Sv: YBo4t - två rälsbussar till
(MagnusO | 2003-07-19 16:34)
Som ett svar på: Sv: YBo4t - två rälsbussar till skrivet av Hans Broman den 19. jul 2003 09:56:01:
>>>>Hur många byggdes, och var fanns
dessa i maj 1965?
>>>Här har du ett delsvar..
>>>/Gyllis
>>Tack för det, snabbt och enkelt för
den som kan.
>>Tackar & Bugar
>>/Magnus
>Totalt byggdes 14 st smalspåriga
rälsbussar med spårvidd 1067 mm av
Märstaverken i Eksjö. Litterat var
först YCo4t, vilket ändrades till
YBo4t vid den nya klassindelningen 1956.
585 och 586 fanns kvar och fick littera
Y4T när SJ:s nya litterasystem för
personvagnar och rälsbussar infördes 1
januari 1970.
>584-592 byggdes 1949-50, och 677-681
byggdes 1951. Nio släpvagnar byggdes
också. Rälsbussarna målades
ursprungligen i grönt och gult, vilket
från omkring mitten av 1950-talet
ändrades till orange och gult, något
som ju sedan 1953 blivit de
normalspåriga stålrälsbussarnas
standardfärg. Från början var de
nedre strålkastarna placerade ända
nere i linje med kopplet, men de blev
så utsatta för skador att man beslöt
att flytta upp strålkastarna en liten
bit.
>Frågan gällde var YBo4t-rälsbussarna
var placerade i maj 1965.
Placeringslistan för april 1966 som
visades i ett annat inlägg innehöll
tolv rälsbussar, alla placerade i
Växjö. Utöver dem slopades och
skrotades två rälsbussar, nr 584 och
588, under 1965. Enligt Ulf Fjelds och
Ulf Diehls artikel i TÅG 1/73 sid 11
satte slopningen och skrotningen i gång
som en följd av att nedläggningen av
1067-nätets persontrafik ínleddes den
30 maj 1965. Jag tror därför man kan
utgå från att även 584 och 588 ingick
i trafikvagnsparken under maj 1965, men
osvuret är förstås bäst. Eftersom de
slopades först får man väl anta att
de var i dåligt skick. Kanske var de
inte körklara i maj 1965?
>Alla rälsbussarna var alltså
placerade i Växjö men användes i maj
1965 på följande linjer:
>Halmstad - Vislanda (där de debuterat
först 1964; dessförinnan behärskade
trärälsbussar denna linje)
>Vislanda - Karlshamn (till den del de
inte redan då hade undanträngts av
YBo5t-rälsbussar)
>Växjö - Ronneby (nedlades 30 maj
1965)
>Karlskrona - Torsås (nedlades 30 maj
1965)
>Såvitt jag förstår av artikeln jag
nämnde har YBo4t också förekommit på
linjerna Norraryd - Kvarnamåla och
Torsås - Bergkvara, men normalt gick
där trärälsbussar fram till
nedläggningen, som även för dessa
linjer skedde den 30 maj 1965.
>YBo5t var ombyggda YBo5p-rälsbussar (=
YP), dvs Hilding Carlssons
stålrälsbussar från början av
1950-talet. Fem rälsbussar ombyggdes
från 1964 till 1067 mm spårvidd sedan
behovet minskat på 891 mm-nätet.
Underhållskostnaderna för HC-fordonen
var betydligt lägre än för
Märstafordonen.
>Åren 1965-68 slopades alla YBo4t utom
585 och 586, som fanns kvar för
skoltåget Karlshamn - Svängsta och som
reserv för den övriga trafiken
Karlshamn - Vislanda. Den 31 maj 1970
lades persontrafiken ner även på den
linjen. Sista YBo4t (=Y4T) till skrot
var 586, som skrotades 1972 i Vislanda.
Den blev därmed sista rälsbuss av s k
Märstatyp, eftersom motsvarande 891
mm-rälsbussar (YBo4p) gick ur tiden
redan 1968.
>Däremot finns det fortfarande kvar
rälsbussar av Märstaverkens
tillverkning, men då gäller det några
normalspåriga Y7-rälsbussar i
nummerserien 1208-1259. Dessa är inte
av Märstatyp utan följer
ASJ-ritningarna.
Min fråga ställdes med avsikt av sista resan som gjordes med anledning av en uppgift den ovan nämnda HKJ-linjens Kvarnamåla-Norraryd sista resa med persontrafik som gjordes den 30/5 1965 med en okänd Yb04t, i regel kördes denna linje med Yo1t den sista linjen med HC-vagnar enligt uppgift. Sista resan resan gjordes dock med en YB04t enligt samma källa, frågan är bara vilket individnummer denna hade.
/Magnus
Sv: YBo4t - två rälsbussar till - Anders Jansson - 2003-07-19 18:21