Sv: Nytt trafikstyrningssystem invigs i Gävle, pressmeddelande från BV

(Leif Dahlquist | 2003-06-08 14:39)

Som ett svar på: Nytt trafikstyrningssystem invigs i Gävle, pressmeddelande från BV skrivet av Ami den 06. jun 2003 11:11:14:

>Nytt trafikstyrningssystem invigs i Gävle
>2003-06-06
>Arbetet med att leda tåg i södra Norrland och norra Svealand underlättas av det nya trafikstyrningssystem som i dagarna har tagits i bruk vid Banverkets driftledningscentral i Gävle, och som invigs den 6 juni. Bland annat effektiviseras nu rapporteringen av aktuellt tågläge till Banverkets hemsida på internet.
>Det nya systemet klarar av att automatiskt avläsa var varje enskilt tåg befinner sig, och hur det ligger till i förhållande till sin tidtabell. Det är förstås till stor nytta för både tågledare och resenärer.
>- I systemet ingår 102 stationer, och en nyhet är att vi nu på förhand kan lägga in en mängd olika villkor för varje tåg, t.ex. att det alltid ska ankomma till en viss plattform, berättar Tony Lövgren, projektledare vid Banverket-trafik.
>- Om exempelvis ett godståg med skrymmande last av någon anledning inte går den förutbestämda vägen, så larmar också det nya trafikstyrningssystem om detta.
>Bernt Harrysson vid Banverket har ansvarig för införandet av det helt datoriserade sättet att styra tågtrafiken. Och han är mycket nöjd idag.
>- Det känns otroligt skönt att vår nya fina driftledningscentral, nu också fylls med den senaste tekniken. Vi har kört det nya parallellt med det gamla under ett års tid, och nu är funktionen hundraprocentig. Jag tror det är bra att mycket av det tidigare manuella arbetet nu sköts automatiskt. Det minskar risken för missförstånd vid till exempel telefonsamtal mellan tågledare och lokförare.
>En stor fördel med det nya är också möjligheten att gå tillbaka och snabbt få fram fakta om hur trafiken och trafikantinformationen faktiskt har fungerat under det senaste dygnet.
>- I datorerna loggas allt som sker. Vi kan snabbt gå in och se exakt vilka åtgärder som vidtagits. Om någon klagar på felaktig skyltning på en station är det snabbt och enkelt att kolla om vi gjorde rätt eller inte. Detsamma gäller vid incidenter ute på linjen, berättar Tony Lövgren.
>Det nya trafikstyrningssystemet har utvecklats i samarbete med Bombardier till en kostnad av ca. 120 mkr. Det ersätter de fyra separata system som tidigare användes vid driftledningscentralen i Gävle, och väntas ge såväl större driftsäkerhet som bättre kvalitet i tågledningsarbetet.
>
>
>Kontakt
>Per Olof Apel
>Informationschef
>Mellersta banregionen
>070-398 68 98
>
>


Jag ser inte att det står något om hur många år försenat detta nya system (TMS) är, eller hur mycket problem och halvdåliga mellanlösningar det varit. Var ju själv insyltad i samma smet vid TLC H, under en kortare tid, så jag vet ju hur de var. Nåja, man får väl önska personalen i Gävle (och Hallsberg) lycka till då med sin TMS.
//Leif D