Sv: Signalstav på SJ 1929, på EJ 1936
(Christer Malm | 2004-02-17 14:51)
Som ett svar på: Sv: Signalstav på SJ 1929, på EJ 1936 skrivet av Ulf Pålsson den 16. feb 2004 19:48:28:
>>Vet någon när signalstavarna kom?
Var det så att de kom till SJ först,
eller kom de till SJ och EJ ung.
samtidigt?
>>Tack på förhand!
>>/Joakim
>I säo infördes signalstaven på SJ
år 1929. Den användes sedan fram till
2000 för att ge
"avgångssignal"/"avgång" av
tågklarerare (2000), av stationsvakt
(1934), av platsvakt vid station
(19341941) och vid blockpost (1941)
samt av tågvakt (19411959).
"Avgångsignal"/"avgång" i övriga fall
gavs fortsatt med armen.
Kuriosa: Vid Södertälje C gav
tågvakten signal med signalstav även
efter 1959. Dock betydde inte signalen
"avgång" utan att "tåget i avseende
på resande och gods är klart och att
avgångstiden är inne". Tågvakterna i
Åkarp och Uppåkra, som också gav
"avgång" efter 1959 gjorde detta med
armen förd i cirkel.
Tågvakten i Södertälje C hade rött
band i mössan, men det hade inte
tågvakterna i Skåne (?).
>Vid EJ infördes i princip SJ-säo, och
därmed signalstaven, år 1936.
>På statens spåranläggningar används
från 2000 signalstaven av tkl på vissa
stationer för att ge signalen
"körtillstånd". Till skillnad från
"avgång", som gavs genom att föra
signalstavens skiva i cirkelbåge
ovanför huvudet, ges "körtillstånd"
genom att föra signalstavens skiva på
lodrät linje uppåt och nedåt.
>/up