Sv: L2t - L18p

(Lasse M | 2005-01-20 16:36)

Som ett svar på: Sv: L2t - L18p skrivet av Dag Bonnedal den 20. jan 2005 09:32:24:

>
>>Men det är väl majoriteten av bevarade ånglok oavsett spårvidd, tekniskt helt konventionella alltså.
>>Kommer du möjligtvis på några 891 lok som är systermaskiner till dom NOHAB byggda L2t loken? Skulle vara intressant att få reda på. Har sett en del bilder på 891 L-lok som varit väldigt lika L2t loken.
>>Personligen tycker jag att det fanns en del "häftiga" lok på 1067 nätet om vi nu enbart går på det utseendemässiga. G2t och L3t loken redan nämnda, men även S6t loken 4032, 4033 (fd KVBJ 18, 19) med sina låga sidotankar. Dom här ovan nämnda BTJ 51, 52/BKB 15, 16/SJ S4t 4026, 4027 som dom såg ut efter ombyggnaderna med sina "balkonger" runt kolförrådet. KWJ 6 "EDVARD MEYER"/KVBJ 12/SJ Kt 4039 har jag inte heller sett någon motsvarighet till byggdes det verkligen bara två st. lok med detta utseende?
>>/Lasse M
>Mogulloken var ju väldigt vanliga på flertalet spårvidder. Många varianter med små skillnader. Det närmaste du kommer ett systerlok till L2t hittar du i Västervik; NVHJ 22 / L18p 3147.
>Data; L2t L18p
>Rostyta 1,0 0,9 m2
>Tuber 95/12 95/12 st
>Panndia 1100 1100 mm
>Tublgd 2950 2800 mm
>hjuldia 1170 1220 mm
>cyl.dia 400 400 mm
>slag 500 500 mm
>Båda loken har väl Adamsenboggie?
>Första byggår 1907, båda typerna.
>Tidiga överhettare!
>Dag B
>

Precis det loket jag själv tänkt på men inte känt till några jämförande data om. Tackar.

/Lasse M