Sv: Ja, då tar vi sovvagnskurserna igen. Nu något aktualiserad lista
(Bengt Jönsson | 2004-02-12 22:13)
Som ett svar på: Sovvagnen som försvann på en försvunnen sovvagnssträcka skrivet av Alex den 12. feb 2004 21:52:34:
>Jag tillhör dem som tycker att Bengt
Jönssons initiativ att kartlägga
försvunna sovvagnssträckor var mycket
lovvärt och kul även om det förstås
är ett sorgligt kapitel i grunden.
>Är det möjligt att få den
slutgiltiga listan publicerad igen. Det
har varit många inlägg i frågan och
jag är lite osäker på vad som gäller
just nu.
>Det är kanske lite fantasilöst men
låt oss återvända till det ljuva
året 1962 igen.
>St33 "Sassnitzexpressen" medförde det
året direkt sovvagn mellan Stockholm
och Karlshamn. Ja, Ni läste rätt just
till Karlshamn av alla ställen. På den
tiden var det motorvagnar som nästan
uteslutande upprätthöll trafiken på
BKB men vår sovvagn gick i dagens enda
loktåg P621 från Hässleholm till
Karlshamn (med lokbyte i
Kristianstad?)
>Det är också riktigt uppfattat att
det var det enda loktåget på sträckan
överhuvudtaget och det är det som är
problemet... Vän av ordning letar
förgäves efter när sovvagnen vände
tillbaka till Stockholm på kvällen men
den lyser med sin frånvaro!
>Svaret finns nog i att den gick från
Kristianstad på kvällen och där finns
mycket riktigt den tillfälligt
försvunna vagnen i tåg 416 som gick
relativt sent på kvällen men den
tidens kundvänliga SJ lät trötta
resenärer intaga sin plats redan 21.30
på kvällen.
>Kristianstad - Cst och v/v fanns vad
jag vet kvar i många år in i 70-talet
som sovvagnssträcka.
>Jag förmodar att sovvagnen helt enkelt
gick i något lokalgodståg mellan
Karlshamn och Kristianstad under dagen
men ändå ett ganska ovanligt
arrangemang även om det finns fler
exempel på sovvagnar som inte gått
strikt T/R mellan två stationer.
Mvh/Alex
Ja, tänk vad några dagars
vrå-å-ålförkylning kan ställa till
det.
Jag har försökt att sammanställa vad som framkommit i de olika inlägg som min 'glimtare' gav upphov till.
Ingen nämnd och heller inte någon glömd.
Vi börjar med de sträckor där det än
idag rullar sovvagnar:
Stockholm - (Gävle) - Luleå
Stockholm - Kiruna - (Narvik)
Stockholm - (Östersund) - Storlien
Göteborg - (Gävle) - Luleå
Göteborg - (Östersund) - Storlien
Malmö - (Stockholm - Östersund) -
Storlien
Malmö - (Trelleborg/Sassnitz) -
Berlin
=====================================
Dessa sträckor är historiska:
Göteborg - Stockholm
Göteborg - (Västerås) - Stockholm
Göteborg - (Hallsberg) - Gävle
Göteborg - (Kil - Falun) - Gävle
Göteborg - Falun (2kl)
Göteborg - (Kil - Ludvika) - Sälen
Göteborg - Sundsvall
Göteborg - Umeå
Göteborg - Oslo
(Oslo) - Göteborg - (Hamburg) - "Alfred
Nobel"
Senare: Göteborg - (Hamburg) - "Alfred
Nobel"
(Oslo) - Göteborg - (Hamburg - Berlin -
Moskva)
(Oslo) - Helsingborg - (Köpenhamn)
Senare: (Oslo) - Helsingborg - Malmö
Malmö - (Hallsberg) - Karlstad
senare: Malmö - Karlstad - Åmål -
(Göteborg)
Malmö - Örebro
Malmö - Krylbo
Malmö - Umeå
Malmö - (Helsingborg C - Helsingborg F)
- Göteborg
Malmö - (Hallsberg) - Gävle
Malmö - (Västerås) - Sundsvall
Malmö - (Stockholm) - Mora
Malmö - (Västerås) - Stockholm
Malmö - (Berlin) - Prag
Malmö - (Berlin - Prag) - Budapest
Malmö - (Berlin - Prag - Budapest) -
Belgrad
Stockholm - Härnösand
Stockholm - (Ånge) - Långsele
Stockholm - Sundsvall (->Långsele
liggvagn)
Stockholm - (Långsele) - Sundsvall
Stockholm - (Östersund) - Storuman
