Sv: Hur skilja Z49 från Z43?

(Carl-Erik Olsson | 2003-08-18 01:55)

Som ett svar på: Z43 skrivet av den 17. aug 2003 21:07:25:

>>Vet någon vad detta lok har för littera?

Som någon annan påpekade står det ju rester av litt Z49 på hyttsidan. Men utseendemässigt skiljer det framförallt på att Z43 brukade ha en utvändig oljekylare till hydraultransmissionen i mitten av fronten. De första Z49 av utseendemässigt liknande typ hade mekanisk växellåda som saknade hydraulkylare, men senare Z49 hade också hydraultransmission.
Prestandamässigt hade Z43 2-stegs riktningsväxel som medgav två alternativa maxhastigheter 25/55. Senare Z49 hade alltså samma Atlas Diesel-hydraul som Z43, men bara ett hastighetsområde, sth 45. Kunde bara urskiljas inifrån hytten eller underifrån. (Krävde alltså vanligen servicegrop om man inte kunde komma in i hytten).

Dessutom var nummerserierna hos nya lokomotorer till SJ olika, om nu numren går att urskilja. (Ett par, 170-171, av dem som blev Z49 hade beställts av Västeråsbanan, SWB.)
Z49 av illustrerad typ, 43st, hade nr-serierna 107-127, 151-160, 170-181, där 156-160 och 170-181 hade hydraultransmission. De byggdes 1941-1946, de flesta av KMV, Kockums i Malmö, men vissa av KVAB, Kalmar verkstad, med ev ursprungslittera Z4 eller Z5 innan han döpte om till Z49 när litterasystemet ändrades igen.
Men förutom dessa Z49 så var det ju bl a den vanligaste "toffelmodellen" som också blev Z49 (med hydraul), och även en del "blandade" f d privatbanelokomotorer med tillräcklig motoreffekt.
(Vid denna tid hade då litt Z förbränningsmotoreffekt max 75hk; Z2 76-119hk; Z3 120-149hk; Z43, Z49 150-199hk; Z61, Z62,Z63, Z64 och Z69 200-299hk. De som vi idag känner till som Z65, Z66, Z67 och Z68 fanns inte vid den tiden. Z69 var däremot ett fåtal, ibland lite olika, lokomotorer av de starkaste versionerna.)

Z43 med samma utseende hade nummerserierna 198-225, 287-306, 48st, byggda 1951-1953 av KMV.
1954 byggdes Z43 10st, 332-341, av KMV med sneda, större vindrutor och allmänt rundare former.
1958-1961 byggdes Z43 63st, 422-486, av KVAB med "modernare" utseende.
Alla Z43 hade samma tekniska utförande oavsett utseende.

Då var det alltså värre med Z49 som, förutom av SJs fåtal, lite olika, standardmodeller, alltså kunde ha varit av flera olika utföranden, men dessa stämmer ju inte med bilden.
/CEO



Varför fungerar inte bildlänken? (ingen text) - Carl-Erik Olsson - 2003-08-18 02:00