Sv: Fler malmvagnar från ovanliga leverantörer?

(Kjell Friberg | 2005-01-20 13:36)

Som ett svar på: Fler malmvagnar från ovanliga leverantörer? skrivet av Carl-Erik Olsson den 19. jan 2005 23:59:14:

>>>Någon saknade en bild på malmvagn Mar, en vagn finns hos Malmbanans Vänner, tyvärr så har de ingen bra bild på vagnen på sin hemsida.
>>>NDJ
>>
>>MBV:s Mar-vagn är dock inte det efterfrågade exemplaret. Mar fanns i nästan lika många varianter som vagnar och en enda av dessa byggdes av rälsbusstillverkaren Märstaverken i Eksjö som deras enda godsvagn. Denna vagn var den första av litt Mar som blev skrotad (pga olycka)./kf
>En annan för sin tillverkning av malmvagnar mindre känd tillverkare var väl Hilding Carlsson, som tydligen byggde de sista malmvagnarna för Åmmebergsbanan, avsedda att dras med automatkoppelutrustat Z65-lok. Visserligen har jag nånstans sett nån bild på dessa vagnar, men kan kanske kf berätta mer om dem?
>/CEO


Jämfört med Eksjöverken var Hilding Carlsson en stortillverkare av godsvagnar. HC:s näst sista leverans av järnvägsfordon omfattade en serie om hela 6 tvåaxliga malmvagnar till linjen Åmmeberg - Zinkgruvan. Dessa hade Willison automatkoppel redan vid leveransen varför Z65-an fick byggas om med denna koppeltyp från att vid leverans haft "österrikiska buffertar" (dvs buffertavstånd 675 mm i stället för 1750 mm). Dessa malmvagnar fick dessutom fjärrstyrd tömning där föraren ställde om ett reglage i loket och varje vagn lossades automatiskt när den kom i läge i malmfickan. Vart dessa udda vagnar tog vägen efter nedläggningen av Åmmebergsbanan har jag ingen aning om, Z65-an såldes ju till Gruvöns Bruk efter reparation av växellådan då kopplingen totalhavererade den näst sista dagen linjen trafikerades.
Vad Hilding CArlssons sista leverans av järnvägsfordon var? Jo, en tvåaxlig djuplastningsvagn till SJ./kf