Sv: Bombardier i Sverige

(Niklas Biedermann | 2003-04-25 14:18)

Som ett svar på: Skäms på dig! (Robert Brink också) skrivet av Conny Carlqvist den 25. apr 2003 13:48:25:

>Nu blir jag upprörd! Hur tror du att de tyska (t.ex Siemens), franska (Alstom) och italienska (t.ex Ansaldo) tillverkarna har överlevt? Jo pga stora beställningar från de statliga järnvägsbolagen! Precis innan EUs regler om statliga upphandlingar trädde i kraft, så gjorde DB ett par jättebeställningar av de dåvarande inhemska tillverkarna. Den italienska marknaden är i princip fortfarande på något konstigt sätt stängd för andra tillverkare än de italienska.
>Jag är naturligtvis jävig i frågan eftersom jag har jobbat på nuvarande Bombardier Transportation. En stor del av de problem man har haft på Bombardier i Sverige beror faktiskt på otur, och jag har mage att påstå att till viss del är kunderna också lite skyldiga! Att tycka att det vore bra att ett svenskt företag läggs ned tycker jag är ganska grovt! Tänk på att vi behöver alla skattepengar vi kan få in i Sverige smile!

Ja - visst kan man se det som att det är "kundernas fel" när ett företag går dåligt, pnegarna kommer ju från kunderna och om de inte kommer med pengar går det sämre.

Kan inte en bov i dramat vara att man trodde alldeles för mycket på Regina-konceptet och att man på ett eller annat sätt skulle få ordrarna då man ju historiskt i princip varit "hovleverantör". Beställningen av X40 & X60 är ju de första stora forsonsbeställningarna som hamnar utomlands.
Reginan har väl också vissa särdrag som inte kan väljas bort, till exempel den större bredden, inget låggolv utan bara "rullstolshissen", ingen möjlighet till hyttdörrar och lite till som jag inte kommer på nu spontant. Detta har kanske varit särdrag som har varit till Reginans nackdel, då det är något som de valda fordonen (coardia duplex/lirex) inte har.

Kanske var man lite för självsäker?

/NB


Sv: Bombardier i Sverige - Bertil Edner - 2003-04-25 14:25
Sv: Bombardier i Sverige - Anders Norén - 2003-04-25 14:34