Sv: Svenska järnvägars tyngre motorvagnar, byggda efter 1930, ej el

(Lasse M | 2005-01-10 20:43)

Som ett svar på: Sv: Svenska järnvägars tyngre motorvagnar, byggda efter 1930, ej el skrivet av Hans Broman den 08. jan 2005 17:02:52:

>>Tackar för ditt svar. Jag uttryckte mig nog allt för otydligt ser jag. Bara motorvagnar blir kanske lite väl många som typer som passar in därunder. Det jag mest tänkte på var motorvagnar av "modernare" utförande som t.ex. Yo2 vagnarna.
>>1. Vilka skånska EJ skaffade motorvagnar av "modernare" snitt likt Yo2 motorvagnarna?
>>2. Vilka motorvagnstyper rörde det sig om (tillverkare m.m)?
>>3. Vilka färgscheman hade motorvagnarna vid dom EJ som skaffade motorvagnar?
>>4. Vilka kom till SJ i samband med förstatligandet?
>>/Lasse M
>Jag tar mig friheten att hoppa över begränsningen till skånska järnvägar och har försökt leta fram förbränningsmotorvagnar, byggda efter 1930, som har ägts av svenska järnvägar. Jag bortser då från fordon med tjänstevikt upp till 20 ton. (Y6 m fl har 19 ton.)
>Tacksam för rättelser och kompletteringar från andra läsare. Vad gäller SJ-littera anger jag bara ett fordons sista littera vid SJ. Årtalen för ett fordons SJ-tid gäller bara tid som trafikfordon. En del motorvagnar byggdes därefter om till tjänstevagnar utan motor.
>Vi har först DEVA-vagnar, alltså ASEA:s dieselelektriska motorvagnar som tillverkades från 1912 till 1939. Efter 1930 har följande levererats till svenska järnvägar:
>DEVA 49, 1932, LyJ 10, SJ Xod5 6 (vid SJ 1939-44), SNJ 4
>DEVA 50, 1935, VBHJ 4, återtagen av ASEA, SNJ 5
>DEVA 51, 1937, SJ Xo1 5 (vid SJ 1937-46), SNJ 6
>DEVA 52, 1938, UWHJ 51, SJ Xo1 17 (vid SJ 1940-46), SNJ 7
>DEVA 53, 891 mm, 1938, HSJ 15, SJ Xo6p 714 (vid SJ 1948-58)
>Mer om finns att läsa i SJK:s bok "Svenska elmotorvagnar" sid 43-49.
>I samma bok står det på sid 46 om den dieselelektriska motorvagn som Kockums tillverkade 1935 för Malmö - Ystads Järnväg med dieselmotorer från Frichs (2x240 hk).
>MYJ 300, SJ Xo5 20 (vid SJ 1941-55), SNJ 30
>Vidare har vi de två snabba motorvagnar (110 km/h) som Linke-Hofmann i Breslau (som då låg i Tyskland och numera heter Wroclaw) byggde åt Varberg - Borås - Herrljunga Järnväg 1938. Denna vagn hade en påtagligt modern formgivning.
>VBHJ 5-6, SJ Xo4 15-16 (vid SJ 1940-55), SNJ 8-9
>Det finns också några fler tyngre motorvagnar (huvudlittera X) från svenska tillverkare. I varje fall de äldre av dem uppfattar jag inte som lika moderna i konstruktionen som de andra jag nämner i detta inlägg. Hoppas att tekniskt mer kunniga kan instämma.
>Hässleholm 1931, GOJ (Gävle - Ockelbo) 1, SJ Xo6 300 (vid SJ 1939-55)
>Motala 1935, 891 mm, VÅHJ 15, SJ Xo3p 460 (vid SJ 1941-57)
>Motala 1937, 891 mm, VGJ 106-107, SJ Xo4p 711-712 (vid SJ 1948-58 resp 1948-59)
>Motala 1938, 891 mm, VÅHJ 16, SJ Xo4p 461 (vid SJ 1941-60)
>Motala 1938, 891 mm, FJ 3, SJ Xo2p 19 (vid SJ 1940-59)
>Motala 1938, 891 mm, SRJ 1105, SRJ 3105, SJ Xo5p 926 (vid SJ 1960-61)(märkligt nog samma littera som följande Nohab-vagnar)
>Nohab 1938, 891 mm, SRJ 1104, SRJ 3104, SJ Xo5p 925 (vid SJ 1960-63)
>Nohab 1940, 891 mm, DHJ 1106 och SRJ 1107, senare båda SRJ 3106-3107, SJ Xo5p 927-928 (vid SJ 1960-63 resp 1960-61
>I den här kategorin av motorvagnar ingår också de relativt tunga stålrälsbussar som vi har diskuterat i Postvagnen på sistone, alltså Yo2 och Yo3 från Nohab. Yo2 fanns både i snabbvagnsversion för HNJ med runda fronter och hög sth (110 km/h) och med mer ordinär formgivning för några skånebanor och BJ.
>Kanske Nohab-motorvagnarna ovan för roslagsnätet egentligen var ungefär samma konstruktion som den fyrkantiga Yo2, men fick huvudlittera X på grund av konventionella koppel och buffertar? Någon som vet?
>1950 levererade Ingenjörsfirman Söderberg i Göteborg två relativt tunga stålrälsbussar, som beställts av VGJ före statsövertagandet. De betecknades Yo3p 709-710 och slopades 1961.
>ASJ levererade 1957 tre dieselmotorvagnar till SRJ. De fick där numren 3110-3112 och hette 1960-68 SJ Xo6p 929-931.
>Nästa tunga dieselmotorvagnar blev Y3 1261-1266, tillverkade 1966-67 av Linke-Hofmann-Busch i Västtyskland. Nu har jag inte slopningsåret till hands.
>Sist men inte minst kommer förstås den stora Y1- och YF1-serien 1267-1366. De 70 första byggdes av FIAT själva, de 30 sista av Kalmar Verkstad som underleverantör till FIAT.
>Lasses frågor 2 och 4 har jag nog besvarat. Det framgår också att inga andra skånska banor än MSJ och TRJ skaffade tunga rälsbussar/motorvagnar efter 1930. Fråga 3 om färgscheman överlämnar jag åt någon annan.


Stort tack Hans B och övriga skribenter i denna tråden för all intressant läsning ni bidragit med.

/Lasse M