Stockholm - (Krylbo - Borlänge -
Ludvika - Sälen) - Särna
Stockholm - (Krylbo - Falun - Mora) -
Hede
Stockholm - Hällnäs
Stockholm - (Mellansel) -
Örnsköldsvik
Stockholm - Skelleftehamn Övre
Stockholm - (Boden) - Haparanda
Stockholm - (Nässjö) - Jönköping
Stockholm - (Alvesta) - Växjö
Stockholm - (Alvesta) - Kalmar
Stockholm - (Alvesta) - Karlskrona
Stockholm - (Hässleholm) -
Karlskrona
Stockholm - (Helsingborg C) - Malmö
Stockholm - (Västerås - Eskilstuna -
Hallsberg) - Göteborg
Stockholm - (Västerås - Eskilstuna -
Hallsberg) - Malmö
Stockholm - (Tillberga - Ludvika) -
Göteborg
Stockholm - (Herrljunga) - Uddevalla
Senare: Stockholm - (Göteborg -
Öxnered) - Uddevalla
Stockholm - (Herrljunga/Uddevalla) -
Lysekil
Stockholm - (Herrljunga/Uddevalla) /
(Göteborg) - Strömstad
Stockholm - Mölle
Stockholm - (Malmö) - Landskrona
Stockholm - (Hässleholm - Halmstad) -
Ängelholm
Stockholm - (Hässleholm) -
Kristianstad
Stockholm - (Göteborg) -
Helsingborg
Stockholm - (Helsingborg) - Göteborg
Stockholm - (Herrljunga) - Borås
Stockholm - (Göteborg) - Borås
Stockholm - (Helsingborg) -
Köpenhamn
Stockholm - (Örebro) - Oslo
Stockholm - (Östersund) - Trondheim
Stockholm - (Helsingborg) - Hamburg -
"Alfred Nobel"
Stockholm - (Malmö) - Berlin
Stockholm - (Berlin) - Moskva
Luleå - Sundsvall
Luleå - (Borlänge) - Hallsberg
Luleå - (Avesta-Krylbo) - Hallsberg
Luleå - Östersund
Luleå - Mjölby
Luleå - Nässjö
Umeå - Östersund
Umeå - Karlstad
Senare: Umeå - Karlstad - Åmål -
(Göteborg)
Umeå - Örebro (avkopplas till senare
tåg) - Göteborg
Umeå - Nässjö
Storlien - Mjölby
Hede - (Mora - Falun - Krylbo) -
Hallsberg
Vännäs - Göteborg
Vännäs - Malmö
Vännäs - (Långsele) - Stockholm
Vännäs - Mjölby
Vännäs - Alvesta
Vännäs - Hallsberg
Vännäs - Narvik
Oslo - Narvik (vissa perioder 3 dagar per vecka)
Gävle-Falun-Kil-Oslo, sommartid
Stockholm-Lysekil, sommartid
Berlin-Mölle, sommartid (före 1914)
Sveriges Kommunikationer 15 maj 1930
(Bra nattlektyr):
P21 Narvik 18.30 - Stockholm 8.50 Som
sittvagn Narvik-Abisko och
Myrheden-Långsele. Snälltåg
Ånge-Stockholm
St22 Stockholm 20.10 - Narvik 11.05 Som
sittvagn Långsele-Boden och
Abisko-Narvik. Persontåg
Ånge-Narvik
Sovvagnar:
Stockholm - Narvik 21/22
Stockholm - Långsele 21/22
Stockholm - Sundsvall 21/22
Stockholm - Narvik 401/402
Stockholm - Storlien 23/24
Ljusdal - Hudiksvall B3557 2kl. liggplats med filt och kudde tillhandahålles i tåget. Pris kr. 0:50. Bäddning verkställes icke.
Göteborg-Falun 43/44 BJ
Oslo-Hälsingborg F-Köpenhamn H
37/38
Oslo-Trälleborg F-Hamburg 37/38
Oslo-Trälleborg F-Berlin 37/38
Olso-Trälleborg F 37/38
Stockholm-Laxå-Oslo 31/32
Stockholm-Trälleborg-Hamburg 1/2
Stockholm-Trälleborg 1/2
Stockholm-Eslöv-Hälsingborg 1/2
Stockholm-Eslöv-Hälsingborg-Mölle 1/2
lördagar
Stockholm-Alvesta-Karlskrona 33/34
Stockholm-Alvesta 5/6
Stockholm-Nässjö-Kalmar 5/34
lördagar
Stockholm-Malmö 11/12
Örebro-Mjölby-Malmö 11/12
Stockholm-Trälleborg-Berlin 1/2
Stockholm-Malmö-Kjöbenhavn H 11/12
Malmö-Berlin 7/8
Malmö-Hamburg 7/8
Stockholm-Göteborg-Hälsingborg 3/4
Stockholm-Göteborg-Lysekil 3/4
m,ti,to,l
Stockholm-Göteborg-Strömstad o,f,s
Göteborg-Trälleborg 37/38
Göteborg-Hälsingborg 37/38
Stenstorp-Lidköping 41/44
Överliggningsvagn
Nässjö-Falköping 1208/1201
Lokalsovvagn
Nattväntsalar finns i Alvesta,
Falköping-Ranten, Hallsberg, Kilafors,
Kristinehamn, Krylbo, Laxå, Ljusdal,
Mjölby, Norsholm, Nässjö, Ockelbo,
Skövde, Stenstorp och Storvik.
