Sv: Nytt trafikstyrningssystem invigs i Gävle, pressmeddelande från BV
(Leif Dahlquist | 2003-06-08 14:39)
Som ett svar på: Nytt trafikstyrningssystem invigs i Gävle, pressmeddelande från BV skrivet av Ami den 06. jun 2003 11:11:14:
>Nytt trafikstyrningssystem invigs i
Gävle
>2003-06-06
>Arbetet med att leda tåg i södra
Norrland och norra Svealand underlättas
av det nya trafikstyrningssystem som i
dagarna har tagits i bruk vid Banverkets
driftledningscentral i Gävle, och som
invigs den 6 juni. Bland annat
effektiviseras nu rapporteringen av
aktuellt tågläge till Banverkets
hemsida på internet.
>Det nya systemet klarar av att
automatiskt avläsa var varje enskilt
tåg befinner sig, och hur det ligger
till i förhållande till sin tidtabell.
Det är förstås till stor nytta för
både tågledare och resenärer.
>- I systemet ingår 102 stationer, och
en nyhet är att vi nu på förhand kan
lägga in en mängd olika villkor för
varje tåg, t.ex. att det alltid ska
ankomma till en viss plattform,
berättar Tony Lövgren, projektledare
vid Banverket-trafik.
>- Om exempelvis ett godståg med
skrymmande last av någon anledning inte
går den förutbestämda vägen, så
larmar också det nya
trafikstyrningssystem om detta.
>Bernt Harrysson vid Banverket har
ansvarig för införandet av det helt
datoriserade sättet att styra
tågtrafiken. Och han är mycket nöjd
idag.
>- Det känns otroligt skönt att vår
nya fina driftledningscentral, nu också
fylls med den senaste tekniken. Vi har
kört det nya parallellt med det gamla
under ett års tid, och nu är
funktionen hundraprocentig. Jag tror det
är bra att mycket av det tidigare
manuella arbetet nu sköts automatiskt.
Det minskar risken för missförstånd
vid till exempel telefonsamtal mellan
tågledare och lokförare.
>En stor fördel med det nya är också
möjligheten att gå tillbaka och snabbt
få fram fakta om hur trafiken och
trafikantinformationen faktiskt har
fungerat under det senaste dygnet.
>- I datorerna loggas allt som sker. Vi
kan snabbt gå in och se exakt vilka
åtgärder som vidtagits. Om någon
klagar på felaktig skyltning på en
station är det snabbt och enkelt att
kolla om vi gjorde rätt eller inte.
Detsamma gäller vid incidenter ute på
linjen, berättar Tony Lövgren.
>Det nya trafikstyrningssystemet har
utvecklats i samarbete med Bombardier
till en kostnad av ca. 120 mkr. Det
ersätter de fyra separata system som
tidigare användes vid
driftledningscentralen i Gävle, och
väntas ge såväl större
driftsäkerhet som bättre kvalitet i
tågledningsarbetet.
>
>
>Kontakt
>Per Olof Apel
>Informationschef
>Mellersta banregionen
>070-398 68 98
>
>
Jag ser inte att det står något om hur
många år försenat detta nya system
(TMS) är, eller hur mycket problem och
halvdåliga mellanlösningar det varit.
Var ju själv insyltad i samma smet vid
TLC H, under en kortare tid, så jag vet
ju hur de var. Nåja, man får väl
önska personalen i Gävle (och
Hallsberg) lycka till då med sin
TMS.
//Leif D