Sv: MD vs ASEA boggier på 80-tals vagnar

(Niklas Bygdestam | 2004-03-18 15:41)

Som ett svar på: Sv: MD vs ASEA boggier på 80-tals vagnar skrivet av Michael Arnold den 18. mar 2004 03:39:16:

>>Nu undrar jag lite om 80-tals vagnarnas två boggi typer:
>>Är någon av dem vanligare än den andra?
>>Användes någon av dem mer "i början" och den andra mer och mer nu, eller är det blandat? Har det funnits något system för vilken som används på vilka vagnar?
>>/Tomas Nordenadler
>Det mest avgörande för vilken boggietyp som använts är inte vagntyp utan vagnens tillverkningsår. Fram till och med 1984 monterades endast blockbromsade MD-boggier. Blockbromsade vagnar känns igen på det typiska skrapande ljudet vid inbromsning. Man kan även se blocken, som ligger mot hjulringarna. Med ett undantag handlar det om vagnar som i original levererades som A7 och B7 (ibland med underlittera). Undantaget är den första konferensvagnen av typen S1, som dock sedermera fick skivbromsar istället.
>Från och med 1985 blev ASEA-boggien mer eller mindre standard. Således fick A8, B2, BC4, R4, S4 (ASEAs egen vagn) samt resterande A7 och B7 dessa i original.
>Ingen regel utan undantag givetvis. B4 (numera BF4) levererades 85-86 med skivbromsade MD-boggier. Så även UA7 (numera AFM7) från 1988 samt S1 och S4 från 1990. Även en B7 från 1990, som blev lite av ett sladdbarn, fick dessa skivbromsade MD-boggier.
>När sedan Kockums tog över tillverkningen av 80-talsvagnar skedde en generell återgång till skivbromsade MD-boggier, varför WL4 och WL6 fick dessa i original.
>Än idag stämmer ovanstående riktigt bra. Vagnsindividerna har i princip kvar den boggietyp de först utrustades med. Sedan har ju en hel del vagnar byggts om till nya vagnstyper. "InterRegio"-vagnarna AB9, B9 och BFS9 är nästan uteslutande ombyggda från A7 och B7 av den äldre generationen med blockbromsade MD-boggier. Det var några av dessa som på prov byggdes om till mjuka boggier. SJ försökte på så sätt ta fram mjuka boggier till en tiondel av priset för en ASEA-boggie.
>Jag skrev nästan, då två AB9 är specialfall. En byggdes om från S6, som i sin tur byggts om från den S4 som byggdes 1990. Har således skivbromsade MD-boggier. En annan byggdes om från en S4, som i sin tur tidigare byggts om från en nyare B7. Har därför ASEA-boggier.
>Familjevagnarna B8 är ombyggda från äldre B7 och har alltså blockbromsade MD-boggier. De bland många PV-besökare mindre populära B10-vagnarna är ombyggda från B2 och har därför ASEA-boggier. Vad gäller vagnarna till BlueX/X2000R/IC-11 har samtliga byggts om från vagnar med ASEA-boggier. RB11 givetvis från R4, B11 från de första B7orna med ASEA-boggier och A11 från de nyaste A7orna (som från början levererades som A8)
>Sammanfattningsvis har 196 vagnar (46 %) blockbromsade MD-boggier. 93 vagnar (22 %) har skivbromsade MD-boggier. Återstår 137 vagnar (32 %) med ASEA-boggier.
>
>Ånyo vänligen Michael

Orsaken till att UA7 (numera AFM7) levererades med MD-boggier istället för ASEA-boggier lär vara att ASEA-boggierna ansågs för klumpiga att ha under förarhytten på manövervagnen.
När det gäller WL4 och WL6 lär det visst istället handla om att MD-boggier ska ha bättre gångegenskaper än ASEA-boggier just på sovvagnar.
Jag tycker att de 80-talsvagnar som har MD-boggier i största allmänhet har bättre gångegenskaper än de som har ASEA-boggier


Sv: MD vs ASEA boggier på 80-tals vagnar - Måns Johannesson - 2004-03-18 17:07