Sv: Säbyholm - Den smalspåriga betbanan, inte SbhJ!
(Carl-Erik Olsson | 2003-10-13 02:30)
Som ett svar på: Sv: Säbyholm - Den smalspåriga betbanan? skrivet av Bengt Espling den 13. okt 2003 01:12:30:
>>Har precis fått reda på att det
tydligen en gång gick en smalspårig
järnväg från Säbyholms Sockerbruk
utanför Landskrona till hamnen vid
fiskeläget Borstahusen. Kände inte
till denna järnväg tidigare men blev
nyfiken, det enda jag i stort sett vet
är att det var en betbana för att
transportera sockerbetor som kom med
båt vidare upp till bruket.
>>Kanske kan man få lite mer info om
denna intressanta okända bana här
igenom PV?
>>1. Vilken spårvidd hade banan?
>1435
>>2. Vilka typer av lok trafikerade
banan?
>vet ej
>>3. Mellan vilka år trafikerades
banan?
>1883 - 1969
>>4. När revs banan upp?
>1970
>>5. Finns det några lämmningar kvar
idag?
>vet ej
>>6. Kan man ha sådan tur att det finns
litteratur eller t.o.m bilder från
banan att få tag på?
>vet ej
>>Mvh
>>Jesper Hansson
Nu har nog vår vän den föregående
skribenten tryckt lite för fort på
knapparna.
De uppgifter han ger ovan berör
nämligen mest den 2 km korta
Säby-Säbyholms Järnväg, SbhJ, som
anslöt sockerbruket i Säbyholm till
Säby station 4 km norr om Landskrona
på LEJ, Landskrona-Engelholms jv,
sedermera en del av Västkustbanan, VKB
och förstatligad för över 100 år
sedan. Detta var således en
normalspårig bana, enligt
standardverket "Järnvägsdata" utg
1999, öppnad 15 dec 1883 för enskild
godstrafik, 9 sept för allmän dito
(vad nu skillnaden just där kunde
vara). Sista transporten gick i januari
1969, revs upp 1970 och lades formellt
ner först året därpå.
Banan hade egen dragkraft, först
förstås flera olika ånglok, och 1952
anskaffades en lokomotor av Z43-liknande
typ, märkt "S.B.H.J. Z4 1", sedermera
överfört till det fortfarande
kvarvarande sockerbruket i
Köpingebro.
Om SbhJ refereras då till en artikel av
Henrik Mundt "Sveriges kortaste
koncessionerade järnväg" i dåvarande
KLJ:s medlemsblad "Ångtrycket" nr
3-4/1985-4/1986 samt till en artikel av
Ulf Feld, "Den svenska sockerindustrin
och dess järnvägar" del 6, i mfÖSJ:s
medlemsblad "ÖSJ-bladet" nr 2/1985.
Jag har också hört talas om den
smalspåriga banan från Borstahusen,
men om denna kan jag inte finna något i
"Järnvägsdata". Kanske står den
omnämnd i någon av de refererade
artiklarna ovan? Dessa
medlemsbladsnummer är tyvärr inte
direkt gripbara, men skam den som ger
sig. De kommer kanske nån gång?
Vi tittar istället i den likaså
rekommendabla skriften från SJK:s
saligen avsomnade "Småbaneavdelning":
"Industrilok i Skåne - Malmöhus län"
(1995) av Janis Priedits.
Och vad hittar vi väl där om inte en
del om Säbyholm också:
Detta sockerbruk anlades 1883 som delvis
ersättning för det 1875 brunna
sockerbruket i Landskrona. Det lades ner
1962 och användes några år som
sockerlager. Därefter flyttade
Hilleshögs Frö AB in och byggde
1968-69 om lokalerna, men hade betydligt
mindre behov av
järnvägstransporter.
I denna bok anges då rivningen ha ägt
rum 1971 efter beslutet. Vem har rätt?
(Källor?)
I boken finns också en bild från
Säbyholms bruk okänt år. Den anges
komma från Sockerbolagets arkiv. Vet
någon om detta har övertagits av
Danisco eller om det har överförts
till något offentligt arkiv
isället?
Men 1894 hade en 1,5 km lång 820 mm hästbana anlagts mellan Borstahusens hamn och bruket i Säbyholm för transport av sockerbetor från ön Ven. 1920 ersattes hästarna, som hade lånats från den närbelägna SSA-ägda Säbyholms gård, av ett 2-axligt bensinmotorlok från Orenstein & Koppel. Detta användes endast fram till 1931, när banan ersattes av lastbilar. Spåret ska sen ha legat kvar länge oanvänt och revs först 1961.
Tänk då på att "betkampanen" bara
pågår under några intensiva månader
på hösten. För övrigt är det
"lugnt", och lastbilar var säker
betydligt mer ekonomiska och kunde ju
utnyttjas till annat än bettransporter
under icke-kampanjtid. Detta var säkert
också en anledning till att dåvarande
SSA i huvudsak avvecklade
bettranporterna på järnväg i mitten
av 1950-talet, men detta är en annan
fråga.
/kunde inte CEO låta bli att forska i
litteraturen före mer studium av
nattens Postvagn