Sv: Svenska järnvägars tyngre motorvagnar, byggda efter 1930, ej el

(KM igen | 2005-01-08 17:49)

Som ett svar på: Sv: Svenska järnvägars tyngre motorvagnar, byggda efter 1930, ej el skrivet av Hans Broman den 08. jan 2005 17:32:37:

>>
>>>Kanske Nohab-motorvagnarna ovan för roslagsnätet egentligen var ungefär samma konstruktion som den fyrkantiga Yo2, men fick huvudlittera X på grund av konventionella koppel och buffertar? Någon som vet?
>>Visst var det så, ja - urspr. hästskokoppel, sen Scharfar... / kurtan
>Bara så att jag inte missförstår dig: Det du bekräftar om SRJ:s Nohabmotorvagnar - är det bara om koppel o d, eller bekräftar du också konstruktionsöverensstämmelse med de Yo2-rälsbussar som inte vara HNJ-snabbvagnar?

Bara koppelfrågan. Törs inte svara på resten. Andra kanske vet. Några data ur en gammal rull.mtrl-förteckning som kanske kan vara till ngn hjälp:

Första SRJ-exemplaret, 104/1104, hade 2 x 110 hkr motorer och axelavstånd 2 m i boggierna; de övriga två hade 2 x 135 hkr motorer och axelavst. 2,40 m i boggierna.


Sv: SRJ:s dieselmotorvagnar från Nohab och Motala - Hans Broman - 2005-01-08 20:06