/PerH
Sommaren 1947 fanns 2. kl sovvagn Vännäs-Gällivare-Porjus.
Jo, jag har hittat den i SvK, sommaren
1947. Från Gällivare till Porjus och
tillbaka gick vagnen kopplad i lgt
Gällivare-Jokkmokk o.å.
Syftet med förbindelsen har jag inte
kunnat klura ut. Om det var för
fjällturisterna, med båtanslutning
från Luspebryggan upp längs Stora Lule
älv. Eller om anledningen var det stora
kraftverksbygget vid Harsprånget, som
startade i slutet av 1940-talet.
Förbindelsen fanns
bara 29/6-8/9 1947. Har inte av mig
kunnat återfinnas i varken tidigare
eller senare kommunickor./LO Lind
Kan lige, at der også har kørt nattog
mellem København og Geilo engang i
90'erne
liggvagn Köpenhamn-Narvik.
Några till:
Cst- Kristianstad
Övertorneå-Cst
Haparanda-Oslo
Narvik-Köpenhamn (liggvagn bara tror
jag det var)
Cst-Paris
Cst-Rom
Cst-Budapest
Gbg-Falun/Gävle (BJ)
Cst-Nässjö-Halmstad (HNJ)
En eller två somrar i slutet av
1940-talet fanns en sovvagn
Göteborg-Falun-Rättvik. Jag har sett
det i en kommunicka som jag nu inte har
tillgänglig, men är nästan säker på
att det var under GDG-tiden, d.v.s
senast 1948. /LO Lind
Vi hade också förstås ett riktigt nattåg i form av P 104 som strävsamt och långsamt (11 tim) alla dagar om året drog drog sitt- och sovvagnar genom den svarta natten i en glesbygd som nästan kunde ana att snart skulle här bara finnas nästan utslitna X 16/17 som nödtorftigt höll uppe koncessionstrafiken mellan Kil och Borlänge.
>Det verkar har varit många
sovvagnskurser som försvann runt 1990
någon gång. 1988 vet jag att sov- och
liggvagnen från Stockholm till
Helsingborg över Göteborg och VKB
fanns kvar.
>/Bengt
Det stämmer och sammanhänger med SJ:s
beslut att göra sig av med alla gamla
sovvagnar, det vill säga i princip alla
utom WL1, WL3 och WL5.
WL6 var då inte påtänkt och en ny
sovvagn - WL4 - skulle vara anpassad
till enbart affärsresenärer.
Genom att dra in ett stort antal
sovvagnskurser sparades också in
växlingspersonal. Bara några år
senare hade detta inte varit något
problem, eftersom man kommit på att
även tågpersonalen är fullt kompetent
att växla.
Fast man kanske snarare skall ställa
sig frågan varför sovvagnskurserna
blev kvar så länge som de blev. Jag
tror att det till stor del sammanhängde
med att sovvagnarna på
söndagskvällarna var till stor del
bokade av riksdagsmän och höga chefer
vid SJ på väg till konferens i
Stockholm.
Alltså de grupper som i hög grad
bestämde om vagnkursernas fortlevnad.
Fast visst var det skönt att lägga sig
på kvällen i Kalmar och vakna
någorlunda utvilad i Stockholm.
Sovvagnen Borås-Stockholm åkte jag
bara en gång, när jag var i nedre
tonåren och då var det alltför mycket
annat som var intressant än att sova.
Ni har kanske inte uppmärksammat att det har faktiskt gått en direkt sovvagn på 1960 talet mellan Helsingfors och Haparanda! Bör alltså tillfogas listan på sovvagnsförbindelser som gått i Sverige.
