Den sista reguljära svenska ångloksdriften vid JMJ

(Carl-Erik Olsson | 2003-09-13 13:48)

Som ett svar på: Sv: Sista ångtågen [Bilder 180k] skrivet av Daniel Nordling den 13. sep 2003 08:37:30:

>http://daniel.nordling.nu/jvg/K-A-W
allin/JMJ-1401-Mansbo.jpg
>Men sista reguljära ångdriften i Sverige var dock vid Jularbo-Månsbo-Järnväg och upphörde den 20 september 1977. Bilden ovan kommer från Arvid Wallins samling och visar JMJ J 1401 i Månsbo c:a 1970.
>/Daniel

F d SJ J 1401, på bilden från den sista ångdrivna banan JMJ, var dock varken deras sista eller enda ånglok.

Men vad var egentligen JMJ?
Vi tar förstås en titt i “standardverket” Järnvägsdata (som förstås borde finnas hos varje pv-läsare!) och finner i dess utgåva 1999 förutom lite siffersammandrag en hänvisning till artikeln “Ångande industribana i Dalarna” av Thomas Walldow i TÅG nr 7/1976. Efter en stunds letande finner vi då även denna, här följer då ett referat med en del sentida kommentarer:

Från Jularbo (4 km NO om Krylbo, på linjen mot Storvik) utgick en 4,8km lång industribana till Månsbo, mittemot Avesta på andra sidan Dalälven.
Banan, öppnad 1919, anlades av Månsbo Jv AB, ett 1916 bildat senare dotterbolag till Alby Klorat, som behövde järnvägsanslutning till sin fabrik i Månsbo. Koncession hade beviljats redan 5/5 1908. Granne med denna fabrik var Gränges Aluminium, som också utnyttjade järnvägen. In på 20-talet fanns viss persontrafik och fortfarande, åtminstone 1976, fanns stationshus och plattform kvar i Månsbo. Man hade egna JMJ-märkta vagnar, varav några fanns kvar 1976, men annars skedde trafiken med SJ-godsvagnar.
1976 gick två tågpar på vardagar. “På banan lever ångloksromantiken fortfarande kvar och har väl blivit något av Dalarnas egen museibana, utan någon som helst inblandning av museiföreningar eller järnvägsklubbar.”
Framtiden befanns 1976 oviss, men troddes med säkerhet finnas kvar till 1979. En del tillverkning vid Kloratbolaget skulle flyttas till huvudfabriken i Alby, och avtalet med Gränges Aluminium skulle löpa ut.
Banan kom alltså att trafikeras med ånglok endast t o m 20/9 1977, nedlades 1/7 1981 och revs upp 1982.

Dragkraften bestod av begagnade ånglok av kostnadsskäl. Man hade haft sammanlagt sex egna lok, data nedan enl Ulf Fjeld i samma nr av TÅG. Ett flertal gånger hyrdes även andra ånglok in, bl a E-lok från SJ.

1. Nohab 167/1883, urspr SJ Pb 316 “Lärkan”, ax.f. B1, sålt t JLJ 1910, t JMJ 1917/1918. Möjligen avställt 1920 och sålt 1924 till Skönviks AB.
2. Krauss 489/1875, urspr SJ Q 226 “Serla”, ax.f. B, t Nohab 1897, t GSJ 1902, t JMJ 1918, avställt 1920-26 och slopat 1931.
3. Nohab 117/1880, urspr SDJ 4 “Bispberg”, ax.f. C-2, t JMJ 1929, slopat 1961, skrot 1962 (i Sala?)
4. Nohab 378/1893, urspr MGJ 1 “A.F.Hörstedt”, ax.f. 1B, t JMJ 1948, 1976 t mfÖSJ.
5. Motala 627/1918, urspr SJ J 1401, ax.f. 1’C2’, t JMJ 1961, åter t SJ 1972, skrot Hybo 1974.
6. Atlas 172/1917, urspr SJ J 1298, ax.f. 1’C2’, t JMJ 1972, efter nedläggningen fill MfGDJ, Falun.

Urspr SJ J 1298 finns väl fortfarande kvar, om än i mycket slitet skick, i lokstallet i Falun tillsammans med systrarna J 1338 och J 1398, alla från olika tillverkare och uppvisande olikheter som jag inte trodde fanns inom en standardtyp men gjordes uppmärksam på vid besök där.
Urspr MGJ 1 "A.F.Hörstedt" finns fortfarande kvar i Kristianstads järnvägsmuseum som ett av få kvarvarande mindre skånska privatbanelok.

Således finns det idag kvar en tredjedel av JMJ:s dragfordon, men finns det kvar några rester av själva banan eller station, såhär ungefär 27 år efter artikeln i TÅG?
/kommenterade och undrade fortfarande frågvise CEO


Sv: Den sista reguljära svenska ångloksdriften vid JMJ - Lars Olof Lind - 2003-09-14 10:47