Sv: AB Svenska Järnvägsverkstäderna ASJ Parca
(BD | 2005-05-14 05:49)
Som ett svar på: Sv: AB Svenska Järnvägsverkstäderna skrivet av Mats den 14. maj 2005 02:05:43:
>>>>>Om jag har förstått saken rätt,
så var det sista som fanns kvar av AB
Svenska Järnvägsverkstäderna, ASJ,
ett gjuteri i Falun för tillverkning av
bromsblock. När lades sista delen av
detta företag ner? Var tillverkas
bromsblock idag?
>>>>Det sista som finns kvar av ASJ är
väl SAAB?
>>>>//Tony
>>>asj gick i konkurs den 15/2-98
>>>bromsblocken tillverkas i tjekien
nu.
>>>jag jobbade där i 31 år
>>Jag har en gång fått lära mig att
det fanns ett ASJ i Linköping som
pysslade med flygplan. Denna del bytte
sedermera namn till Svenska Aeroplan AB
(eller hur det nu är) såldes av och
finns alltså kvar, återigen avknoppat
till ett antal företag.....
>Och för optimala möjligheter används
ibland förkortningen ASJ i betydelsen
"Affärsverket Statens Järnvägar" här
på forumet. Finns det några fler ASJ
vi kan blanda ihop?
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^
ASJ marknadsförde stora och små
värmepannor och även hjullastare under
namnet ASJ Parca.
Hjullastarprogrammet övertogs och
vidareutvecklades av Volvo medan
pannorna , som åtminstonne de större
lådpannetyperna med
plattstålsstagning, var av en
bedrövlig konstruktion. Efter ett antal
år brast stagjärnen och pannväggarna
började buckla innåt resp utåt.
Jag lät vid ett tillfälle och i
samråd med ÅF, eller om det var med
SA,sätta in vanliga stagbultar i de
sämsta partierna för att klara av
vinter och sedan låta skrota pannorna.
Parca sålde även denna panntyp i
England och ÅF fick tydligen en
förfrågan ifrån en engelsk
tillsynsorganisation hur dom överhuvud
kunde godkänna en så tafflig
konstruktion. Konstruktionen var väl
ett sätt att tillverka en produkt som
var "billig" i flera hänseenden.
Konstruktionen var möjligen godtagbar
för pannor i mindre storlekar men i
effekterna 2,5 - 4 MW var den direkt
olämplig.
Sv: AB Svenska Järnvägsverkstäderna ASJ Parca - Jesper - 2005-05-14 08:38