Sv: Fordon speciella för 1067 - Ombyggnader av 1067-loken!
(Lasse M | 2005-01-20 00:39)
Som ett svar på: Sv: Fordon speciella för 1067 - Ombyggnader av 1067-loken! skrivet av Kurt Möller den 20. jan 2005 00:09:48:
>>Som ett svar på: Sv: Fordon
speciella för 1067 i Sverige - C; C-1;
1-C-1... skrivet av Kurt Möller den
19. jan 2005 16:51:49:
>>>>...Att lok byggts om på sidobanorna
är inte så konstigt men det speciella
med dessa är den dubbla metamorfos de
genomgått så att till slut "återstod
bara hjulen" av de ursprungliga loken.
Jag vet att det funnits diverse olika
lok som byggts om till oigenkännlighet
men kanske inte så många som haft tre
så helt olika skepnader som
linjelok./kf
>>>Stämmer, ja - var det inte t o m
ytterligare nån maskin (under
"samlingslitterat" S5t, väl?). Och
minst en liknande ombyggn. gjordes väl
i Västergötland oxå. HLJ??
>>Dom BTJ lok som byggdes om var nr 51,
52.
>>BTJ 51 "Lilienberg" NOHAB 1895
axelföljd C byggdes 1917 om av NOHAB
från C till 1-C och efter att ha blivit
BKB 15 ombyggt ombyggr av BKB 1932 till
1-C-1. Slutade som SJ S4t 4026, skrot
1959.
>>BTJ 52 "Tingsryd" NOHAB 1895
axelföljd C byggdes 1903 om av NOHAB
från C till 1-C och efter att ha blivit
BKB 16 ombyggt av BKB 1931 till 1-C-1.
Slutade som SJ S4t 4027, skrot 1957.
>>BKB 2 Helsingborg 1873 axelföljd 1-C
byggdes 1922 om av Kalmar V till 1-C-1.
Slutade som SJ S2t 4023, skrot 1965.
>>BKB 4 NOHAB 1913 axelföljd C byggdes
1923 om av Kalmar V till 1-C-1. Slutade
som SJ S2t 4024, skrot 1961.
>>KVBJ 2 fd ViBJ 2 NOHAB 1905 axelföljd
2-B byggdes 1942 om till 2-B-1. Slutade
som SJ W2t 4035, skrot 1956.
>>KWJ/KVBJ 14 NOHAB 1907 axelföljd 1-C
byggdes 1927 om till 1-C-1. Slutade som
SJ S5t(tu*) 4030, skrot 1962.
>>KWJ/KVBJ 15 NOHAB 1907 axelföljd 1-C
byggdes 1928 om till 1-C-1. Slutade som
SJ S5t 4031, skrot 1964.
>>KWJ/KVBJ 16 NOHAB 1913 axelföljd 1-C
byggdes 1929 om till 1-C-1. Slutade som
SJ S2t 4028, skrot 1962.
>>KWJ/KVBJ 17 NOHAB 1915 axelföljd 1-C
byggdes 1929 om till 1-C-1. Slutade som
SJ S2t 4029, skrot 1965.
>>Några fler ombyggnader skedde inte
med 1067 loken, förutom:
>>*=SJ S5t 4031 fd KWJ/KVBJ 15 flyttades
till KURJ efter SJ´s övertagandet och
ändrades till 1093 mm spårvid med
littera S5tu 4031. Samma var påtänkt
för SJ S5t 4030 fd KWJ/KVBJ 14 men blev
aldrig utfört.
>>När det gäller dom 1067-lok jag
tidigare i längre upp i tråden
spontant nämnde som loktyper jag tyckte
var speciella (G2t, L2t, L3t) så menade
jag att dom tyska (Henschel 1920) G2t
4020, 4021 fd BKB 28, 29 loken var
speciella av den anledningen att det
inte fanns några motsvarigheter på 891
spår.
>>När det gäller L2t 4012, 4013 fd BKB
8, 9 (NOHAB 1907) så fanns det säkert
motsvarande lok på 891 spår, men trots
det så är ju som tur är L2t 4013
bevarat. Nämn gärna systermaskiner på
891.
>>Men dom fyra L3t loken är väl
speciella på det sättet att dom är
byggda av Helsingborg. Helsingborg
byggde väl inte särskilt många
tenderlok till svenska smalspårsbanor.
Eller?
>>SJ L3t 4014-4014 fd BKB 10-13
(Helsingborg 1915 nr 10, 11 och 1917 nr
12, 13)
>L3t:arna kan vara värda ett
omnämnande, ja - trol. dom enda
smalspåriga tenderlok i Sverige som
faktiskt hade lite engelskt utseende!
Men tekniskt helt konventionella, dock.
Minst tre av dom stod på Vislanda o
väntade när jag var där f f g i
augusti 1958...
Men det är väl majoriteten av bevarade
ånglok oavsett spårvidd, tekniskt helt
konventionella alltså.
Kommer du möjligtvis på några 891 lok som är systermaskiner till dom NOHAB byggda L2t loken? Skulle vara intressant att få reda på. Har sett en del bilder på 891 L-lok som varit väldigt lika L2t loken.
Personligen tycker jag att det fanns en del "häftiga" lok på 1067 nätet om vi nu enbart går på det utseendemässiga. G2t och L3t loken redan nämnda, men även S6t loken 4032, 4033 (fd KVBJ 18, 19) med sina låga sidotankar. Dom här ovan nämnda BTJ 51, 52/BKB 15, 16/SJ S4t 4026, 4027 som dom såg ut efter ombyggnaderna med sina "balkonger" runt kolförrådet. KWJ 6 "EDVARD MEYER"/KVBJ 12/SJ Kt 4039 har jag inte heller sett någon motsvarighet till byggdes det verkligen bara två st. lok med detta utseende?
/Lasse M
Sv: L2t - L18p - Dag Bonnedal - 2005-01-20 09:32