onsdag 6 maj(natt mot kristihimmelsfärdsdagen) 1970 åkte jag sovvagn Göteborg-Gävle i nattåg 3004. Tåget upphörde 30 maj 1970
Mina noteringar om sammansättning:
==================================
Dk 720
G vanslast Borås-Borlänge
G Ilgods Göteborg-Karlstad
G post Malmö-Karlstad
G post Malmö-Borlänge
G Ilgods Göteborg-Borlänge
H Ilgods Göteborg-Gävle
Fo14 resgods Göteborg-Gävle
ABo7 Göteborg-Gävle
Bo9 Göteborg-Gävle
Bo9 Göteborg-Gävle
WLABo6 Göteborg-Gävle
G ?-Charlottenberg
G ?-Mellerud
G ?-Åmål
tisdag 12 maj reste jag
Borlänge-Göteborg:
från Borlänge
Dk 726
DFo25 post Gävle-Göteborg
WLABo6 4639 nr928 Gävle-Göteborg
Bo8 Gävle-Göteborg
Bo9 Gävle-Göteborg
ABo7 Gävle-Göteborg
Fo14 resgods Gävle-Göteborg
G Igkursvagn Gävle-Göteborg
G Ilgods Borlänge-Göteborg
G Omlastningsvagn Borlänge-Uddevalla
G Omlastningsvagn Borlänge-Karlstad
G Omlastningsvagn Borlänge-Karlstad
G Omlastningsvagn Gävle-Karlstad
G Igkursvagn Gävle-Borlänge
/PerH
P 104, nattåget Göteborg-Gävle 10
juni 1955 - 2 juni 1956.
Lok (D enl tjänstetdt)
Grhl Kil-Falun vid behov, ilgods
Godsvnr Göteborg-Gävle
Grhl § Göteborg-Falun D f l
F6 §§ Göteborg-Gävle D u d e soh
F6 Göteborg-Gävle, ilgods
Fo6 Göteborg-Gävle, ilgods
Co9b Göteborg-Gävle (en barnkupé)
Co9a § Göteborg-Gävle
Bco7b Göteborg-Gävle (plats 25-32
tjänstekupé)
Ao1d § Göteborg-Gävle, sovvagn
Co16 § Göteborg-Gävle, sovvagn
ACo5 § (Oslo)-Kil-Gävle-(Narvik),
sovvagn, stål
ABCo3 §§ Göteborg-Gävle, sovvagn
Godsvnr Göteborg-Gävle
G Göteborg-Storvik-(Ånge), vid
behov
Godsvnr
Göteborg-Ludvika/Borlänge/Falun
§=sommartid 10/6-31/8 1955; §§=vintertid 1/9 1955-2/6 1956
P 103 nattåget Gävle-Göteborg hade
samma typer och antal sov- och
personvagnar, men en grupp F6 före
personvagnarna och godsvagnarna bakom
personvagnarna.
Lägg märke till att tåget delades i
Kil för att växla i och ur sovvagnen
Oslo-Narvik. Av normalplanen får man
intrycket att det var en svensk sovvagn
ACo5. Det finns ingen notering om
NSB.
/LO Lind
Det är kanske lite fantasilöst men
låt oss återvända till det ljuva
året 1962 igen.
St33 "Sassnitzexpressen" medförde det året direkt sovvagn mellan Stockholm och Karlshamn. Ja, Ni läste rätt just till Karlshamn av alla ställen. På den tiden var det motorvagnar som nästan uteslutande upprätthöll trafiken på BKB men vår sovvagn gick i dagens enda loktåg P621 från Hässleholm till Karlshamn (med lokbyte i Kristianstad?)
Det är också riktigt uppfattat att det var det enda loktåget på sträckan överhuvudtaget och det är det som är problemet... Vän av ordning letar förgäves efter när sovvagnen vände tillbaka till Stockholm på kvällen men den lyser med sin frånvaro!
Svaret finns nog i att den gick från
Kristianstad på kvällen och där finns
mycket riktigt den tillfälligt
försvunna vagnen i tåg 416 som gick
relativt sent på kvällen men den
tidens kundvänliga SJ lät trötta
resenärer intaga sin plats redan 21.30
på kvällen.
Kristianstad - Cst och v/v fanns vad jag
vet kvar i många år in i 70-talet som
sovvagnssträcka.
Jag förmodar att sovvagnen helt enkelt gick i något lokalgodståg mellan Karlshamn och Kristianstad under dagen men ändå ett ganska ovanligt arrangemang även om det finns fler exempel på sovvagnar som inte gått strikt T/R mellan två stationer. Mvh/Alex
/Bengt
Som själv föredrar en mittenkupé med
egen D/WC i en WL5D!
Och så en till... - Ola Zackrisson - 2005-09-14 19:23
Sv: Ja, då tar vi sovvagnskurserna igen. Nu något aktualiserad lista - Mr G - 2004-02-12 22:21
Sv: Ja, då tar vi sovvagnskurserna igen. Nu något aktualiserad lista - Johan - 2004-02-12 22:58
Sv: Ja, då tar vi sovvagnskurserna igen. Nu något aktualiserad lista - Christer Göransson - 2004-02-13 07:57
Det kvarvarande nattåget Malmö-Stockholm då? - Palle L - 2004-02-13 09:17