Sv: Svenska järnvägars tyngre motorvagnar, byggda efter 1930, ej el
(KM igen | 2005-01-08 17:49)
Som ett svar på: Sv: Svenska järnvägars tyngre motorvagnar, byggda efter 1930, ej el skrivet av Hans Broman den 08. jan 2005 17:32:37:
>>
>>>Kanske Nohab-motorvagnarna ovan för
roslagsnätet egentligen var ungefär
samma konstruktion som den fyrkantiga
Yo2, men fick huvudlittera X på grund
av konventionella koppel och buffertar?
Någon som vet?
>>Visst var det så, ja - urspr.
hästskokoppel, sen Scharfar... /
kurtan
>Bara så att jag inte missförstår
dig: Det du bekräftar om SRJ:s
Nohabmotorvagnar - är det bara om
koppel o d, eller bekräftar du också
konstruktionsöverensstämmelse med de
Yo2-rälsbussar som inte vara
HNJ-snabbvagnar?
Bara koppelfrågan. Törs inte svara på resten. Andra kanske vet. Några data ur en gammal rull.mtrl-förteckning som kanske kan vara till ngn hjälp:
Första SRJ-exemplaret, 104/1104, hade 2
x 110 hkr motorer och axelavstånd 2 m i
boggierna; de övriga två hade 2 x 135
hkr motorer och axelavst. 2,40 m i
boggierna.
Sv: SRJ:s dieselmotorvagnar från Nohab och Motala - Hans Broman - 2005-01-08 20:06