Sv: Säbyholm - Den smalspåriga betbanan, inte SbhJ!

(Carl-Erik Olsson | 2003-10-13 02:30)

Som ett svar på: Sv: Säbyholm - Den smalspåriga betbanan? skrivet av Bengt Espling den 13. okt 2003 01:12:30:

>>Har precis fått reda på att det tydligen en gång gick en smalspårig järnväg från Säbyholms Sockerbruk utanför Landskrona till hamnen vid fiskeläget Borstahusen. Kände inte till denna järnväg tidigare men blev nyfiken, det enda jag i stort sett vet är att det var en betbana för att transportera sockerbetor som kom med båt vidare upp till bruket.
>>Kanske kan man få lite mer info om denna intressanta okända bana här igenom PV?
>>1. Vilken spårvidd hade banan?
>1435
>>2. Vilka typer av lok trafikerade banan?
>vet ej
>>3. Mellan vilka år trafikerades banan?
>1883 - 1969
>>4. När revs banan upp?
>1970
>>5. Finns det några lämmningar kvar idag?
>vet ej
>>6. Kan man ha sådan tur att det finns litteratur eller t.o.m bilder från banan att få tag på?
>vet ej
>>Mvh
>>Jesper Hansson

Nu har nog vår vän den föregående skribenten tryckt lite för fort på knapparna.
De uppgifter han ger ovan berör nämligen mest den 2 km korta Säby-Säbyholms Järnväg, SbhJ, som anslöt sockerbruket i Säbyholm till Säby station 4 km norr om Landskrona på LEJ, Landskrona-Engelholms jv, sedermera en del av Västkustbanan, VKB och förstatligad för över 100 år sedan. Detta var således en normalspårig bana, enligt standardverket "Järnvägsdata" utg 1999, öppnad 15 dec 1883 för enskild godstrafik, 9 sept för allmän dito (vad nu skillnaden just där kunde vara). Sista transporten gick i januari 1969, revs upp 1970 och lades formellt ner först året därpå.
Banan hade egen dragkraft, först förstås flera olika ånglok, och 1952 anskaffades en lokomotor av Z43-liknande typ, märkt "S.B.H.J. Z4 1", sedermera överfört till det fortfarande kvarvarande sockerbruket i Köpingebro.
Om SbhJ refereras då till en artikel av Henrik Mundt "Sveriges kortaste koncessionerade järnväg" i dåvarande KLJ:s medlemsblad "Ångtrycket" nr 3-4/1985-4/1986 samt till en artikel av Ulf Feld, "Den svenska sockerindustrin och dess järnvägar" del 6, i mfÖSJ:s medlemsblad "ÖSJ-bladet" nr 2/1985.

Jag har också hört talas om den smalspåriga banan från Borstahusen, men om denna kan jag inte finna något i "Järnvägsdata". Kanske står den omnämnd i någon av de refererade artiklarna ovan? Dessa medlemsbladsnummer är tyvärr inte direkt gripbara, men skam den som ger sig. De kommer kanske nån gång?
Vi tittar istället i den likaså rekommendabla skriften från SJK:s saligen avsomnade "Småbaneavdelning": "Industrilok i Skåne - Malmöhus län" (1995) av Janis Priedits.

Och vad hittar vi väl där om inte en del om Säbyholm också:
Detta sockerbruk anlades 1883 som delvis ersättning för det 1875 brunna sockerbruket i Landskrona. Det lades ner 1962 och användes några år som sockerlager. Därefter flyttade Hilleshögs Frö AB in och byggde 1968-69 om lokalerna, men hade betydligt mindre behov av järnvägstransporter.
I denna bok anges då rivningen ha ägt rum 1971 efter beslutet. Vem har rätt? (Källor?)
I boken finns också en bild från Säbyholms bruk okänt år. Den anges komma från Sockerbolagets arkiv. Vet någon om detta har övertagits av Danisco eller om det har överförts till något offentligt arkiv isället?

Men 1894 hade en 1,5 km lång 820 mm hästbana anlagts mellan Borstahusens hamn och bruket i Säbyholm för transport av sockerbetor från ön Ven. 1920 ersattes hästarna, som hade lånats från den närbelägna SSA-ägda Säbyholms gård, av ett 2-axligt bensinmotorlok från Orenstein & Koppel. Detta användes endast fram till 1931, när banan ersattes av lastbilar. Spåret ska sen ha legat kvar länge oanvänt och revs först 1961.

Tänk då på att "betkampanen" bara pågår under några intensiva månader på hösten. För övrigt är det "lugnt", och lastbilar var säker betydligt mer ekonomiska och kunde ju utnyttjas till annat än bettransporter under icke-kampanjtid. Detta var säkert också en anledning till att dåvarande SSA i huvudsak avvecklade bettranporterna på järnväg i mitten av 1950-talet, men detta är en annan fråga.
/kunde inte CEO låta bli att forska i litteraturen före mer studium av nattens Postvagn