Varför normalspårsvagnar i Bergkvara?
(Anders Norén | 2003-04-04 20:21)
Som ett svar på: Ingen överföringstrafik till Bergkvara skrivet av Anders Jansson den 04. apr 2003 20:19:50:
>>>Fanns det treskenspår i Bergkvara?
Det måste ha funnits en ramp där i
alla fall. (för man lastade väl inte
om från normalspårsvagnar på
överföringsvagnar till de
normalspårsvagnar som gick över
sundet?) Kan inte komma ihåg att jag
sett rampen i listorna över ramper i
järnvägsdata.
>>Jodå det fanns en ramp i Bergqvara
och man rampade av vagnarna där innan
dom rullades på färjorna, det fanns
också ett mindre normalspårssystem på
Öland vid Mörbylånga Sockerbruk för
dessa transporter.
>Frågan har avhandlats i detta forum
tidigare. Linjen
Karlskrona-Torsås-Bergkvara fick inte
trafikeras med överföringsvagnar under
den tid Bergkvara hade tågfärjetrafik
till Mörbylånga. Banan var för dålig
för sådan trafik. Betorna kom till
Bergkvara på landsväg och lastades
där om till normalspårsvagnar som
färjades över till Öland. Hur
vagnarna kommit till
Mörbylånga/Bergkvara? De lastades i
Kalmar på 891-överföringsvagnar som
transporterades via Färjestaden till
Mörbylånga där de spårsattes på det
lokala normalspårsnätet.
>Inom SJ förekom diskussioner om att
"spika in" Torsås-Bergkvara till 891
och förstärka banan för att
möjliggöra överföringstrafik via
Kalmar-Torsås. Detta under
förutsättning att SSAs
tågfärjetrafik skulle utökas till bl
a Degerhamn.
Varför färjades normalspåriga vagnar till och från Bergkvara? Det fanns väl varken normalspår i Bergkvara eller på Öland?
Anders
Sv: Varför normalspårsvagnar i Bergkvara? - Anders Jansson - 2003-04-04 20:56