Sv: AB Svenska Järnvägsverkstäderna ASJ Parca

(BD | 2005-05-14 05:49)

Som ett svar på: Sv: AB Svenska Järnvägsverkstäderna skrivet av Mats den 14. maj 2005 02:05:43:

>>>>>Om jag har förstått saken rätt, så var det sista som fanns kvar av AB Svenska Järnvägsverkstäderna, ASJ, ett gjuteri i Falun för tillverkning av bromsblock. När lades sista delen av detta företag ner? Var tillverkas bromsblock idag?
>>>>Det sista som finns kvar av ASJ är väl SAAB? smile
>>>>//Tony
>>>asj gick i konkurs den 15/2-98
>>>bromsblocken tillverkas i tjekien nu.
>>>jag jobbade där i 31 år
>>Jag har en gång fått lära mig att det fanns ett ASJ i Linköping som pysslade med flygplan. Denna del bytte sedermera namn till Svenska Aeroplan AB (eller hur det nu är) såldes av och finns alltså kvar, återigen avknoppat till ett antal företag.....
>Och för optimala möjligheter används ibland förkortningen ASJ i betydelsen "Affärsverket Statens Järnvägar" här på forumet. Finns det några fler ASJ vi kan blanda ihop? ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ ^^^^^^^^^^^^^^
ASJ marknadsförde stora och små värmepannor och även hjullastare under namnet ASJ Parca.
Hjullastarprogrammet övertogs och vidareutvecklades av Volvo medan pannorna , som åtminstonne de större lådpannetyperna med plattstålsstagning, var av en bedrövlig konstruktion. Efter ett antal år brast stagjärnen och pannväggarna började buckla innåt resp utåt.
Jag lät vid ett tillfälle och i samråd med ÅF, eller om det var med SA,sätta in vanliga stagbultar i de sämsta partierna för att klara av vinter och sedan låta skrota pannorna. Parca sålde även denna panntyp i England och ÅF fick tydligen en förfrågan ifrån en engelsk tillsynsorganisation hur dom överhuvud kunde godkänna en så tafflig konstruktion. Konstruktionen var väl ett sätt att tillverka en produkt som var "billig" i flera hänseenden. Konstruktionen var möjligen godtagbar för pannor i mindre storlekar men i effekterna 2,5 - 4 MW var den direkt olämplig.


Sv: AB Svenska Järnvägsverkstäderna ASJ Parca - Jesper - 2005-05-14 08:38