Sv: En halvgammal tisdagsbild - rätt svar + bonusbild + mera bilder
(Olov Kalderén | 2004-08-03 22:37)
Som ett svar på: Sv: En halvgammal tisdagsbild - rätt svar + bonusbild skrivet av Hans Broman den 03. aug 2004 18:49:45:
>>>I dag och nästa tisdag måste jag
lägga ut mina tisdagsfrågebilder redan
så här tidigt. Till råga på allt
tror jag att frågorna är rätt svåra
i dag. I gengäld har jag inte
tillfälle att kommentera eventuella
svar förrän vid så där halvelvatiden
i kväll.
>>>Var tog jag denna bild?
>>>När det gäller denna första
fråga, dagens halvgamla, lägger jag om
en stund ut en ledtrådsbild från samma
bana.
>>Sollentuna Enskilda Järnväg i
Viby
>Rätt svar trots att man inte såg
mycket av järnvägen. Här ovan lägger
jag ut en linjebild (24 maj 1990) från
samma bana, tänkt som ledtråd. Men
Donny behövde ingen ledtråd.
>Denna privata hobbybana, eller vad man
ska kalla det, omkring en mil norr om
Stockholm C, finns inte längre. Kanske
någon annan kan berätta lite mer om
banans nedläggning och om dess aktiva
tid.
Eftersom jag var med vid SEJ så
har jag en del att komplettera med.
Först vill jag dock påpeka att SEJ,
Sollentuna Enskilda Järnväg ägdes och
drevs av en ideell förening, precis som
de flesta andra museijärnvägar. Det
som var privat var ångloket Karolina,
några vagnar samt den den bana ur
vilken SEJ växte fram, nämligen HEJ -
Hummelstugans Enskilda Järnväg. Den
senare banan var dock en sidogren på
SEJ. En sidogren som faktiskt överlevde
SEJ med åtta år och revs först under
våren i år.
SEJ låg i Viby i Sollentuna i
jämnhöjd med Norrvikens station på
"SJ". Den egentliga museijärnvägen som
SEJ ägde och drev byggdes ut från en
förgreningsväxel till HEJ dels
söderut över Vibyån till Viby
station, varifrån tisdagsbilden är
tagen, dels norrut längs en skogskant
till Skillingebergets station och så
småningom vidare över ängar och genom
skogen längs Skillinge golfbana.
Järnvägen hann precis byggas "klar"
innan den började rivas. Den exakta
totallängden känner jag inte till, men
den bör ha varit ca 2 km.
När jag var som mest aktiv i SEJ gick
dock spåret bara till Skillingebergets
station och då var banan 700 meter
lång.
Järnvägen, dvs HEJ började byggas av Björn Lüning i slutet av 1960-talet då han köpt ångloket Karolina. Eftersom ett ånglok drar folk så slöt fler och fler personer upp och hjälpte till, och några år in på 1970-talet så bildades SEJ. SEJ skaffade sedan egen materiel och byggde linjen, men den rullande materielen förvarades på Björns tomt, dvs på Hummelstugans station på HEJ.
Vid sidan av ångloket fanns tre diesellok, men endast ett av dem fungerade egentligen under någon längre period.
Vagnparken bestod framförallt av tre fd KLJ litt KN-vagnar med påbyggda sommarvagnsöverreden. Den otympliga "spårvagnen" som syns på bilden ovan användes bara någon gång på hösten i samband med den årliga mörkerkörningen, annars var den för tung och klumpig - och så blev den väl aldrig riktigt färdigrenoverad/ombyggd. Den bestod av en kupé från en normalspårig spårvagn på ett nybyggt underrede. "Spårvagnen" finns numera på Bödabanan.
Linjebild från i våras
innan rivningen av den sista biten av
HEJ.
Det finns mycket att berätta, men jag får nog sluta här....
Detta hände med materielen:
Ångloket Karolina hamnade vid
nedläggningen 1996 på Bödabanan
tillsammans med några vagnar.
Ett motorlok och en massa vagndelar togs
om hand av Industribanemuseet i Frövi
och ett annat motorlok samt diverse
materiel togs om hand av undertecknad.
En vagn finns numera på Landabanan.
Rälsen fördelades likaledes på olika
föreningar och privatpersoner.
Slutet för en
järnväg.
Om någon vill se mer bilder från SEJ så håller jag på att bygga en sida om banan, men den är inte klar än. Den som ändå står ut med brustna länkar och saknade texter är välkommen att titta här.
/Olov
Sv: En halvgammal tisdagsbild - rätt svar + bonusbild + mera bilder - Ulf Broman - 2004-08-03 23:33