Varför normalspårsvagnar i Bergkvara?

(Anders Norén | 2003-04-04 20:21)

Som ett svar på: Ingen överföringstrafik till Bergkvara skrivet av Anders Jansson den 04. apr 2003 20:19:50:

>>>Fanns det treskenspår i Bergkvara? Det måste ha funnits en ramp där i alla fall. (för man lastade väl inte om från normalspårsvagnar på överföringsvagnar till de normalspårsvagnar som gick över sundet?) Kan inte komma ihåg att jag sett rampen i listorna över ramper i järnvägsdata.
>>Jodå det fanns en ramp i Bergqvara och man rampade av vagnarna där innan dom rullades på färjorna, det fanns också ett mindre normalspårssystem på Öland vid Mörbylånga Sockerbruk för dessa transporter.
>Frågan har avhandlats i detta forum tidigare. Linjen Karlskrona-Torsås-Bergkvara fick inte trafikeras med överföringsvagnar under den tid Bergkvara hade tågfärjetrafik till Mörbylånga. Banan var för dålig för sådan trafik. Betorna kom till Bergkvara på landsväg och lastades där om till normalspårsvagnar som färjades över till Öland. Hur vagnarna kommit till Mörbylånga/Bergkvara? De lastades i Kalmar på 891-överföringsvagnar som transporterades via Färjestaden till Mörbylånga där de spårsattes på det lokala normalspårsnätet.
>Inom SJ förekom diskussioner om att "spika in" Torsås-Bergkvara till 891 och förstärka banan för att möjliggöra överföringstrafik via Kalmar-Torsås. Detta under förutsättning att SSAs tågfärjetrafik skulle utökas till bl a Degerhamn.

Varför färjades normalspåriga vagnar till och från Bergkvara? Det fanns väl varken normalspår i Bergkvara eller på Öland?

Anders


Sv: Varför normalspårsvagnar i Bergkvara? - Anders Jansson - 2003-04-04 20:56