Sv: En halvgammal tisdagsbild - rätt svar + bonusbild + mera bilder

(Olov Kalderén | 2004-08-03 22:37)

Som ett svar på: Sv: En halvgammal tisdagsbild - rätt svar + bonusbild skrivet av Hans Broman den 03. aug 2004 18:49:45:

>>>I dag och nästa tisdag måste jag lägga ut mina tisdagsfrågebilder redan så här tidigt. Till råga på allt tror jag att frågorna är rätt svåra i dag. I gengäld zwinker har jag inte tillfälle att kommentera eventuella svar förrän vid så där halvelvatiden i kväll.
>>>Var tog jag denna bild?
>>>När det gäller denna första fråga, dagens halvgamla, lägger jag om en stund ut en ledtrådsbild från samma bana.
>>Sollentuna Enskilda Järnväg i Viby
>Rätt svar trots att man inte såg mycket av järnvägen. Här ovan lägger jag ut en linjebild (24 maj 1990) från samma bana, tänkt som ledtråd. Men Donny behövde ingen ledtråd.
>Denna privata hobbybana, eller vad man ska kalla det, omkring en mil norr om Stockholm C, finns inte längre. Kanske någon annan kan berätta lite mer om banans nedläggning och om dess aktiva tid.


Eftersom jag var med vid SEJ så har jag en del att komplettera med.
Först vill jag dock påpeka att SEJ, Sollentuna Enskilda Järnväg ägdes och drevs av en ideell förening, precis som de flesta andra museijärnvägar. Det som var privat var ångloket Karolina, några vagnar samt den den bana ur vilken SEJ växte fram, nämligen HEJ - Hummelstugans Enskilda Järnväg. Den senare banan var dock en sidogren på SEJ. En sidogren som faktiskt överlevde SEJ med åtta år och revs först under våren i år.

SEJ låg i Viby i Sollentuna i jämnhöjd med Norrvikens station på "SJ". Den egentliga museijärnvägen som SEJ ägde och drev byggdes ut från en förgreningsväxel till HEJ dels söderut över Vibyån till Viby station, varifrån tisdagsbilden är tagen, dels norrut längs en skogskant till Skillingebergets station och så småningom vidare över ängar och genom skogen längs Skillinge golfbana. Järnvägen hann precis byggas "klar" innan den började rivas. Den exakta totallängden känner jag inte till, men den bör ha varit ca 2 km.
När jag var som mest aktiv i SEJ gick dock spåret bara till Skillingebergets station och då var banan 700 meter lång.

Järnvägen, dvs HEJ började byggas av Björn Lüning i slutet av 1960-talet då han köpt ångloket Karolina. Eftersom ett ånglok drar folk så slöt fler och fler personer upp och hjälpte till, och några år in på 1970-talet så bildades SEJ. SEJ skaffade sedan egen materiel och byggde linjen, men den rullande materielen förvarades på Björns tomt, dvs på Hummelstugans station på HEJ.

Vid sidan av ångloket fanns tre diesellok, men endast ett av dem fungerade egentligen under någon längre period.

Vagnparken bestod framförallt av tre fd KLJ litt KN-vagnar med påbyggda sommarvagnsöverreden. Den otympliga "spårvagnen" som syns på bilden ovan användes bara någon gång på hösten i samband med den årliga mörkerkörningen, annars var den för tung och klumpig - och så blev den väl aldrig riktigt färdigrenoverad/ombyggd. Den bestod av en kupé från en normalspårig spårvagn på ett nybyggt underrede. "Spårvagnen" finns numera på Bödabanan.


Linjebild från i våras innan rivningen av den sista biten av HEJ.

Det finns mycket att berätta, men jag får nog sluta här....

Detta hände med materielen:
Ångloket Karolina hamnade vid nedläggningen 1996 på Bödabanan tillsammans med några vagnar.
Ett motorlok och en massa vagndelar togs om hand av Industribanemuseet i Frövi och ett annat motorlok samt diverse materiel togs om hand av undertecknad.
En vagn finns numera på Landabanan.
Rälsen fördelades likaledes på olika föreningar och privatpersoner.


Slutet för en järnväg.

Om någon vill se mer bilder från SEJ så håller jag på att bygga en sida om banan, men den är inte klar än. Den som ändå står ut med brustna länkar och saknade texter är välkommen att titta här.

/Olov


Sv: En halvgammal tisdagsbild - rätt svar + bonusbild + mera bilder - Ulf Broman - 2004-08-03 23:33