Token-systemet samt lite om Tokenless Block

(Gunnar E | 2003-11-12 22:37)

Som ett svar på: Sv: "Stafettpinnar" på engelska järnvägar skrivet av Lennart Petersen den 12. nov 2003 20:39:10:

>Det löstes med ett stavställ som var förbundet elektriskt med ett ställ i andra ändan. Så ihopkopplat att bara en stav kunde tas ut och användas på en gång men man kunde mycket väl ta ut flera stavar efter varann i ena ändan bara man stoppade in en i det andra stället. På lite längre tid var det ju dock nödvändigt med lika många tåg i bägge riktningarna.
>Det var,och är,inte alltid en stav utan ofta är det en ögla som ser ut ungefär som ett tennisracket utan strängar.
>Skickliga förare och stationspersonal brukar kunna utväxla de här stavarna i förbifarten utan att stanna.
>Jag har också sett,åtminstone i Sydafrika,helt obemannade platser där tågstav utväxlas och då finns de i ett låst skåp dit tågpersonalen har nyckel och går och hämtar respektive lämnar in stavarna.

Det finns ett antal varianter av sådana system i bruk i Storbritannien och på brittiskinfluerade järnvägar runt om i världen. En sammanfattande benämning på de olika stavar, brickor mm som ger tillträde till enkelspårssträckan brukar vara token, vilket väl kan översättas med pollett eller "tecken" som ger tillgång till en förmån, t ex att få trafikera en enkelspårssträcka.

En variant är "No Signalman Key Token" som är likvärdig med den ovan nämnda lösningen för obemannade stationer.

Nackdelar med tokensystemet är, utöver tidsåtgången framför allt vid tågmöten, att det blir krångligt att köra med vissa stationer tidvis obevakade. En klumpig lösning är att ha ett extra "Long Section Token"-system som ger tillträde till den långa sträckan när mellanstationen är obevakad, och de vanliga token är inlåsta i instrumenten.

Betydligt mer flexibelt är Tokenless Block, vilket är ett helt vanligt manuellt blocksystem för enkelspår, liknande det som SJ använde på stambanan norr om Bollnäs under 1950- och 1960-talen. Tokenless Block har åtminstone sedan 1950-talet använts i t ex Asien, och på 1960-talet utvecklades ett sådant enkelspårssystem även i Skottland, samtidigt som ett något annorlunda utformat Tokenless Block infördes på en del sträckor i England. Det skotska systemet medförde avsevärt minskad personalåtgång, eftersom stationerna plötsligt bara behövde bemannas i den utsträckning som krävdes för tågmöten och för den kommersiella tjänsten. En del signalister lämnade då järnvägen eftersom de förlorade möjligheten till omfattande övertidsarbete med minimal arbetsinsats (men förstås bundenhet till stationen eller dess omedelbara närhet). På någon mötesstation i högländernas glesbygd slutade båda signalisterna, och BR lyckades inte rekrytera ersättare, så mötesspåret togs bort.




Sv: Token-systemet samt lite om Tokenless Block - Lasse E - 2003-11-12 22:45