Sv: Hur skilja Z49 från Z43?
(Carl-Erik Olsson | 2003-08-18 01:55)
Som ett svar på: Z43 skrivet av den 17. aug 2003 21:07:25:
>>Vet någon vad detta lok har för littera?
Som någon annan påpekade står det ju
rester av litt Z49 på hyttsidan. Men
utseendemässigt skiljer det
framförallt på att Z43 brukade ha en
utvändig oljekylare till
hydraultransmissionen i mitten av
fronten. De första Z49 av
utseendemässigt liknande typ hade
mekanisk växellåda som saknade
hydraulkylare, men senare Z49 hade
också hydraultransmission.
Prestandamässigt hade Z43 2-stegs
riktningsväxel som medgav två
alternativa maxhastigheter 25/55. Senare
Z49 hade alltså samma Atlas
Diesel-hydraul som Z43, men bara ett
hastighetsområde, sth 45. Kunde bara
urskiljas inifrån hytten eller
underifrån. (Krävde alltså vanligen
servicegrop om man inte kunde komma in i
hytten).
Dessutom var nummerserierna hos nya
lokomotorer till SJ olika, om nu numren
går att urskilja. (Ett par, 170-171, av
dem som blev Z49 hade beställts av
Västeråsbanan, SWB.)
Z49 av illustrerad typ, 43st, hade
nr-serierna 107-127, 151-160, 170-181,
där 156-160 och 170-181 hade
hydraultransmission. De byggdes
1941-1946, de flesta av KMV, Kockums i
Malmö, men vissa av KVAB, Kalmar
verkstad, med ev ursprungslittera Z4
eller Z5 innan han döpte om till Z49
när litterasystemet ändrades igen.
Men förutom dessa Z49 så var det ju bl
a den vanligaste "toffelmodellen" som
också blev Z49 (med hydraul), och även
en del "blandade" f d
privatbanelokomotorer med tillräcklig
motoreffekt.
(Vid denna tid hade då litt Z
förbränningsmotoreffekt max 75hk; Z2
76-119hk; Z3 120-149hk; Z43, Z49
150-199hk; Z61, Z62,Z63, Z64 och Z69
200-299hk. De som vi idag känner till
som Z65, Z66, Z67 och Z68 fanns inte vid
den tiden. Z69 var däremot ett fåtal,
ibland lite olika, lokomotorer av de
starkaste versionerna.)
Z43 med samma utseende hade
nummerserierna 198-225, 287-306, 48st,
byggda 1951-1953 av KMV.
1954 byggdes Z43 10st, 332-341, av KMV
med sneda, större vindrutor och
allmänt rundare former.
1958-1961 byggdes Z43 63st, 422-486, av
KVAB med "modernare" utseende.
Alla Z43 hade samma tekniska utförande
oavsett utseende.
Då var det alltså värre med Z49 som,
förutom av SJs fåtal, lite olika,
standardmodeller, alltså kunde ha varit
av flera olika utföranden, men dessa
stämmer ju inte med bilden.
/CEO
Varför fungerar inte bildlänken? (ingen text) - Carl-Erik Olsson - 2003-08-18 02:00