Sv: SJ logotyp m/vinghjul? - Varför bytte man egentligen?

(Dennis Hage | 2003-12-06 20:34)

Som ett svar på: Sv: SJ logotyp m/vinghjul? - Varför bytte man egentligen? skrivet av wermelin den 06. dec 2003 20:26:46:

>>>>>Tyvärr hade jag ingen bra bild på den SJ-logga Du är ute efter. Den enda bild jag kunde finna är ovanstående och den är vare sig tagen rakt framifrån eller speciellt detaljerad (skarp). Jag skall fortsätta att leta, men lovar inget. Bilden visar Rc1 1018 i Hagalund i April 1976.
>>>>>M v h
>>>>>Ingwar

Jag har sett bilder på de Hollänska pendeltågen som har flugit. Då en ritning som reklamerade tåget till flygplatsen. Bilden var snygg och tåget såg snyggt ut med vingar. Året var 1983.
mvh Dennis
>>>>



>>>>När man så här sida vid sida kan jämföra den gamla och nya loggan undrar åtminstone jag varför man bytte överhuvudtaget? Kan någon berätta bakgrundsstoryn (Staffan kanske?) om detta till synes helt omotiverade och fula logotypbyte?
>>>>Undrar Arne, som ofta häpnar över alla underliga designer som nya art directors och beslutsfattare känner sig kallade att införa, zwinker , updown .
>>>Bakgrunden lär ha varit att sedan SJ inte längre var ett kungligt verk fick man egentligen inte använda kronan. Och därför fick alltså det gamla bevingade hjulet skatta åt förgängelsen. I och för sig kunde man väl använda det utan krona, men när man ändå ville byta valde man en helt ny symbol. Det blev då den s k köttstämpeln eller frimärket. Denna väckte alltmer missnöje under 1980-talet och därför ville man ha något nytt.
>>>I tidens anda tog då den tiden störste på området, riksprofilören Björn Peterson, fram ett stiliserat bevingat hjul, där bokstäverna SJ ersatte kronan. Genialt i sin enkelhet egentligen, men tyvärr visade sig denna loggas bäst-före-datum vara mycket kort.
>>>En historiebeskrivning i all korthet. Signaturen b vet nog mer.
>>Den logga som Rc-loken fick från 1973 var egentligen samma logga som hade funnits på Y3 sedan 1966. Loggan på Y3 hade lite mer "vingklippta" vingar än Rc-loken men att vingarna ändrades på Rc-loken var bara för att de skulle få plats där det äldre vinghjulet hade suttit förut. Den "vingklippta" versionen som satt på Y3 är alltså originalversionen. Jag tycker inte att resultatet blev så värst snyggt utan de gamla vinghjulen var betydligt snyggare. Kanske tyckte även vissa inom SJ att det var snyggare med de gamla vinghjulen eftersom det dröjde ända fram till ca 1980 innan det sista vinghjulet togs bort på Rc-loken.
>>Den SJ-logga som SJ införde 1990 och som används än idag kom däremot väldigt snabbt på plats på Rc-loken. Det tog bara ett par månader innan det sista Rc-loket fick loggan utbytt. När det gäller den nuvarande loggan så tycker jag att den är vidrig
>Svar: I någon SJ-nytt i tiden kring 1990 fanns en bild av
>en kantig och ännu vidrigare version.
>Att bara ha vingarna verkar vara den tidens trend
>att apa efter flyget på alla sätt, och ännu - 2003
>- har ingen sett ett tåg lyfta.
>Minns att en del konduktörer hade på sig det lilla
>guldfärgade riktiga vinghjulet även efter bytet.
>Det såg stiligt ut. Tyvärr är väl SJ för nedlusat
>av konsulter och trendnissar för att ett byte tillbaka
>till gamla hjulet skulle kunna ske. LW