Gamla räler i Granbergsdalshyttan mfl

(Hans Keller | 2004-10-05 15:51)

Intressanta gamla räler kan understundom återfinnas i/på gamla byggnader.

På den K-bevarade hyttan i Granbergsdal nordost om Karlskoga finns bla följande exempel:

1) Kolhundbanan har räls märkt "CAMMELLS. STEEL. W. 1894. U.W.J. SEC.459." UWJ bör betyda Ulricehamn-Wartofta Jernväg. Visserligen bytte UWJ signatur 1978 till UJ (enl SJK banfaktabok 1999), men signaturen UWJ levde tydligen kvar. Såvida inte det engelska stålverket har blandat ihop banorna UWJ och UWHJ?
2) Upphängningen av uppsättningsmålet är tillverkat av räler med bla märkningen "B.V.G. BOCHUM. 1886. 7. S.G.J." SGJ bör betyda Striberg-Grängens Jernväg, som ju fanns i närområdet.
3) En i marken nedslagen räl är märkt "B.V.G. BOCHUM. 1890. W.M.J." WMJ betyder Wikern-Möckelns Jernväg.
4) En annan nedslagen räl har troligen normalspårsursprung och är märkt "SJC 89".
5) Masugnsväggarna är förstärkta på sina ställen med rälsbitar av U-rältyp. Med största sannolikhet från gamla KHJ.

I hyttan i Ängelsberg, numer på världsarvslistan, har iakttagits U-räler av klenare dimension än vad KHJ hade. De bör komma från den ursprungliga Norbergsbanan, och har kanske befarits av Förstlingen (originalet).

I Karlsborgstrakten finns på några ställen U-räler av KHJ-typ. Bla vid gamla Högvakten. När var fö U-rälerna definitivt borta på fd KHJ huvudspår?

På hembygdsgården i Brunskog, Värmland, finns några stolpar med originalräls från BAJ byggnad vid sekelskiftet 1900!

Utanför Gärdsbanans gamla lokstall i Åhus står några räler nedslagna för att hålla upp stalldörrarna. Rälerna är långt hemifrån, nämligen ULJ, Uppsala-Lenna Jernväg!
/HK


Sv: Gamla räler i Granbergsdalshyttan mfl - Mattias Jansson - 2004-10-05 16:04