Sv: Laas vagnarna

(Rainer Silfverberg | 2004-02-13 08:14)

Som ett svar på: Sv: Historiebild - Uniwaggon skrivet av Jan Lundstrøm den 12. feb 2004 22:48:28:

>När jag fotade godsvagnar på 70-talet gillade jag inte såna här. Jag hade en pärm med vagnarna insorterade efter UIC-littrat men den här fulingen saknar detta. Ok, den är privatägd men ändå. Privatvagn från Schweitz registrerad i Östtyskland! Jojo.
>Det er en Gabs. Uniwaggon var en forløber til TRANSWAGGON, Gabs'erne fik senere TRANSWAGGON-mærke.
>TRANSWAGGON havde tidligere en del vogne (mest Laas) indregistrerede ved DR, men det var (vist) alle vogne bygget i DDR. Måske er Gabs også bygget af Niesky...

Laas -vagnarna var ursprungligen avsedda för trafik mellan kontinenten och Finland, över Railship-tågfärjeleden Hangö-Travemuende. En del av Laas-vagnarna ägdes direkt av Railship-rederiet och en del av Transwaggon (Railship och Transwaggon hörde till samma koncern). De var alltså byggda i Östtyskland och av någon anledning införda i DR-registret. Laas var egentligen 2 st 2-axliga öppna godsvagnar med stolpar, ihopkopplade med ett fast koppel som inte gick att öppna utom på verkstad) Spårviddsväxlingen skedde så att man öppnade hjullagrens fästen, och lyfte bägge vagnarna med domkraft samtidigt, och bytte alltså bara hjulsatserna, inte boggierna. Senare fanns Laas eller någon undervariant med pressenning, och Laais som Nordwaggon har i dag är något slag av vidareutveckling.