Sv: Bombardier i Sverige
(Niklas Biedermann | 2003-04-25 14:18)
Som ett svar på: Skäms på dig! (Robert Brink också) skrivet av Conny Carlqvist den 25. apr 2003 13:48:25:
>Nu blir jag upprörd! Hur tror du att
de tyska (t.ex Siemens), franska
(Alstom) och italienska (t.ex Ansaldo)
tillverkarna har överlevt? Jo pga stora
beställningar från de statliga
järnvägsbolagen! Precis innan EUs
regler om statliga upphandlingar trädde
i kraft, så gjorde DB ett par
jättebeställningar av de dåvarande
inhemska tillverkarna. Den italienska
marknaden är i princip fortfarande på
något konstigt sätt stängd för andra
tillverkare än de italienska.
>Jag är naturligtvis jävig i frågan
eftersom jag har jobbat på nuvarande
Bombardier Transportation. En stor del
av de problem man har haft på
Bombardier i Sverige beror faktiskt på
otur, och jag har mage att påstå att
till viss del är kunderna också lite
skyldiga! Att tycka att det vore bra att
ett svenskt företag läggs ned tycker
jag är ganska grovt! Tänk på att vi
behöver alla skattepengar vi kan få in
i Sverige !
Ja - visst kan man se det som att det är "kundernas fel" när ett företag går dåligt, pnegarna kommer ju från kunderna och om de inte kommer med pengar går det sämre.
Kan inte en bov i dramat vara att man
trodde alldeles för mycket på
Regina-konceptet och att man på ett
eller annat sätt skulle få ordrarna
då man ju historiskt i princip varit
"hovleverantör". Beställningen av X40
& X60 är ju de första stora
forsonsbeställningarna som hamnar
utomlands.
Reginan har väl också vissa särdrag
som inte kan väljas bort, till exempel
den större bredden, inget låggolv utan
bara "rullstolshissen", ingen möjlighet
till hyttdörrar och lite till som jag
inte kommer på nu spontant. Detta har
kanske varit särdrag som har varit till
Reginans nackdel, då det är något som
de valda fordonen (coardia duplex/lirex)
inte har.
Kanske var man lite för självsäker?
/NB
Sv: Bombardier i Sverige - Bertil Edner - 2003-04-25 14:25
Sv: Bombardier i Sverige - Anders Norén - 2003-04-25 14:34