Sv: "Krutbanan" i Ursvik.

(Klas Mårtensson | 2005-09-04 19:41)

Som ett svar på: Sv: "Krutbanan" i Ursvik. skrivet av Stellan Bojerud den 04. sep 2005 13:59:52:

>Dagsläget 4 september 2005 beträffande Ursviksspåret alias Krutbanan alias FOA-banan:
>1) Banan är intakt från växeln i stambanan norr Ulriksdal Stn och fram till bevarad (nyare)stoppbock 25 m norr stenkrossen, d v s ca 600 meter. Kontaktledning borttagen. Banan är körbar förutsatt att en del grus sopas bort på en kort sträcka.
>2) "Huvudlinjen" till Ursvik riven. Banvallen intakt. Rälsstumpar kvar vid två vägkorsningar. En järnvägsbro av betong, ca 10 m, intakt. Banvallen är på sina ställen 3-4 m hög och bör ha varit ett jämförelsevis omfattande arbete, viket tyder på att det fanns starka motiv att bygga banan. I ursvik går banan i en ordentlig bergskärning, ca 3 m hög, in på militärt område.
>3) "Sidolinjen" till AIS. Växeln borta. Banvallen intakt. En del halvmurkna slipers kvar. Varningstavlor vid Stenkrossen kvar. En signaltavla kvar men oläsbar p g a rost. Banvallen leder fram till Ö&B staket.
>3) "Stationen" vid AIS. Helt intakt med tre spår, men övergjuten med asfalt. P g a förslitning ligger rälsen här och var i dagen. Tre stoppbockar kvar.
>4) Färdanvisningar: a) Ursviksspåret. Kör E 18 till trafikplats RÅSTA. Följ skylt till BROTORP industriområde. Följ skylt SVENSKA BRUKSHUNDSKLUBBEN. Klubbens p-plats ligger vid fd järnvägsövergång. Gå västerut på banvallen ca 1 km (30 min ToR). b) Stenkrosspåret. Kör E 18 enligt ovan men tag vänster vid BROTORP och kör bred asfaltsväg norrut. OBS stark trafik med tunga grusbilar på vardagar. Följ vägen till stenkrossen. På icke-arbetstid kan man köra ända fram till det bevarade spåret. Från södra änden av grusupplaget ca 300 m till stambanan. Från stenkrossen till Ö&B staket ca 500 m. c) AIS-stationen. E 18 vägskälet BAGARTOPRP. Följ skyltning Ö&B. Kör in på Ö&B område. "Bangården" ligger mellan förrådshusen, som har lastkajer. Stoppbockarna i södra änden.
>Hälsningar
>Stellan B

I alla fall på slutet av 50-talet fanns någon slags byggnad (avlastningsanordning?) i trä, tror jag, på sydsidan av nämnda bro, till öster om denna.

Banan fanns inte utsatt på kartan. Vi scouter som då och då höll till där visste om detta. Däremot fanns det andra som drog på sig ordentliga millimeterfel på skolans punktorienteringar, eftersom de noterat att de passerat en järnväg.
/Klas M.