
station längre?
>3. Om svaret är nej på fråga 2. Har
man helt sanerat Stocksunds bangård på
spår och vad finns på platsen numera.
Var ligger isåfall den nya
stationen.
>Tacksam för svar.
>//Peter H
Som boende i kommundelen skall jag
göra en liten sammanfattning. Banan har
rätats och går numera parallellt med
vägbron. Det märkliga är att man fick
tillåtelse för en bara 8 m hög bro.
När tunnelbanebron byggdes var det ett
himla hallå att den måste vara 12m så
som landsvägsbron. Undertecknad satt i
kommundelsrådet när man tänkte bygga
en ny vägbro över gamla linjen vilket
jag fick påpeka var helt vansinnigt då
en total omläggning vid införande av
dubbelspår blev nödvändigt. Den låga
höjden får förklaras av att före
bron går man under en påfartsslinga
från Bergshamra.
Gamla stationshuset står kvar som en
ö i vad som blivit ett parkområde. Den
gamla sträckningen har blivit bilväg
och bron över spåren är borta. Det
pågår bostadsbyggande i vad som kallas
järnvägsdalen.
Ny station ligger efter en tunnel
under Sikreno, på en viadukt intill
Inverness. Stationsnamnet Stocksund har
bibehållits. Stationen har blivit den
kanske otrevligaste på hela
Roslagsbanan med ett våldsamt dån
från vägen alldeles intill. Vid gamla
stationen nådde man spåren i plan
vilket tyvärr inte blev helt fallet med
den nya. Plattformen för tåg mot
Östra kan dock nås via en ramp. Kan
inte undvika att omtala den förnämliga
ombyggnaden av Djursholms Ösby där
alla 4 plattformar föredömligt kan
nås och kommuniceras emellan utan att
gå i ett enda trappsteg. Så skall det
vara.
Rätningen sägs ha kortat banan 200m.
Den stora fördelen är väl att tågen
som inte har uppehåll (bara Näsby
Parktågen gör uppehåll) kan passera
med full fart då kurvradierna är
mycket stora. Man blev på köpet också
av med en plankorsning kallad "Mormors
grind". Mvh BS