Sv: Fordon speciella för 1067 - Ombyggnader av 1067-loken!

(Lasse M | 2005-01-20 00:39)

Som ett svar på: Sv: Fordon speciella för 1067 - Ombyggnader av 1067-loken! skrivet av Kurt Möller den 20. jan 2005 00:09:48:

>>Som ett svar på: Sv: Fordon speciella för 1067 i Sverige - C; C-1; 1-C-1... skrivet av Kurt Möller den 19. jan 2005 16:51:49:
>>>>...Att lok byggts om på sidobanorna är inte så konstigt men det speciella med dessa är den dubbla metamorfos de genomgått så att till slut "återstod bara hjulen" av de ursprungliga loken. Jag vet att det funnits diverse olika lok som byggts om till oigenkännlighet men kanske inte så många som haft tre så helt olika skepnader som linjelok./kf
>>>Stämmer, ja - var det inte t o m ytterligare nån maskin (under "samlingslitterat" S5t, väl?). Och minst en liknande ombyggn. gjordes väl i Västergötland oxå. HLJ??
>>Dom BTJ lok som byggdes om var nr 51, 52.
>>BTJ 51 "Lilienberg" NOHAB 1895 axelföljd C byggdes 1917 om av NOHAB från C till 1-C och efter att ha blivit BKB 15 ombyggt ombyggr av BKB 1932 till 1-C-1. Slutade som SJ S4t 4026, skrot 1959.
>>BTJ 52 "Tingsryd" NOHAB 1895 axelföljd C byggdes 1903 om av NOHAB från C till 1-C och efter att ha blivit BKB 16 ombyggt av BKB 1931 till 1-C-1. Slutade som SJ S4t 4027, skrot 1957.
>>BKB 2 Helsingborg 1873 axelföljd 1-C byggdes 1922 om av Kalmar V till 1-C-1. Slutade som SJ S2t 4023, skrot 1965.
>>BKB 4 NOHAB 1913 axelföljd C byggdes 1923 om av Kalmar V till 1-C-1. Slutade som SJ S2t 4024, skrot 1961.
>>KVBJ 2 fd ViBJ 2 NOHAB 1905 axelföljd 2-B byggdes 1942 om till 2-B-1. Slutade som SJ W2t 4035, skrot 1956.
>>KWJ/KVBJ 14 NOHAB 1907 axelföljd 1-C byggdes 1927 om till 1-C-1. Slutade som SJ S5t(tu*) 4030, skrot 1962.
>>KWJ/KVBJ 15 NOHAB 1907 axelföljd 1-C byggdes 1928 om till 1-C-1. Slutade som SJ S5t 4031, skrot 1964.
>>KWJ/KVBJ 16 NOHAB 1913 axelföljd 1-C byggdes 1929 om till 1-C-1. Slutade som SJ S2t 4028, skrot 1962.
>>KWJ/KVBJ 17 NOHAB 1915 axelföljd 1-C byggdes 1929 om till 1-C-1. Slutade som SJ S2t 4029, skrot 1965.
>>Några fler ombyggnader skedde inte med 1067 loken, förutom:
>>*=SJ S5t 4031 fd KWJ/KVBJ 15 flyttades till KURJ efter SJ´s övertagandet och ändrades till 1093 mm spårvid med littera S5tu 4031. Samma var påtänkt för SJ S5t 4030 fd KWJ/KVBJ 14 men blev aldrig utfört.
>>När det gäller dom 1067-lok jag tidigare i längre upp i tråden spontant nämnde som loktyper jag tyckte var speciella (G2t, L2t, L3t) så menade jag att dom tyska (Henschel 1920) G2t 4020, 4021 fd BKB 28, 29 loken var speciella av den anledningen att det inte fanns några motsvarigheter på 891 spår.
>>När det gäller L2t 4012, 4013 fd BKB 8, 9 (NOHAB 1907) så fanns det säkert motsvarande lok på 891 spår, men trots det så är ju som tur är L2t 4013 bevarat. Nämn gärna systermaskiner på 891.
>>Men dom fyra L3t loken är väl speciella på det sättet att dom är byggda av Helsingborg. Helsingborg byggde väl inte särskilt många tenderlok till svenska smalspårsbanor. Eller?
>>SJ L3t 4014-4014 fd BKB 10-13 (Helsingborg 1915 nr 10, 11 och 1917 nr 12, 13)
>L3t:arna kan vara värda ett omnämnande, ja - trol. dom enda smalspåriga tenderlok i Sverige som faktiskt hade lite engelskt utseende! Men tekniskt helt konventionella, dock. Minst tre av dom stod på Vislanda o väntade när jag var där f f g i augusti 1958...


Men det är väl majoriteten av bevarade ånglok oavsett spårvidd, tekniskt helt konventionella alltså.

Kommer du möjligtvis på några 891 lok som är systermaskiner till dom NOHAB byggda L2t loken? Skulle vara intressant att få reda på. Har sett en del bilder på 891 L-lok som varit väldigt lika L2t loken.

Personligen tycker jag att det fanns en del "häftiga" lok på 1067 nätet om vi nu enbart går på det utseendemässiga. G2t och L3t loken redan nämnda, men även S6t loken 4032, 4033 (fd KVBJ 18, 19) med sina låga sidotankar. Dom här ovan nämnda BTJ 51, 52/BKB 15, 16/SJ S4t 4026, 4027 som dom såg ut efter ombyggnaderna med sina "balkonger" runt kolförrådet. KWJ 6 "EDVARD MEYER"/KVBJ 12/SJ Kt 4039 har jag inte heller sett någon motsvarighet till byggdes det verkligen bara två st. lok med detta utseende?

/Lasse M



Sv: L2t - L18p - Dag Bonnedal - 2005-01-20 09:32