Om påseglingen av Stocksundsbron
(Stefan Isaksson | 2005-06-20 19:37)
Som ett svar på: Sv: Rörlig bro i orörligt tillstånd... - ?? skrivet av Kurt Möller den 19. jun 2005 15:28:31:
>
>>... ja, idag är ju bron till och med
riven.
>Läckert!! 1907 års bro, då
"stelopererad" sen cirka tjugo år.
>Var det samma år som ena fundamentet
blev påseglat...??
Är svängspannet inte från 1951 (till skillnad från de fasta spannen som är från 1907)?
Beträffande påseglingen citerar jag min loggbok:
10 augusti 1990
Nere vid båten och mätte upp diverse
utrymmen. Gjorde ännu ett misslyckat
förkök att fiska upp låset och
Börjes [Henriksson, fd tkl vid RB,
bosatt i brovaktarvillan (vägverkets)]
10-mm hylsa. Vid båten 10.45-15.00.
Vid besiktning av Stocksundsbron befanns
bropelaren norr om rörliga spannet vara
skadat i stenkistan under foten.
Hastighetsnedsättning igår och
imorgse. Dalborg stängde av trafiken
under dagen. Nämnde var där med
Rapport [ähum, det var nog ABC]. Även
Börje Henriksson lät sig intervjuas.
Dalborg ombord på en polisbåt för
besiktning. J och V [nej, jag tänker
inte berätta vilka de var] tog över
vagnfora över bron. Sämsta manöver
jag sett: stannade på bron, stannade
igen (drog på försvagade brospannet)
över med ny vagnfora kopplade på bron,
drog foran av bron med tjuvbroms. Hej
och hå.
Satte slangklämma på utslangen på
pumpen.
Slut citat.
Några kommentarer:
Den sommaren, och några senare, hade jag båten förtöjd på järnvägens mark på en numera försvunnen brygga omeddelbart öst om brons norra fäste. Bryggan användes av uteslutande av RB-anställda, eller av folk som hade någon gammal anknytning till Roslagsbanan.
Den morgonen åkte jag ut med Parken (gängse namn för Näsbyparkståget, rimligen tåg 222 förresten) för att mäta upp utrymme för ett kök som jag höll på att bygga.
Under dagen började det gå rykten om att någon bro hade blivit påseglad - eftersom några av mina kollegor rustade för en resa till en traditionell sommarfest (inte bara till sig själva utan även till andra) var det en del ropande från tågen ner till bryggan (speciellt angående lämpliga inköpsställen och transportvägar när järnvägen inte längre var ett användbart alternativ).
I den mån vi på bryggan hade någon åsikt om broskadorna var det att det gällde bron över Ålkistan (vid Stocksund hade det inte hänt ett dugg under förmiddagen).
Nå, efter en stund dök det upp två
personer som på något sätt såg ut
som journalister (de kom ner för
slänten från Stocksunds station - och
innan någon frågar: JA de hade sysslat
med spårspring för att kunna komma den
vägen). Min reaktion var att de hade
gått till fel bro, men efter ännu en
stund kom Roslagsbanans dåvarande VD
Björn Dalborg och från sjön kom en
polisbåt (jag vet inte längre i vilken
ordning). Polisbåten noterade jag la
till på Djurgårdsbåtsvis, dvs med
motor i gångläge så att fören
tryckte mot bryggan. Det slogs
träflisor ur bryggan.
Dalborg gick ombord, och sedan gick
polisbåten ut till det skadade
brospannet. Det hela filmades av en av
journalisterna (som nu hade plockat fram
en TV-kamera).
Sedan gick polisbåten tillbaka till bryggan och Dalborg gick iland och höll en presskonferens (nej, jag kommer inte ihåg vad han sa).
I alla händelser hade skadan upptäckts vid ordinarie beskiktning av bron (alla brofundament synas regelbundet av dykare), och det var i huvudsak av Börje Henrikssons vittnesmål som man kunde dra slutsatsen att skadan inträffat vid en påsegling av pråmar för bygget av nya Stocksundsbron (vägbron alltså) ca sex månader tidigare.
När det hela lugnat ned sig, frågade jag Dalborg om jag kunde få se dykarrapporten, vilket jag fick.
Såvitt jag kunde se av rapporten hade
följande hänt:
Bropelaren, som var av sten, stod på
ett större antal träpålar. För att
hålla pålarna på plats, fylldes
mellanrummet mellan pålarna av sand
eller möjligen grus. För att gruset i
sin tur skulle stanna och låsa fast
pålarna byggdes en stenmur runt
brofundamentet (= en stenkista).
Sagda mur hade rasat ut i farleden efter
påseglingen, och som en följd av detta
hade den översta delen av
fyllnadsmassorna rasat efter.
Läget var då: så länge som pålarna inte rör sig, eller börjar brytas sönder, är bron så hållfast som den alltid varit. Börjar å andra sidan pålarna röra sig, eller brytas sönder, är bron lika säker som ett korthus.
Järnvägsstyrelsen valde att stänga av
trafiken trots att man kan tro att
ingen akut fara förelåg (det hade ju
trots allt gått bra i sex
månader).
Men med tanke på att broras med
persontåg med automatik är en
katastrof, anser jag att järnvägen
gjorde rätt.
Vad som därefter skedde var att järnvägen från ena dagen till den andra var tvungen att flytta sin huvudstation & huvuddepå från Stockholm Ö till Djursholms Ösby - vilket lyckades förvånansvärt väl. Denna kaosartade flytt av verksamheten är anser jag, ett vackert exempel på den kraftsamling som var Roslagsbanans adelsmärke: alla, från VD ner till nyanställd pjatt, arbetade för och lyckades med att hålla trafiken igång mot alla odds. För redan dagen efter gick tågen efter en reducerad, men fungerande, tidtabell.
Det är även historien om kioskinnehavaren i Djursholms Ösby, som andades morgotnluft och höjde priserna på alla glassar med en krona - och vad som därav följde (han hade redan kvällen innan uppväckt järnvägspersonalens ovilja). Men den kanske någon annan kan berätta.
Själv vandrade jag hem över den avstängda bron för att komma till Bergshamra T-banestation. På vägen tappade jag min uppmätningsritning, så dagen efter fick jag åka till båten och göra om alltsammans.
SI
Sv: Om påseglingen av Stocksundsbron - Kurt Möller - 2005-06-20 21:08