Sv: Fordon speciella för 1067 i Sverige - om YBo4t m m
(Kjell Friberg | 2005-01-19 08:42)
Som ett svar på: Sv: Fordon speciella för 1067 i Sverige - om YBo4t m m skrivet av Kurt Möller den 18. jan 2005 23:09:52:
>>>>>>Bortsett från moderna grejor typ
rälsbussarna, z4p/t,en postvagn och
Gp/t-loken var det snarast inget som var
gemensamt mellan 891 och 1067.
>Dumheter. Nästan precis samma prylar
överallt. Och varför skulle dom inte
vara det? Dom var ju svenskbyggda till
90 procent...
>>>>>>1067 hade en annan vagnsprofil
vilket gjorde att det som var byggt för
1067 inte kunde gå på 891.
>>>>>Frittrumsprofilen hoppas jag
verkligen var större, annars kan man ju
lika gärna bygga 891 och spara mer
pengar, men fanns det en massa
jättespeciella grejer som rullade på
1067 som är närmast att betrakta som
en skandal att de inte bevarades
eftersom de var så järnvägshistoriskt
viktiga? Där hittar man t ex Ybo4t,
något av fula ankungar, men ändå är
säregna typer som trots allt fanns i
ett större antal. KM nämner iaf ett
exempel på sådana fordon. Finns det
fler?
>>>>
>>>>Som hastigast kommer jag på G2t,
L2t, L3t som väl var speciella för
1067?
>>Ovan nämnda loktyper var väl
säregna för vårt svenska 1067 nät
som jag förstår det hela av vad som
avses med speciella. Motsvarande har
väl aldrig funnits på 891 nätet,
möjligtvis till någon av dom två
nämnda L-typerna men jag är osäker
på hur pass identiskt det eventuella
891 L-loket isåfall var.
>>Alla tre ovan nämnda loktyper var
väl tyskbyggda (?) och hur många
tyskbyggda G?p och L?p lok fanns
det?
>Nix. Fel. Bara G2t var tyskar. Helt
ordinära sådana, både tekniskt o till
utseendet - vi har alltså haft gott om
tyska lok härhemma, konstruerade precis
som våra egna; bara DET är inget
kriterium på nånting! Och 891-spåren
hade ganska gott om L-lok oxå...
>Däremot var YCo4t-YBo4t åtm. LITE
originella, ja - och dessutom tidiga o
viktiga föregångare till alla
"Dadelaskar". Och med ett lite speciellt
"rälsbuss-fejs".
>Pust. Detta ÄR faktiskt lite jobbigt -
med folks brist på historiskt kunnande,
menar jag. Förlåt en gammal
diggare/forskare/aktiv lokgubbe, som HAR
utvecklingslinjerna klara för sej... /
kurtan
De mest speciella 1067-ångloken är
kanske de två tankloken på BTJ vilka
byggdes med axelföljden C och sedan
byggdes om till 1'C för att slutligen
byggas om än en gång till 1'C1' för
enmansbetjäning. Att lok byggts om på
sidobanorna är inte så konstigt men
det speciella med dessa är den dubbla
metamorfos de genomgått så att till
slut "återstod bara hjulen" av de
ursprungliga loken. Jag vet att det
funnits diverse olika lok som byggts om
till oigenkännlighet men kanske inte
så många som haft tre så helt olika
skepnader som linjelok./kf
Sv: Fordon speciella för 1067 i Sverige - C; C-1; 1-C-1... - Kurt Möller - 2005-01-19 16:51