Sv: Stocksund idag...

(Stefan Isaksson | 2003-02-03 11:01)

Som ett svar på: Sv: Stocksund idag... skrivet av Kalle Shunten Svärd den 02. feb 2003 23:12:33:

>Ssu station las ner 1996 och Ssu återuppstod som hållplats istället. Nya hållplatsen ligger precis norr om Sikrenoberget, ganska nära Norrtäljevägen. Vid gammla stationen byggs det bostäder.
>Två nya "stationer" kom i samma veva. Ålkistan där man har övergångsväxlar och Mörby Verkstad för transporter till och från verkstaden. Och så kom det dubbelriktade blocksignaler, ombyggd bangård på Östra, nytt ställverk.

Det kan tilläggas att numera är stationen Mörby Verkstad nedlagd - ersatt av Stocksund som alltså återigen är station.
Dessutom har Mörby hållplats blivit uppklassad till station, troligtvis pga att SL Infra har en mycket konstig uppfattning om var infartssignaler och därmed - hoppsan - stationsgränser ska ligga. Det lades nämligen ett mycket eftertraktat övergångsväxelpar mellan Mörby och Ösby, som visade sig ligga på linjen (och det får övergångsväxlar inte göra...)

För övrigt var Ålkistan ursprungligen signalerad som en sk krysstation (kännetecknas av att infartssignalen saknar försignalbesked, eftersom den inte får stå i kör om inte första blocksignalen också står i kör - normalt är det utfartssignalen som bär sig åt på det viset, men krysstationer saknar utfartssignal).
Dessvärre var/är begreppet helt okänt på Roslagsbanan (=ej omnämnt i säo), så det hela vållade vissa trafikstörningar - lokförarna vågade inte lita på att blocken (som är skymd pga kurva åtminstone norrut) stod i kör utan gjorde erfoderlig bromsning för att kunna stanna vid blocken. Numera försignalerar infartssignalen blocksignalen, vilket torde göra Ålkistan signalmässigt unik i Sverige.

SI


Sv: Stocksund idag... - Kalle Shunten Svärd - 2003-02-03 19:23