Sv: "Krutbanan" i Ursvik, tillägg
(Anders Svensson | 2005-08-31 12:52)
Som ett svar på: Sv: "Krutbanan" i Ursvik. skrivet av Anders Svensson den 31. aug 2005 10:50:48:
>>Den militära järnvägen mellan norra
stambanan vid Ulriksdal Stn (Solna) och
till Stora Ursvik (Sundbyberg) synes ha
byggts 1940-1941. Jag har funnit ut
följande helt preliminärt.
>>Banan hade två grenar. Från
Ulriksdal gick spåret västerut via en
stenkross. I anslutning till stenkrossen
låg en växel. Tåget körde in från
Ulriksdal och backade efter växeln till
en liten "bangård" med tre spår vid
Arméns Intendenturförråd i Stockholm
(AIS)- nu supermarket ÖB - som var en
av ändstationerna. Anläggningen för
AIS och 1.Intendenturkompaniet (Int 1)
uppfördes 1944 efter ritningar av
arkitektbyrån Backström-Reinius. 1949
övertogs området av Infanteriets
Kadettskola (InfKS) och 1962 av
Värnpliktsverket (VPV).
>>Den andra spårgrenen fortsatte
västerut förbi Järva skjutbanor där
det fanns en järnvägsövergång och
efter några hundra meter och ännu ej
järnvägsåvergång samt ytterligare ca
500 meter över en betongbro fram till
Miloverkstaden (Milo = Militärområde)
där det fanns en grind. Området var
då hemligt. På insidan staketet gick
spåret in i ett bergsrum, som var
ammunitionsförråd.
>>Jag har ett svagt minne att det även
gick ett spår förbi fyra (?) små
förrådsbyggnader av tegel, varav ett
innehöll batterier. Eventuellt
fortsatte banan till Försvarets
Forskningsanstalt (FOA) i Ursvik.
>>Spåret trafikerades sällan. Jag har
liksom en annan skribent på denna tråd
vid ett tillfälle sett ett tågsätt
på banan under mitten av 1960-talet. Ub
samt ett fåtal G-vagnar. Elledningen
hade trästolpar.
>>Spåren synes ha rivits upp på
1980-talet.
>>Tacksam för vad som ytterligare kan
komma fram om "Krutbanan" alias
"FOA-banan" eller "Ursviksspåret".
Särskilt uppgift om vem som ägde
spåret. SJ eller försvaret?
>>Stellan Bojerud
>>Sundbyberg
>Även jag har sett ett Ub ca 2 km ut
på banan ngn gång kring 1966, men med
bara en G-vagn. Ännu i dag finns de tre
stoppbockarna (en av dem dock skadad i
samband med något missöde i vintras -
snöröjning?) vid Ö&B-området kvar
liksom några tiotal meter spår av det
sydligaste spåret. //Anders
Framlidne Åke Jannesson hävdade att
"anläggningen" i Ursvik skulle haft
egen lokomotor och jag vill minnas att
Bjurström-lokomotorn (f d SJ) Z 4
nämndes - någon skulle visst ha bild
på lokomotorn på plats. Detta
avhandlades vid tiden då SJK
Småbaneavdelning höll på med
Bjurström-lokomotor-boken runt 1986,
men jag har för mig att bilden aldrig
kom fram (då). //Anders
Sv: "Krutbanan" i Ursvik, tillägg - Stellan Bojerud - 2005-09-01 08:13