Sv: Svenska järnvägars tyngre motorvagnar, byggda efter 1930, ej el
(Lasse M | 2005-01-10 20:43)
Som ett svar på: Sv: Svenska järnvägars tyngre motorvagnar, byggda efter 1930, ej el skrivet av Hans Broman den 08. jan 2005 17:02:52:
>>Tackar för ditt svar. Jag uttryckte
mig nog allt för otydligt ser jag. Bara
motorvagnar blir kanske lite väl många
som typer som passar in därunder. Det
jag mest tänkte på var motorvagnar av
"modernare" utförande som t.ex. Yo2
vagnarna.
>>1. Vilka skånska EJ skaffade
motorvagnar av "modernare" snitt likt
Yo2 motorvagnarna?
>>2. Vilka motorvagnstyper rörde det
sig om (tillverkare m.m)?
>>3. Vilka färgscheman hade
motorvagnarna vid dom EJ som skaffade
motorvagnar?
>>4. Vilka kom till SJ i samband med
förstatligandet?
>>/Lasse M
>Jag tar mig friheten att hoppa över
begränsningen till skånska järnvägar
och har försökt leta fram
förbränningsmotorvagnar, byggda efter
1930, som har ägts av svenska
järnvägar. Jag bortser då från
fordon med tjänstevikt upp till 20 ton.
(Y6 m fl har 19 ton.)
>Tacksam för rättelser och
kompletteringar från andra läsare. Vad
gäller SJ-littera anger jag bara ett
fordons sista littera vid SJ. Årtalen
för ett fordons SJ-tid gäller bara tid
som trafikfordon. En del motorvagnar
byggdes därefter om till tjänstevagnar
utan motor.
>Vi har först DEVA-vagnar, alltså
ASEA:s dieselelektriska motorvagnar som
tillverkades från 1912 till 1939. Efter
1930 har följande levererats till
svenska järnvägar:
>DEVA 49, 1932, LyJ 10, SJ Xod5 6 (vid
SJ 1939-44), SNJ 4
>DEVA 50, 1935, VBHJ 4, återtagen av
ASEA, SNJ 5
>DEVA 51, 1937, SJ Xo1 5 (vid SJ
1937-46), SNJ 6
>DEVA 52, 1938, UWHJ 51, SJ Xo1 17 (vid
SJ 1940-46), SNJ 7
>DEVA 53, 891 mm, 1938, HSJ 15, SJ Xo6p
714 (vid SJ 1948-58)
>Mer om finns att läsa i SJK:s bok
"Svenska elmotorvagnar" sid 43-49.
>I samma bok står det på sid 46 om den
dieselelektriska motorvagn som Kockums
tillverkade 1935 för Malmö - Ystads
Järnväg med dieselmotorer från Frichs
(2x240 hk).
>MYJ 300, SJ Xo5 20 (vid SJ 1941-55),
SNJ 30
>Vidare har vi de två snabba
motorvagnar (110 km/h) som Linke-Hofmann
i Breslau (som då låg i Tyskland och
numera heter Wroclaw) byggde åt Varberg
- Borås - Herrljunga Järnväg 1938.
Denna vagn hade en påtagligt modern
formgivning.
>VBHJ 5-6, SJ Xo4 15-16 (vid SJ
1940-55), SNJ 8-9
>Det finns också några fler tyngre
motorvagnar (huvudlittera X) från
svenska tillverkare. I varje fall de
äldre av dem uppfattar jag inte som
lika moderna i konstruktionen som de
andra jag nämner i detta inlägg.
Hoppas att tekniskt mer kunniga kan
instämma.
>Hässleholm 1931, GOJ (Gävle -
Ockelbo) 1, SJ Xo6 300 (vid SJ
1939-55)
>Motala 1935, 891 mm, VÅHJ 15, SJ Xo3p
460 (vid SJ 1941-57)
>Motala 1937, 891 mm, VGJ 106-107, SJ
Xo4p 711-712 (vid SJ 1948-58 resp
1948-59)
>Motala 1938, 891 mm, VÅHJ 16, SJ Xo4p
461 (vid SJ 1941-60)
>Motala 1938, 891 mm, FJ 3, SJ Xo2p 19
(vid SJ 1940-59)
>Motala 1938, 891 mm, SRJ 1105, SRJ
3105, SJ Xo5p 926 (vid SJ
1960-61)(märkligt nog samma littera som
följande Nohab-vagnar)
>Nohab 1938, 891 mm, SRJ 1104, SRJ 3104,
SJ Xo5p 925 (vid SJ 1960-63)
>Nohab 1940, 891 mm, DHJ 1106 och SRJ
1107, senare båda SRJ 3106-3107, SJ
Xo5p 927-928 (vid SJ 1960-63 resp
1960-61
>I den här kategorin av motorvagnar
ingår också de relativt tunga
stålrälsbussar som vi har diskuterat i
Postvagnen på sistone, alltså Yo2 och
Yo3 från Nohab. Yo2 fanns både i
snabbvagnsversion för HNJ med runda
fronter och hög sth (110 km/h) och med
mer ordinär formgivning för några
skånebanor och BJ.
>Kanske Nohab-motorvagnarna ovan för
roslagsnätet egentligen var ungefär
samma konstruktion som den fyrkantiga
Yo2, men fick huvudlittera X på grund
av konventionella koppel och buffertar?
Någon som vet?
>1950 levererade Ingenjörsfirman
Söderberg i Göteborg två relativt
tunga stålrälsbussar, som beställts
av VGJ före statsövertagandet. De
betecknades Yo3p 709-710 och slopades
1961.
>ASJ levererade 1957 tre
dieselmotorvagnar till SRJ. De fick där
numren 3110-3112 och hette 1960-68 SJ
Xo6p 929-931.
>Nästa tunga dieselmotorvagnar blev Y3
1261-1266, tillverkade 1966-67 av
Linke-Hofmann-Busch i Västtyskland. Nu
har jag inte slopningsåret till
hands.
>Sist men inte minst kommer förstås
den stora Y1- och YF1-serien 1267-1366.
De 70 första byggdes av FIAT själva,
de 30 sista av Kalmar Verkstad som
underleverantör till FIAT.
>Lasses frågor 2 och 4 har jag nog
besvarat. Det framgår också att inga
andra skånska banor än MSJ och TRJ
skaffade tunga rälsbussar/motorvagnar
efter 1930. Fråga 3 om färgscheman
överlämnar jag åt någon annan.
Stort tack Hans B och övriga skribenter
i denna tråden för all intressant
läsning ni bidragit med.
/Lasse M