Sv: Laas vagnarna
(Rainer Silfverberg | 2004-02-13 08:14)
Som ett svar på: Sv: Historiebild - Uniwaggon skrivet av Jan Lundstrøm den 12. feb 2004 22:48:28:
>När jag fotade godsvagnar på 70-talet
gillade jag inte såna här. Jag hade en
pärm med vagnarna insorterade efter
UIC-littrat men den här fulingen saknar
detta. Ok, den är privatägd men
ändå. Privatvagn från Schweitz
registrerad i Östtyskland! Jojo.
>Det er en Gabs. Uniwaggon var en
forløber til TRANSWAGGON, Gabs'erne fik
senere TRANSWAGGON-mærke.
>TRANSWAGGON havde tidligere en del
vogne (mest Laas) indregistrerede ved
DR, men det var (vist) alle vogne bygget
i DDR. Måske er Gabs også bygget af
Niesky...
Laas -vagnarna var ursprungligen avsedda
för trafik mellan kontinenten och
Finland, över Railship-tågfärjeleden
Hangö-Travemuende. En del av
Laas-vagnarna ägdes direkt av
Railship-rederiet och en del av
Transwaggon (Railship och Transwaggon
hörde till samma koncern). De var
alltså byggda i Östtyskland och av
någon anledning införda i
DR-registret. Laas var egentligen 2 st
2-axliga öppna godsvagnar med stolpar,
ihopkopplade med ett fast koppel som
inte gick att öppna utom på verkstad)
Spårviddsväxlingen skedde så att man
öppnade hjullagrens fästen, och lyfte
bägge vagnarna med domkraft samtidigt,
och bytte alltså bara hjulsatserna,
inte boggierna. Senare fanns Laas eller
någon undervariant med pressenning, och
Laais som Nordwaggon har i dag är
något slag av vidareutveckling.