Sv: "Krutbanan" i Ursvik.
(Klas Mårtensson | 2005-09-04 19:41)
Som ett svar på: Sv: "Krutbanan" i Ursvik. skrivet av Stellan Bojerud den 04. sep 2005 13:59:52:
>Dagsläget 4 september 2005
beträffande Ursviksspåret alias
Krutbanan alias FOA-banan:
>1) Banan är intakt från växeln i
stambanan norr Ulriksdal Stn och fram
till bevarad (nyare)stoppbock 25 m norr
stenkrossen, d v s ca 600 meter.
Kontaktledning borttagen. Banan är
körbar förutsatt att en del grus sopas
bort på en kort sträcka.
>2) "Huvudlinjen" till Ursvik riven.
Banvallen intakt. Rälsstumpar kvar vid
två vägkorsningar. En järnvägsbro av
betong, ca 10 m, intakt. Banvallen är
på sina ställen 3-4 m hög och bör ha
varit ett jämförelsevis omfattande
arbete, viket tyder på att det fanns
starka motiv att bygga banan. I ursvik
går banan i en ordentlig bergskärning,
ca 3 m hög, in på militärt
område.
>3) "Sidolinjen" till AIS. Växeln
borta. Banvallen intakt. En del
halvmurkna slipers kvar. Varningstavlor
vid Stenkrossen kvar. En signaltavla
kvar men oläsbar p g a rost. Banvallen
leder fram till Ö&B staket.
>3) "Stationen" vid AIS. Helt intakt med
tre spår, men övergjuten med asfalt. P
g a förslitning ligger rälsen här och
var i dagen. Tre stoppbockar kvar.
>4) Färdanvisningar: a) Ursviksspåret.
Kör E 18 till trafikplats RÅSTA. Följ
skylt till BROTORP industriområde.
Följ skylt SVENSKA BRUKSHUNDSKLUBBEN.
Klubbens p-plats ligger vid fd
järnvägsövergång. Gå västerut på
banvallen ca 1 km (30 min ToR). b)
Stenkrosspåret. Kör E 18 enligt ovan
men tag vänster vid BROTORP och kör
bred asfaltsväg norrut. OBS stark
trafik med tunga grusbilar på vardagar.
Följ vägen till stenkrossen. På
icke-arbetstid kan man köra ända fram
till det bevarade spåret. Från södra
änden av grusupplaget ca 300 m till
stambanan. Från stenkrossen till Ö&B
staket ca 500 m. c) AIS-stationen. E 18
vägskälet BAGARTOPRP. Följ skyltning
Ö&B. Kör in på Ö&B område.
"Bangården" ligger mellan
förrådshusen, som har lastkajer.
Stoppbockarna i södra änden.
>Hälsningar
>Stellan B
I alla fall på slutet av 50-talet fanns någon slags byggnad (avlastningsanordning?) i trä, tror jag, på sydsidan av nämnda bro, till öster om denna.
Banan fanns inte utsatt på kartan. Vi
scouter som då och då höll till där
visste om detta. Däremot fanns det
andra som drog på sig ordentliga
millimeterfel på skolans
punktorienteringar, eftersom de noterat
att de passerat en järnväg.
/Klas M.