Sv: L2t - L18p
(Lasse M | 2005-01-20 16:36)
Som ett svar på: Sv: L2t - L18p skrivet av Dag Bonnedal den 20. jan 2005 09:32:24:
>
>>Men det är väl majoriteten av
bevarade ånglok oavsett spårvidd,
tekniskt helt konventionella
alltså.
>>Kommer du möjligtvis på några 891
lok som är systermaskiner till dom
NOHAB byggda L2t loken? Skulle vara
intressant att få reda på. Har sett en
del bilder på 891 L-lok som varit
väldigt lika L2t loken.
>>Personligen tycker jag att det fanns
en del "häftiga" lok på 1067 nätet om
vi nu enbart går på det
utseendemässiga. G2t och L3t loken
redan nämnda, men även S6t loken 4032,
4033 (fd KVBJ 18, 19) med sina låga
sidotankar. Dom här ovan nämnda BTJ
51, 52/BKB 15, 16/SJ S4t 4026, 4027 som
dom såg ut efter ombyggnaderna med sina
"balkonger" runt kolförrådet. KWJ 6
"EDVARD MEYER"/KVBJ 12/SJ Kt 4039 har
jag inte heller sett någon motsvarighet
till byggdes det verkligen bara två st.
lok med detta utseende?
>>/Lasse M
>Mogulloken var ju väldigt vanliga på
flertalet spårvidder. Många varianter
med små skillnader. Det närmaste du
kommer ett systerlok till L2t hittar du
i Västervik; NVHJ 22 / L18p 3147.
>Data; L2t L18p
>Rostyta 1,0 0,9 m2
>Tuber 95/12 95/12 st
>Panndia 1100 1100 mm
>Tublgd 2950 2800 mm
>hjuldia 1170 1220 mm
>cyl.dia 400 400 mm
>slag 500 500 mm
>Båda loken har väl Adamsenboggie?
>Första byggår 1907, båda
typerna.
>Tidiga överhettare!
>Dag B
>
Precis det loket jag själv tänkt på men inte känt till några jämförande data om. Tackar.
/Lasse M