Sv: Fler malmvagnar från ovanliga leverantörer?
(Kjell Friberg | 2005-01-20 13:36)
Som ett svar på: Fler malmvagnar från ovanliga leverantörer? skrivet av Carl-Erik Olsson den 19. jan 2005 23:59:14:
>>>Någon saknade en bild på malmvagn
Mar, en vagn finns hos Malmbanans
Vänner, tyvärr så har de ingen bra
bild på vagnen på sin hemsida.
>>>NDJ
>>
>>MBV:s Mar-vagn är dock inte det
efterfrågade exemplaret. Mar fanns i
nästan lika många varianter som vagnar
och en enda av dessa byggdes av
rälsbusstillverkaren Märstaverken i
Eksjö som deras enda godsvagn. Denna
vagn var den första av litt Mar som
blev skrotad (pga olycka)./kf
>En annan för sin tillverkning av
malmvagnar mindre känd tillverkare var
väl Hilding Carlsson, som tydligen
byggde de sista malmvagnarna för
Åmmebergsbanan, avsedda att dras med
automatkoppelutrustat Z65-lok.
Visserligen har jag nånstans sett nån
bild på dessa vagnar, men kan kanske kf
berätta mer om dem?
>/CEO
Jämfört med Eksjöverken var Hilding
Carlsson en stortillverkare av
godsvagnar. HC:s näst sista leverans av
järnvägsfordon omfattade en serie om
hela 6 tvåaxliga malmvagnar till linjen
Åmmeberg - Zinkgruvan. Dessa hade
Willison automatkoppel redan vid
leveransen varför Z65-an fick byggas om
med denna koppeltyp från att vid
leverans haft "österrikiska buffertar"
(dvs buffertavstånd 675 mm i stället
för 1750 mm). Dessa malmvagnar fick
dessutom fjärrstyrd tömning där
föraren ställde om ett reglage i loket
och varje vagn lossades automatiskt när
den kom i läge i malmfickan. Vart dessa
udda vagnar tog vägen efter
nedläggningen av Åmmebergsbanan har
jag ingen aning om, Z65-an såldes ju
till Gruvöns Bruk efter reparation av
växellådan då kopplingen
totalhavererade den näst sista dagen
linjen trafikerades.
Vad Hilding CArlssons sista leverans av
järnvägsfordon var? Jo, en tvåaxlig
djuplastningsvagn till SJ./kf