Sv: Stocksund idag...
(Stefan Isaksson | 2003-02-03 11:01)
Som ett svar på: Sv: Stocksund idag... skrivet av Kalle Shunten Svärd den 02. feb 2003 23:12:33:
>Ssu station las ner 1996 och Ssu
återuppstod som hållplats istället.
Nya hållplatsen ligger precis norr om
Sikrenoberget, ganska nära
Norrtäljevägen. Vid gammla stationen
byggs det bostäder.
>Två nya "stationer" kom i samma veva.
Ålkistan där man har
övergångsväxlar och Mörby Verkstad
för transporter till och från
verkstaden. Och så kom det
dubbelriktade blocksignaler, ombyggd
bangård på Östra, nytt ställverk.
Det kan tilläggas att numera är
stationen Mörby Verkstad nedlagd -
ersatt av Stocksund som alltså
återigen är station.
Dessutom har Mörby hållplats blivit
uppklassad till station, troligtvis pga
att SL Infra har en mycket konstig
uppfattning om var infartssignaler och
därmed - hoppsan - stationsgränser ska
ligga. Det lades nämligen ett mycket
eftertraktat övergångsväxelpar mellan
Mörby och Ösby, som visade sig ligga
på linjen (och det får
övergångsväxlar inte göra...)
För övrigt var Ålkistan ursprungligen
signalerad som en sk krysstation
(kännetecknas av att infartssignalen
saknar försignalbesked, eftersom den
inte får stå i kör om inte första
blocksignalen också står i kör -
normalt är det utfartssignalen som bär
sig åt på det viset, men krysstationer
saknar utfartssignal).
Dessvärre var/är begreppet helt okänt
på Roslagsbanan (=ej omnämnt i säo),
så det hela vållade vissa
trafikstörningar - lokförarna vågade
inte lita på att blocken (som är skymd
pga kurva åtminstone norrut) stod i
kör utan gjorde erfoderlig bromsning
för att kunna stanna vid blocken.
Numera försignalerar infartssignalen
blocksignalen, vilket torde göra
Ålkistan signalmässigt unik i
Sverige.
SI
Sv: Stocksund idag... - Kalle Shunten Svärd - 2003-02-03 19:23