Sv: A13 - gatstenskrossare! - Här e bilderna!
(Richard Grönstedt | 2004-10-28 23:09)
Som ett svar på: Sv: A13 - gatstenskrossare! skrivet av Ragnar T den 28. okt 2004 16:37:52:
>> A13/B13 fick även öknamnet
"Stenkrossar" beroende på förmågan
att krossa gatsten när de gick på
ytnätet med sina breda hjulringar.
>>Hans
>----------------------- 0000
--------------------
>Hans!
>Var Du med på den famösa
A13-utfärden, som slutade med ett
kontaktledningsras i korsningen med
Nynäsvägen? Då kanske Du erinrar Dig
hurusom gatstenskrossen tidigare på
dagen dånade och skakade fram längs
Valhallavägen till de intillboendes
stora förskräckelse. Kristallglasen
och de fina Rörstrandska
kaffeserviserna skakade väl ned från
de välpolerade antika borden i
Östermalmslägenheterna den gången
(Richard G, då boende i de kvarteren,
hade nog säkrat sina prylar i förväg,
eftersom han ju visste vad som väntade
längs färdvägen)! Där var det
säkert många gatstenar som trycktes
ned någon centimeter i backen! Risken
för att vagnen skulle köras isolerad
var uppenbar.
>Att vagnen - 9360? - senare på dagen
skulle bli "död" var ju en annan
historia. Har f ö Richard någon bild
på kontaktledningsraset eller från
annan plats längs utfärdsvägen? I
hans arkiv finns väl det mesta, så det
skulle inte förvåna mig om han kommer
att bjuda på ännu en nostalgirysare i
denna spalt. Jag sätter på timern, så
får vi se hur lång tid det tar tills
bilden kommer.....!
>/Ruggige Utfärdsdiggaren
Nu kan vännen Ragnar stänga av sin timer. Ber om ursäkt att det tog lite tid. Men kvällen har ägnats åt Djurgårdslinjen och den "Introduktionshelg" vi kommer att ha lördag/söndag 20/21 november. Vi kan då ta emot max 24 SSS-medlemmar vilka kommer att få både en kort teoretisk översikt och därefter under vederbörlig uppsikt få prova på att köra spårvagn på riktigt ute på linjen! Kan detta möjligtvis vara av intresse för herrar 93 & 1210?? Speciellt nr 93 borde gradera upp sitt "depåförarbevis" till äkta grejor. Notera att TRI Spårvagn nu är gemensam för hela SL-området!
I alla händelser så skedde den
spektakulära utfärden med A13 i
oktober 1964.
Här solar sig vagnen i höstsolens glans vid ..... ja, var tror Ni??
Jag skulle vilja invända litet mot
rubriken "A13 - gatstenskrossare". Mer
korrekt är att skriva "A203 -
gatstenskrossare. Anledningen till att
vagnen lämnade outplånliga spår efter
sig på stensatta gator berodde på att
man försett vagnen med
"bastardhjulprofiler" för att kunna
framföras i T-banan när den ändrades
från trafikvagn till verkvagn.
Här befinner sig vagnen på lite mer
historiskt riktiga spår. Ett spår som
likt vandringen till Golgata var den
sista kontakten Stockholms
innerstadsspårvagnar hade med sitt
trafikliv innan de utan några andliga
eller världsliga ceremonier
kremerades.
Fortsätter vi en bit upp på gatan där
den fordomdags korsade Nynäsvägen var
utfärden för vår del slut.
Vi hade stannat för rött ljus och när
det sedan blev klart att passera tog
kanske föraren några kontakter för
mycket eller också var det dålig
kontakt med luftledningen.
Strömrusningen skapade en ljusbåge
vilken snyggt och prydligt brände av
kopparlinan.
Jag har ju som broder Hans påpekat publicerat denna bild förrut. Och jag har fortfarande inte fått svar på den fråga jag då ställde: Hur fick vi dit SS luftledningsbil så snabbt. Detta var ju före mobiltelefoner och någon telefonkiosk kan jag inte påminna mig fanns i närheten. Men fanns det inte en interntelefon i ett skåp vid spåranslutningen till Hammarbyverkstaden?? Vissa frågor kommer att förbli obesvarade och förorsaka "Den sanne Diggaren" sömnlösa nätter!
Hälsningar / Richard
Sv: A13 - gatstenskrossare! - Här e bilderna! - Maxxat, typ! - 1067 - 2004-10-28 23:26