Sv: Ett par rätt stora frågor om 1067 i Ronneby ,Upprivning
(Mats Örnberg | 2004-09-17 20:15)
Som ett svar på: Sv: Ett par rätt stora frågor om 1067 i Ronneby skrivet av Gunnar Håkansson den 17. sep 2004 20:01:55:
>>1. Hur var skiljeväxeln i bredåkra
arrangerad? såg det signalmässigt ut
som på Jenny-Västervik? Och hur såg
stationen i Bredåkra ut?
>Jag klev faktiskt aldrig av tåget i
Bredåkra och såg efter, sorgligt
nog.
>>2. Fick Ronneby en ny station i
samband med breddningen? Jag menar om
den flyttades på samma sätt som
Karlshamns? Hurdana var isåfall
arrangemangen där med 1067-spår och
normalspår? Och var låg i så fall
gamla stationen?
>1067-spåret var bara ett och låg
närmast stationshuset. Där är asfalt
nu, om jag inte minns fel. Sedan kom
normalspåren på båda sidor om en
friliggande plattform, precis som
nu.
>>3. Kallinge förefaller varit en
station precis mittemellan Ronneby och
Bredåkra. Hur var förhållandena där
mellan 1067 och 1435? Hade Järnverket
1067spår?
>Jag har för mig att det var
treskensspår även på stationen. Men
det kan också ha varit samma
arrangemang som i Ronneby; bangården
var rymlig nog till det. Spåret till
Järnverket fanns kvar även sedan
tredje spåret försvunnit från linjen,
så där måste ha funnits normalspår.
Om jag nu inte minns fel.
Har för mej att Ronneby - Konga revs
65-66, Konga -Tingsryd
69 och resten revs 1971-72 stämmer
detta?
Mvh Masse