150 år den 1 december 2003
(Sten Nordström | 2003-11-29 18:27)
Den 1 dec 1853 avgick Sveriges första lokomotivdragna godstransport en malmlast, frän Kärrgruvan till Trättsbo. Det var premiärturen på Norbergsbanans första delsträcka som sedermera byggdes ut till Ängelsberg. Samtidigt debuterade det första svensktillverkade ångloket, Förstlingen, tillverkat hos Munktells i Eskilstuna. Järnvägen var från början smalspårig men 1876 fick den normal spårvidd och kopplades ihop med det övriga järnvägsnätet i Bergslagen. Fram till 1962 bedrevs persontrafik på sträckan och till mitten av 90-talet gick godstågen. Därefter låg spåret mer eller mindre i malpåse för att när det nya seklet var nytt åter öppnas. Till en början bara för trampdressiner men från augusti i år även för vanliga tåg.
Numera är det ENJ, Engelsberg-Norbergs Järnvägshistoriska förening som trafikerar och underhåller Norbergsbanan. Föreningen har två egna rälsbussar och numera även ett rälsbussläp. Detta senare räddades från utplåning/skrotning genom välvillighet från Banverket och Stena i Hallstahammar. I lördags hämtade folk från ENJ rälsbussläpet i Hallstahammar och drog upp det till Kärrgruvan i avvaktan på att det skall återställas i sitt ursprungliga skick. Släpet har senast använts av Banverket som förrådsfordon i Västerås.
Bilderna är tagna vid ankomsten till
Norberg den 29 november 2003 av Sten
Nordström.
Fr: Rälsbussläpnummer hos ENJ? - Carl-Erik Olsson - 2003-11-30 01:21