Delsvar: Motorvagnar vid skånska EJ?

(Carl-Erik Olsson | 2005-01-05 03:07)

Som ett svar på: Motorvagnar vid skånska EJ? skrivet av Lasse M den 04. jan 2005 23:53:01:

>Sedan Yo2 tråden längre ner väcktes min nyfikenhet över skånska EJ motorvagnar. Några frågetecken uppstog därför.
>1. Vilka skånska EJ skaffade motorvagnar?

Enklare hade nog varit att svara på frågan om vilka som inte gjorde det!

>2. Vilka motorvagnstyper rörde det sig om (tillverkare m.m)?

Det började ju med ångvagnar, t ex på de lättare banorna med ångspårvägsstandard. Atlas byggde 1882 ångvagnar med maskineri från Nohab till HHyJ (Höör-Hörby) och CTJ (Cimbrishamn-Tomelilla). Kockums byggde 1881 ett par ångvagnar av det belgiska systemet Belpaire till LEJ (Landskrona-Ängelholm) och vagndelen av en Rowan-ångvagn till SHJ (Skåne-Halland) med maskineri från Borsig. Arlöv byggde 1907-08 mer avancerade ångvagnar av det franska Purrey-systemet till SOEJ (Sölvesborg-Olofström-Älmhult, gick genom Skånes nordöstra hörn) och KjBJ (Kävlinge-Barsebäckshamn). En av dessa senare hyrdes på 10-talet in på LBJ (Lund-Bjärred), där man dock blev missnöjda med driftsäkerheten och 1916 istället fick elektrifierat med dagens system och ett motorvagnsliknande tvåmotorigt ellok nr 6 från Nya Förenade Elektriska (senare även det ASEA), Ludvika, 10 år senare kompletterat med en elmotorvagn nr 7 byggd av ASEA runt den tydligen obehövliga reservmotorn till nr 6.

Udda bensinmotorvagnar byggdes sedan av t ex Arlöv för SSJ (Skåne-Småland). Mer vanligt förekommande blev sedan på 10-20-talen stora dieselelektriska DEVA-vagnar på förutom SSJ även EKJ (Ängelholm-Klippan) och HHJ (Helsingborg-Hässleholm) som också hade till motorvagnar av Kalmar ombyggda personvagnar, med både Fordson- och Scania Vabis-motorer. HHJs minsta motorvagn från 20-talet var dock en liten omnibussliknande tingest från Hässleholms vst, försedd med Fordmotor. Dess korg finns fortfarande kvar hos FVJ i Klippan f ö. Hässleholm byggde senare mer avancerade motorvagnar för även mer avlägsna banor, t ex GOJ (Gävle-Ockelbo). Ljunggrens verkstad (obs ej "mekaniska"!) i Kristianstad försökte sig i början på 20-talet på motorvagnar med ett slags gengasdrift, men detta misslyckades och ledde till deras konkurs. På 20-talet anskaffade även LKSJ (Landskrona-Kävlinge-Sjöbo) en Kalmar-byggd 2-axlig bensinmotorvagn med tysk motor. Även denna finns kvar som f d SJ-tjänstevagn hos FVJ. MYJ (Malmö-Ystad) anskaffade bara en tung men tekniskt avancerad dieselel-vagn från Kockums med Frichsdiesel 1935.

Modernare och lättare motorvagnar/rälsbussar anskaffades alltså enl tidigare tråd av t ex MSJ (Malmö-Simrishamn) och TRJ (Trelleborg-Rydsgård) från Nohab och förstås också Hilding Carlsson. Lätta rälsbussar tillverkades förutom av HC även av Motala för CHJ (Kristianstad-Hässleholm).

Mer om skånsk motorvagnsdrift kan man förstås läsa i de senaste numren av FVJs medlemsblad "Ångtrycket" som handlar om fordon på HHJ samt förstås också i olika nummer av mfÖSJs "ÖSJ-bladet".
/CEO

>/Lasse M


Sv: Förtydligande: Motorvagnar vid skånska EJ? - Lasse M - 2005-01-05 20:04