Sv: MD vs ASEA boggier på 80-tals vagnar
(Niklas Bygdestam | 2004-03-18 15:41)
Som ett svar på: Sv: MD vs ASEA boggier på 80-tals vagnar skrivet av Michael Arnold den 18. mar 2004 03:39:16:
>>Nu undrar jag lite om 80-tals
vagnarnas två boggi typer:
>>Är någon av dem vanligare än den
andra?
>>Användes någon av dem mer "i
början" och den andra mer och mer nu,
eller är det blandat? Har det funnits
något system för vilken som används
på vilka vagnar?
>>/Tomas Nordenadler
>Det mest avgörande för vilken
boggietyp som använts är inte vagntyp
utan vagnens tillverkningsår. Fram till
och med 1984 monterades endast
blockbromsade MD-boggier. Blockbromsade
vagnar känns igen på det typiska
skrapande ljudet vid inbromsning. Man
kan även se blocken, som ligger mot
hjulringarna. Med ett undantag handlar
det om vagnar som i original levererades
som A7 och B7 (ibland med underlittera).
Undantaget är den första
konferensvagnen av typen S1, som dock
sedermera fick skivbromsar
istället.
>Från och med 1985 blev ASEA-boggien
mer eller mindre standard. Således fick
A8, B2, BC4, R4, S4 (ASEAs egen vagn)
samt resterande A7 och B7 dessa i
original.
>Ingen regel utan undantag givetvis. B4
(numera BF4) levererades 85-86 med
skivbromsade MD-boggier. Så även UA7
(numera AFM7) från 1988 samt S1 och S4
från 1990. Även en B7 från 1990, som
blev lite av ett sladdbarn, fick dessa
skivbromsade MD-boggier.
>När sedan Kockums tog över
tillverkningen av 80-talsvagnar skedde
en generell återgång till skivbromsade
MD-boggier, varför WL4 och WL6 fick
dessa i original.
>Än idag stämmer ovanstående riktigt
bra. Vagnsindividerna har i princip kvar
den boggietyp de först utrustades med.
Sedan har ju en hel del vagnar byggts om
till nya vagnstyper.
"InterRegio"-vagnarna AB9, B9 och BFS9
är nästan uteslutande ombyggda från
A7 och B7 av den äldre generationen med
blockbromsade MD-boggier. Det var några
av dessa som på prov byggdes om till
mjuka boggier. SJ försökte på så
sätt ta fram mjuka boggier till en
tiondel av priset för en
ASEA-boggie.
>Jag skrev nästan, då två AB9 är
specialfall. En byggdes om från S6, som
i sin tur byggts om från den S4 som
byggdes 1990. Har således
skivbromsade MD-boggier. En annan
byggdes om från en S4, som i sin tur
tidigare byggts om från en nyare B7.
Har därför ASEA-boggier.
>Familjevagnarna B8 är ombyggda från
äldre B7 och har alltså blockbromsade
MD-boggier. De bland många PV-besökare
mindre populära B10-vagnarna är
ombyggda från B2 och har därför
ASEA-boggier. Vad gäller vagnarna till
BlueX/X2000R/IC-11 har samtliga byggts
om från vagnar med ASEA-boggier. RB11
givetvis från R4, B11 från de första
B7orna med ASEA-boggier och A11 från de
nyaste A7orna (som från början
levererades som A8)
>Sammanfattningsvis har 196 vagnar (46
%) blockbromsade MD-boggier. 93 vagnar
(22 %) har skivbromsade MD-boggier.
Återstår 137 vagnar (32 %) med
ASEA-boggier.
>
>Ånyo vänligen Michael
Orsaken till att UA7 (numera AFM7)
levererades med MD-boggier istället
för ASEA-boggier lär vara att
ASEA-boggierna ansågs för klumpiga att
ha under förarhytten på
manövervagnen.
När det gäller WL4 och WL6 lär det
visst istället handla om att MD-boggier
ska ha bättre gångegenskaper än
ASEA-boggier just på sovvagnar.
Jag tycker att de 80-talsvagnar som har
MD-boggier i största allmänhet har
bättre gångegenskaper än de som har
ASEA-boggier
Sv: MD vs ASEA boggier på 80-tals vagnar - Måns Johannesson - 2004-03-18 17:07