Sv: Max tåglängd?

(Per Sillén | 2004-12-28 22:52)

Som ett svar på: Sv: Max tåglängd? skrivet av Staffan Sävenfjord den 28. dec 2004 22:42:01:

>>>>>Länk till Västerbottens Kuriren.
>>>>>Länken fungerar troligen bara dygnet ut;
>>>>>http://www.vk.se/redaktion/nyheter/ sidor/index7.html
>>>>>Därför ett inklipp av artikelns ingress:
>>>>>”Gör något innan folk slutar åka tåg”
>>>>>VÄNNÄS– Nej, nu får det vara nog med att försämra Norrlandstågen.
>>>>>Matts Lundgren, s, kommunalråd i Vännäs, skriver ett öppet brev till Rikstrafiken, Ulrica Messing och Göran Persson: Gör något, innan folk slutar åka tåg för gott.
>>>>>En likartad artikel i Västerbottens Folkblad, har ej kollat nätet.
>>>>Är det andra regler för Connex trafik än Tågkompaniet.
>>>>TKAB hade max 68 axlar, stämmer däligt med Connex max 13 vagnar?
>>>Sjutton boggivagnar i ett resandetåg är max för R-broms sedan får man övergå till P-broms då kan man ha upp till 22-23 vagnar. Om jag har fel så vill jag veta det direkt!
>>
>>Det skall du få.
>>Tidigare gällde:
>>max 68 ax i resandetåg i bromsgrupp R
>>max 80 ax i resandetåg i bromsgrupp P
>>Klarade man då bromstal 130 så blev sth 130 på de flesta sträckor där banan medgav denna sth.
>>Numera är det annorlunda formulerat i säo:
>>§ 41. Bromsföreskrifter för tåg
>>Trafikutövaren kan ge ut kompletterande bestämmelser.
>>1. Bromsgrupper
>>a) Tåg framförs i någon av följande bromsgrupper:
>>Bromsgrupp P/R: när bromsvikten kommer från bara P-bromsar eller
>>R-bromsar.
>>Anm 1. Trafikutövaren kan fastställa regler om fördelningen mellan P-bromsar
>>och R-bromsar. Trafikutövaren kan föreskriva att verksamt dragfordon i vissa
>>fall ska ha G-broms inkopplad.
>>Bromsgrupp G: när bromsvikten kommer från bara G-bromsar.
>>Anm 2. Verksamt dragfordon får ha P-broms inkopplad.
>>----
>>§ 42. Tågs storlek
>>1. Allmänt
>>Ett tågs storlek mäts i meter (tåglängd) och ton (tågvikt och vagnvikt).
>>Resandetågs längd mäts dessutom i antal axlar.
>>I tågvikten och när tåglängden mäts i meter ska alla fordon räknas med.
>>I vagnvikten räknas inte verksamt dragfordon med. När tåglängden
>>mäts i axlar räknas inte lok med.
>>2. Andra tåg än motorvagnståg
>>a) Största tillåtna tåglängd med hänsyn till bromsgruppen:
>>Bromsgrupp P/R: .......................................7 30 m
>>Bromsgrupp G:...................................... .....880 m
>>

>>Mao endast 730 m i begränsning i bromsgrupp P/R.
>>Sedan gäller de begränsningar i sth som framgår av bromstabellerna där hänsyn tas både till bromstal och tåglängd.
>Då är ju frågan hur mycket som är tillåtet med hänsyn till trafiken. Jag antar att BV har ytterligare begränsningar i sina föreskrifter till trafikutövarna.
>Ovanstående skulle ge 28 60-talsvagnar eller 40-talsvagnar om det är dubbla Rc-lok. Och 26 80-talsvagnar.

Plattformslängderna begränsar ju tåglängderna för persontåg, om man inte vill stanna mer än en gång per station.
Enligt en gammal rekommendation gäller 455 meters plattformlängd för Stambanan genom Övre Norrland och 355 meter för de viktigaste huvudlinjerna i mellersta och södra Sverige. Detta motsvarar lok+17 respektive 13 vagnar.
P.S.


Sv: Max tåglängd? - Kocken - 2004-12-29 06:35