Sv: Max tåglängd?
(Per Sillén | 2004-12-28 22:52)
Som ett svar på: Sv: Max tåglängd? skrivet av Staffan Sävenfjord den 28. dec 2004 22:42:01:
>>>>>Länk till Västerbottens
Kuriren.
>>>>>Länken fungerar troligen bara
dygnet ut;
>>>>>http://www.vk.se/redaktion/nyheter/
sidor/index7.html
>>>>>Därför ett inklipp av artikelns
ingress:
>>>>>Gör något innan folk slutar
åka tåg
>>>>>VÄNNÄS Nej, nu får det vara
nog med att försämra
Norrlandstågen.
>>>>>Matts Lundgren, s, kommunalråd i
Vännäs, skriver ett öppet brev till
Rikstrafiken, Ulrica Messing och Göran
Persson: Gör något, innan folk slutar
åka tåg för gott.
>>>>>En likartad artikel i
Västerbottens Folkblad, har ej kollat
nätet.
>>>>Är det andra regler för Connex
trafik än Tågkompaniet.
>>>>TKAB hade max 68 axlar, stämmer
däligt med Connex max 13 vagnar?
>>>Sjutton boggivagnar i ett resandetåg
är max för R-broms sedan får man
övergå till P-broms då kan man ha upp
till 22-23 vagnar. Om jag har fel så
vill jag veta det direkt!
>>
>>Det skall du få.
>>Tidigare gällde:
>>max 68 ax i resandetåg i bromsgrupp
R
>>max 80 ax i resandetåg i bromsgrupp
P
>>Klarade man då bromstal 130 så blev
sth 130 på de flesta sträckor där
banan medgav denna sth.
>>Numera är det annorlunda formulerat i
säo:
>>§ 41. Bromsföreskrifter för
tåg
>>Trafikutövaren kan ge ut
kompletterande bestämmelser.
>>1. Bromsgrupper
>>a) Tåg framförs i någon av
följande bromsgrupper:
>>Bromsgrupp P/R: när bromsvikten
kommer från bara P-bromsar eller
>>R-bromsar.
>>Anm 1. Trafikutövaren kan fastställa
regler om fördelningen mellan
P-bromsar
>>och R-bromsar. Trafikutövaren kan
föreskriva att verksamt dragfordon i
vissa
>>fall ska ha G-broms inkopplad.
>>Bromsgrupp G: när bromsvikten kommer
från bara G-bromsar.
>>Anm 2. Verksamt dragfordon får ha
P-broms inkopplad.
>>----
>>§ 42. Tågs storlek
>>1. Allmänt
>>Ett tågs storlek mäts i meter
(tåglängd) och ton (tågvikt och
vagnvikt).
>>Resandetågs längd mäts dessutom i
antal axlar.
>>I tågvikten och när tåglängden
mäts i meter ska alla fordon räknas
med.
>>I vagnvikten räknas inte verksamt
dragfordon med. När tåglängden
>>mäts i axlar räknas inte lok
med.
>>2. Andra tåg än motorvagnståg
>>a) Största tillåtna tåglängd med
hänsyn till bromsgruppen:
>>Bromsgrupp P/R:
.......................................7
30 m
>>Bromsgrupp
G:......................................
.....880 m
>>
>>Mao endast 730 m i begränsning i
bromsgrupp P/R.
>>Sedan gäller de begränsningar i sth
som framgår av bromstabellerna där
hänsyn tas både till bromstal och
tåglängd.
>Då är ju frågan hur mycket som är
tillåtet med hänsyn till trafiken. Jag
antar att BV har ytterligare
begränsningar i sina föreskrifter till
trafikutövarna.
>Ovanstående skulle ge 28 60-talsvagnar
eller 40-talsvagnar om det är dubbla
Rc-lok. Och 26 80-talsvagnar.
Plattformslängderna begränsar ju
tåglängderna för persontåg, om man
inte vill stanna mer än en gång per
station.
Enligt en gammal rekommendation gäller
455 meters plattformlängd för
Stambanan genom Övre Norrland och 355
meter för de viktigaste huvudlinjerna i
mellersta och södra Sverige. Detta
motsvarar lok+17 respektive 13
vagnar.
P.S.
Sv: Max tåglängd? - Kocken - 2004-12-29 06:35