Sv: "Kvarnsvedens smalspåriga järnväg" - så här såg den ut!

(Lars Olof Lind | 2004-04-15 21:22)

Som ett svar på: Sv: "Kvarnsvedens smalspåriga järnväg" - så här såg den ut! skrivet av Richard Grönstedt den 15. apr 2004 17:49:26:

>>>I nr 3 1960 av SKB AB personaltidning "Bergslaget" finns en artikel om 3-4 sidor, av en Oscar Linde, som behandlar denna ganska omfattande industribana med spv. 693 mm. Har dock ej sett den själv o vet inte hur detaljerad texten är... /kurtan
>
>



>Har för mig att jag tidigare visat en del bilder från Kvarnsvedenbanan. Men vi kan ju ta lite favoriter i repris...!
>
>
>Förmodar att det är den här elektriska motorvagnen vilken fortfarande står kvar som ett monument över en svunnen tid.
>Bilderna togs under ett studiebesök som Spårvägssällskapet gjorde i juli 1964. Som kanske framgår av bilderna en mycket blöt dag. Dragkraften var till största delen elektrisk med lok av denna typ.
>
>
>
>Jag tycker att loken påminde mycket om samma typ av lok som fanns på andra elektriska bruksbanor, ex. Strömsbruk - Stocka.
>I Kvarnsvedens "banförråd" fanns en uppsjö av olika verkvagnar. Exempelvis nedanstående rätt häftiga snöröjningsvagn.
>
>
>
>Av någon anledning har jag bara bilder på timmertransporterna. Men omlastningsbangården var en gigantisk anläggning där man flyttade timmer från lastbilar, normalspårsvagnar och smalspåret från sjöförrådet.
>
>
>
>Här är ett tomtåg på väg ner till sjöförrådet för att hämta upp några vagnslaster timmer till bruket.
>
>
>
>När man såg de långa och säkert mycket tunga tågen med surt timmer så blev man klart imponerad över de små ellokens dragkraft. Notera det lilla dieselloket på stickspåret. Det användes för rangering av vagnar.
>
>
>
>Men det fanns också större diesellok. Trots sitt imponerande yttre tror jag mig minnas att personalen föredrog elloken vilka erbjöd trevligare arbetsmiljö.
>
>
>Håll till godo med bilder från en tidsepok när Sverige fortfarande kryllade av trafiknostalgiska diggarobjekt av sällsynta slag. "Ju förr, dessto bättre" som vi plägar säga inom spårvägssektorn!
>Hälsningar / Richard


Fantastiskt intressanta bilder! Då du var där 1964 fanns bara massavedstransporterna från Tägtens skilje till Kvarnsveden kvar. Banan mellan Kvarnsveden och Domnarvet hade lagts ned 1957, då den byggdes om till normalspår med anslutning till Borlänge station.

Det du kallar "sjöförrådet" var en vik av Dalälven vid Tägten. Där fanns ett skiljeställe där massaveden som flottats på älven och skulle till Kvarnsveden, skiljdes ut från övrigt flottgods och togs upp för transport till bruket på den smalspåriga elektriska järnvägen. Smalspårsbanan fanns kvar till 1965. Sedan byggdes en truckväg på banvallen.

Då flottningen i Dalälven upphörde 1970 blev Tägten en av terminalerna för järnvägstransporter i Trätågssystemet. Ett normalspår byggdes Kvarnsveden- Tägten parallellt med truckvägen, d.v.s. den gamla smalspårsbanvallen./ LO Lind


Sv: "Kvarnsvedens smalsp." - fråga om saxbyglar ? - KM igen - 2004-04-16 12:35