Sv: Signalstav på SJ 1929, på EJ 1936

(Christer Malm | 2004-02-17 14:51)

Som ett svar på: Sv: Signalstav på SJ 1929, på EJ 1936 skrivet av Ulf Pålsson den 16. feb 2004 19:48:28:

>>Vet någon när signalstavarna kom? Var det så att de kom till SJ först, eller kom de till SJ och EJ ung. samtidigt?
>>Tack på förhand!
>>/Joakim
>I säo infördes signalstaven på SJ år 1929. Den användes sedan fram till 2000 för att ge "avgångssignal"/"avgång" av tågklarerare (–2000), av stationsvakt (–1934), av platsvakt vid station (1934–1941) och vid blockpost (–1941) samt av tågvakt (1941–1959). "Avgångsignal"/"avgång" i övriga fall gavs fortsatt med armen.
Kuriosa: Vid Södertälje C gav tågvakten signal med signalstav även efter 1959. Dock betydde inte signalen "avgång" utan att "tåget i avseende på resande och gods är klart och att avgångstiden är inne". Tågvakterna i Åkarp och Uppåkra, som också gav "avgång" efter 1959 gjorde detta med armen förd i cirkel.
Tågvakten i Södertälje C hade rött band i mössan, men det hade inte tågvakterna i Skåne (?).

>Vid EJ infördes i princip SJ-säo, och därmed signalstaven, år 1936.
>På statens spåranläggningar används från 2000 signalstaven av tkl på vissa stationer för att ge signalen "körtillstånd". Till skillnad från "avgång", som gavs genom att föra signalstavens skiva i cirkelbåge ovanför huvudet, ges "körtillstånd" genom att föra signalstavens skiva på lodrät linje uppåt och nedåt.
>/up