Sv: Fel om f d KjBJ-ångvagn hos HHJ
(Carl-Erik Olsson | 2005-01-28 23:10)
Som ett svar på: Sv: SOEJ - ångv.!!! skrivet av KM igen den 28. jan 2005 14:44:53:
>>>>Ena Kävlingevagnen (eller ev.
DJ-vagnen???) skrotad först 1958 i
Vislanda... Trol. förrådsvagn el dyl
sista åren... Med vindklyvarhytten
kvar!!
>>>Det var KjBJ 1/SJ X5/CF1 (från 1933
Xå) 401. Dock slopad vid SJ redan 1937
och såld året därpå till HHJ. När
maskineriet togs ur vet jag inte.
>>>M J
>>Maskineriet togs ur strax efter
inköpet och byggdes om till Resgodsvagn
Fm nummer 133, så vagnen användes inte
som motorvagn hos HHJ. Övertagen SJ som
EF3 611/8611, sedan omb till Tjv IIID
2bs 647.
>>Sid
>Ack ja - tänk om man hade haft vett
att fota den då -58... Ihop med alla
smalspårslok som stod till höger o
vänster... Kanske hade jag ont om film
o kunde bara smälla två rutor per
lok... Möjligtvis en ursäkt.
Men...
>Grrrmmmfff - mutter.
>/ kurtan - 17 år då...
HHJ byggde om ångvagnen från KjBJ
(Kävlinge-Barsebäckshamn) till F-vagn
bl a genom att ta bort mittaxeln och
sätta in skjutportar på sidorna. Den
spetsiga förarhytten sattes tydligen
till slut helt (varken fönster eller
gaveldörr fanns i den änden) igen med
stående panel, likt vagnen i övrigt,
med en form som följde ett
traditionellt plattformstaks rundning,
varför inga riktiga hörn fanns på
denna vagn när jag observerade den i
Nässjö, troligen i februari/mars 1981
eller ev 1982, men om detta var HHJs
eller SJs verk vet jag inte. Den lär ha
skrotats relativt kort tid därefter,
men fanns alltså kvar då i alla fall.
Den hade fram till mitt besök där en
gjuten skylt som talade om att den var
ombyggd av HHJ omkring 1937-38. Jag
talade med en väl numera pensionerad
SJ-maskiningenjör om den och fick lov
att skruva av den till glädje för en
tyvärr numera avliden lokförare som
började sin bana på HHJ-verkstaden i
Helsingborg och sannolikt var med om bl
a denna ombyggnad.
/CEO