Sv: Ett par rätt stora frågor om 1067 i Ronneby

(Gunnar Håkansson | 2004-09-17 20:01)

Som ett svar på: Ett par rätt stora frågor om 1067 i Ronneby skrivet av Markus F den 17. sep 2004 01:14:58:

>1. Hur var skiljeväxeln i bredåkra arrangerad? såg det signalmässigt ut som på Jenny-Västervik? Och hur såg stationen i Bredåkra ut?

Jag klev faktiskt aldrig av tåget i Bredåkra och såg efter, sorgligt nog.

>2. Fick Ronneby en ny station i samband med breddningen? Jag menar om den flyttades på samma sätt som Karlshamns? Hurdana var isåfall arrangemangen där med 1067-spår och normalspår? Och var låg i så fall gamla stationen?

1067-spåret var bara ett och låg närmast stationshuset. Där är asfalt nu, om jag inte minns fel. Sedan kom normalspåren på båda sidor om en friliggande plattform, precis som nu.

>3. Kallinge förefaller varit en station precis mittemellan Ronneby och Bredåkra. Hur var förhållandena där mellan 1067 och 1435? Hade Järnverket 1067spår?

Jag har för mig att det var treskensspår även på stationen. Men det kan också ha varit samma arrangemang som i Ronneby; bangården var rymlig nog till det. Spåret till Järnverket fanns kvar även sedan tredje spåret försvunnit från linjen, så där måste ha funnits normalspår. Om jag nu inte minns fel.


Sv: Ett par rätt stora frågor om 1067 i Ronneby ,Upprivning - Mats Örnberg - 2004-09-17 20:15