Sv: Fordon speciella för 1067 i Sverige - om YBo4t m m

(Kjell Friberg | 2005-01-19 08:42)

Som ett svar på: Sv: Fordon speciella för 1067 i Sverige - om YBo4t m m skrivet av Kurt Möller den 18. jan 2005 23:09:52:

>>>>>>Bortsett från moderna grejor typ rälsbussarna, z4p/t,en postvagn och Gp/t-loken var det snarast inget som var gemensamt mellan 891 och 1067.
>Dumheter. Nästan precis samma prylar överallt. Och varför skulle dom inte vara det? Dom var ju svenskbyggda till 90 procent...
>>>>>>1067 hade en annan vagnsprofil vilket gjorde att det som var byggt för 1067 inte kunde gå på 891.
>>>>>Frittrumsprofilen hoppas jag verkligen var större, annars kan man ju lika gärna bygga 891 och spara mer pengar, men fanns det en massa jättespeciella grejer som rullade på 1067 som är närmast att betrakta som en skandal att de inte bevarades eftersom de var så järnvägshistoriskt viktiga? Där hittar man t ex Ybo4t, något av fula ankungar, men ändå är säregna typer som trots allt fanns i ett större antal. KM nämner iaf ett exempel på sådana fordon. Finns det fler?
>>>>
>>>>Som hastigast kommer jag på G2t, L2t, L3t som väl var speciella för 1067?
>>Ovan nämnda loktyper var väl säregna för vårt svenska 1067 nät som jag förstår det hela av vad som avses med speciella. Motsvarande har väl aldrig funnits på 891 nätet, möjligtvis till någon av dom två nämnda L-typerna men jag är osäker på hur pass identiskt det eventuella 891 L-loket isåfall var.
>>Alla tre ovan nämnda loktyper var väl tyskbyggda (?) och hur många tyskbyggda G?p och L?p lok fanns det?
>Nix. Fel. Bara G2t var tyskar. Helt ordinära sådana, både tekniskt o till utseendet - vi har alltså haft gott om tyska lok härhemma, konstruerade precis som våra egna; bara DET är inget kriterium på nånting! Och 891-spåren hade ganska gott om L-lok oxå...
>Däremot var YCo4t-YBo4t åtm. LITE originella, ja - och dessutom tidiga o viktiga föregångare till alla "Dadelaskar". Och med ett lite speciellt "rälsbuss-fejs".
>Pust. Detta ÄR faktiskt lite jobbigt - med folks brist på historiskt kunnande, menar jag. Förlåt en gammal diggare/forskare/aktiv lokgubbe, som HAR utvecklingslinjerna klara för sej... / kurtan


De mest speciella 1067-ångloken är kanske de två tankloken på BTJ vilka byggdes med axelföljden C och sedan byggdes om till 1'C för att slutligen byggas om än en gång till 1'C1' för enmansbetjäning. Att lok byggts om på sidobanorna är inte så konstigt men det speciella med dessa är den dubbla metamorfos de genomgått så att till slut "återstod bara hjulen" av de ursprungliga loken. Jag vet att det funnits diverse olika lok som byggts om till oigenkännlighet men kanske inte så många som haft tre så helt olika skepnader som linjelok./kf


Sv: Fordon speciella för 1067 i Sverige - C; C-1; 1-C-1... - Kurt Möller - 2005-01-19 16:51