Sv: A13 - gatstenskrossare! - Här e bilderna!

(Richard Grönstedt | 2004-10-28 23:09)

Som ett svar på: Sv: A13 - gatstenskrossare! skrivet av Ragnar T den 28. okt 2004 16:37:52:

>> A13/B13 fick även öknamnet "Stenkrossar" beroende på förmågan att krossa gatsten när de gick på ytnätet med sina breda hjulringar.
>>Hans
>----------------------- 0000 --------------------
>Hans!
>Var Du med på den famösa A13-utfärden, som slutade med ett kontaktledningsras i korsningen med Nynäsvägen? Då kanske Du erinrar Dig hurusom gatstenskrossen tidigare på dagen dånade och skakade fram längs Valhallavägen till de intillboendes stora förskräckelse. Kristallglasen och de fina Rörstrandska kaffeserviserna skakade väl ned från de välpolerade antika borden i Östermalmslägenheterna den gången (Richard G, då boende i de kvarteren, hade nog säkrat sina prylar i förväg, eftersom han ju visste vad som väntade längs färdvägen)! Där var det säkert många gatstenar som trycktes ned någon centimeter i backen! Risken för att vagnen skulle köras isolerad var uppenbar.
>Att vagnen - 9360? - senare på dagen skulle bli "död" var ju en annan historia. Har f ö Richard någon bild på kontaktledningsraset eller från annan plats längs utfärdsvägen? I hans arkiv finns väl det mesta, så det skulle inte förvåna mig om han kommer att bjuda på ännu en nostalgirysare i denna spalt. Jag sätter på timern, så får vi se hur lång tid det tar tills bilden kommer.....!
>/Ruggige Utfärdsdiggaren



Nu kan vännen Ragnar stänga av sin timer. Ber om ursäkt att det tog lite tid. Men kvällen har ägnats åt Djurgårdslinjen och den "Introduktionshelg" vi kommer att ha lördag/söndag 20/21 november. Vi kan då ta emot max 24 SSS-medlemmar vilka kommer att få både en kort teoretisk översikt och därefter under vederbörlig uppsikt få prova på att köra spårvagn på riktigt ute på linjen! Kan detta möjligtvis vara av intresse för herrar 93 & 1210?? Speciellt nr 93 borde gradera upp sitt "depåförarbevis" till äkta grejor. Notera att TRI Spårvagn nu är gemensam för hela SL-området!

I alla händelser så skedde den spektakulära utfärden med A13 i oktober 1964.



Här solar sig vagnen i höstsolens glans vid ..... ja, var tror Ni??

Jag skulle vilja invända litet mot rubriken "A13 - gatstenskrossare". Mer korrekt är att skriva "A203 - gatstenskrossare. Anledningen till att vagnen lämnade outplånliga spår efter sig på stensatta gator berodde på att man försett vagnen med "bastardhjulprofiler" för att kunna framföras i T-banan när den ändrades från trafikvagn till verkvagn.




Här befinner sig vagnen på lite mer historiskt riktiga spår. Ett spår som likt vandringen till Golgata var den sista kontakten Stockholms innerstadsspårvagnar hade med sitt trafikliv innan de utan några andliga eller världsliga ceremonier kremerades.

Fortsätter vi en bit upp på gatan där den fordomdags korsade Nynäsvägen var utfärden för vår del slut.




Vi hade stannat för rött ljus och när det sedan blev klart att passera tog kanske föraren några kontakter för mycket eller också var det dålig kontakt med luftledningen. Strömrusningen skapade en ljusbåge vilken snyggt och prydligt brände av kopparlinan.

Jag har ju som broder Hans påpekat publicerat denna bild förrut. Och jag har fortfarande inte fått svar på den fråga jag då ställde: Hur fick vi dit SS luftledningsbil så snabbt. Detta var ju före mobiltelefoner och någon telefonkiosk kan jag inte påminna mig fanns i närheten. Men fanns det inte en interntelefon i ett skåp vid spåranslutningen till Hammarbyverkstaden?? Vissa frågor kommer att förbli obesvarade och förorsaka "Den sanne Diggaren" sömnlösa nätter!

Hälsningar / Richard


Sv: A13 - gatstenskrossare! - Här e bilderna! - Maxxat, typ! - 1067 - 2004-10-28 23:26