Sv: Personvagns-boggier

(Daniel Nordling | 2005-02-08 18:56)

Som ett svar på: Personvagns-boggier skrivet av Marcus den 08. feb 2005 18:00:48:

>Vilka peronvagnsboggier har använts i Sverige under 1900-talet? Uppgifterna är inte sällan okompletta eller motstridiga - det verkar som själva boggierna inte intresserar forskare och nördar speciellt...

En omfattande historik (7 sidor) finns i den nyligen utkomna SJ personvagnar av 1930-talsmodell, utgiven av Stockholms Modelljärnvägsklubb. Där beskrivs i pricip alla boggier som har använts vid SJ under 1900-talet.

>Modell 1891 - den första modellen helt av stål? 2,4 meters hjulbas.

1896 - Ersättare till träboggierna som satt under västkustbanevagnarna, boggieram av U-balkar istället för pressad plåt som på modell 1891. Kallas också för balansboggie. Användes flitigt av privatbanorna, exempelvis SNJ.

>07 - Liknande 91:an men grövre. Hänger med under tjänstevagnar o.d. iallafall in på 70-talet. 2,4 meter.

Det var en försvenskad variant av den Preussiska normalboggien.

13 - Svanhalsboggie för tyngre vagnar, fanns i ett fåtal exemplar och användes under några träsovvagnar och SJ:s första stålvagnar (de Tyskbyggda).

F - Endast två, byggdes av ASJ i Falun.

>Görlitz - har fått berättat, och tror mig ha sett på bild att original-Görlitz, hjulbas 3,9 meter, använts åxå på svenska vagnar... Vagnar för utlandtrafik månne?

Standardboggie på 30-talsvagnarna, axelavståndet på de Svenska varianterna (fanns i fyra modeller med olika fjädringslösningar) var 3,6 meter. Hängde med ända tills MD-boggierna tog över på 1960-talet.

Carlquist boggi (Kockums boggi) - Provboggie i två exemplar.

BJ modell 32 - Närmast en kortare variant av Görlitzboggin, konstruerad av BJ för sina stålvagnar, axelavstånd 3 meter. En snarlik variant användes under SNJ:s Cox vagnar.

>35 - Inte alls olik den tyska Görlitz-boogien, men snäppet kortare; 3,6 meters hjulbas. Väger 7240kg som ny enligt infomaterial från Kockums. Verkar försvunnit ut ur historien tämligen omgående och ljudlöst.

Vikten är enligt boken 6,2 ton, den var ett misslyckat försök att skapa en boggie med bättre gångegenskaper än Görlitzboggierna (som gick ganska illa på Svenska skarvspår).

>36 - en lättviktare som väger in på "endast" 5390kg. 3 meters hjulbas. Använd bl.a. på SNJ. På de otydliga bilder jag sett ser det ut som en något annorlunda Modell -39, en "prototyp"?

Denna finns inte med i SMJ boken, kan det vara så enkelt som ett annat namn på de modifierade BJ 32 som användes under SNJ Cox.

>39 - knappast okänd, kommer i en rad versioner under årens lopp. 3 meters hjulbas, 5950kg komplett när den är ny.

En vidareutveckling av modell 35. Vikten anges i boken till 5,8 ton.

J - Jakobsboggi, använd under CC2 (är om jag inte minns fel en variant på 39).

>42 - en annan poppis standard-typ. Här återgår man till 2,4 meter mellan axlarna.

Då 39:an var för klen för vissa tyngre vagnar tog man fram modell 42, användes bland annan under restaurangvagnar.

>Hedin - finns hos SJ som både H47 och H49? 2,4 meter. Av någon anledning populär långt fram i tiden hos TGOJ. Jobbade gubben "Hedin" hos just TGOJ?

Hos TGOJ kallas den för modell 47 och SJ kallar den för modell 49. Framtagen av Erik Hedin som var anställd vid TGOJ och användes under deras personvagnar.

>54 - sällsynt fågel som enligt vaga uppgifter bl.a. i SJ 100 år:s-boken ska bygga på svingarmsprincipen, enligt andra källor à la Y6-boggien? Aldrig sett ens på bild såvitt jag vet... Användes under vilka vagnar?

Skall ha provats under en BCo7b vagn, 2,6 meters axelavstånd. Utvecklingen skrinlades till förmån för MD boggin.

>MD - tyska standardtypen som dyker upp i Sverige lagom till de första l.ö.b. 24,1 meters-vagnarna, som utvecklas och som fortfarande hänger med. 2,5 meters hjulbas.

Dök först upp under BCo2 (AB8K) kontinentvagnarna som levererades 1954. Denna boggie fungerade mycket bra på Svenska spår, varför man beslöt att i fortsättningen använda denna som standardboggie. Anskaffades förutom till nyleveranser i stort antal till 30- och 40-talsvagnarna.

>M84 - ASEA:s förvisso bekväma men dyra boggie med 2,6 meter mellan axlarna och upphängning i ok à la företagets lokboggier. Finns under vissa 80-talare och de WL5 som håller sig inom landets gränser.
>Något att tillägga?

Västkustbanans ursprungliga träboggier?

I övrigt har jag inflikat mina kommentarer i texten ovan.

/Daniel