Sv: Förzinkade stolpar och grönmålning

(Hans Broman | 2005-10-21 09:47)

Som ett svar på: Sv: OKB elektrifierades med förzinkade stolpar. skrivet av Peter Gustafsson den 21. okt 2005 00:55:29:

>>>>Jag vet inte om förzinkning är korrekt namn på den ytbehandling som har använts på de flesta svenska luftledningsstolpar sedan omkring år 1950, men läsaren förstår säkert vad jag menar. Förut hade SJ ju målat stolparna gröna, och vid 1950-talets stora dubbelspårsutbyggnader tycks man ha fortsatt med gröna stolpar på de banor som redan hade haft sådana.
>>>>Vi vet också att BJ och GDJ elektrifierades med betongstolpar, som numera i de flesta fall (?) är utbytta mot metallstolpar. Vidare att Siljansbanan (Borlänge - Mora) fick trästolpar. Visst är det väl så att även DJ elektrifierades med trästolpar, eller är jag ute och cyklar?
>>>>Men jag undrar alltså om någon mer exakt kan säga vilket år, eller på vilken bana, som SJ började med "förzinkade" stolpar på nyelektrifierade banor.
>>>^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ ^^^^^^
>>>Vid Ostkustbanans elektrifiering i mitten av 1950-talet användes galvaniserade kontaktledningsstolpar.
>>Varmförsinkning klass A SMS 2023 FZV
>Även galvaniserade stolpar målas gröna efter ett par år

Är det kanske så här det hänger ihop med stolpar som SJ, satt upp (förutom Borlänge - Mora)?
Före omkring 1950 grönmålning som enda ytbehandling (med rost som följd).
Från omkring 1950 galvaniserade (varmförzinkade) stolpar som lämnades omålade på nyelektrifierade sträckor och grönmålades vid dubbelspårsbyggen och andra kompletteringar av befintliga spår och bangårdar.
Rätt eller fel?

TGOJ-sträckan Köping - Frövi elektrifierades redan 1947 och har omålade galvaniserade stolpar, som jag antar är originalstolpar. Kan den sträckan i så fall ha varit först i Sverige med sådana stolpar?

Står det månne något i SJ:s tjocka 100-årsbok om stolparna?


Sv: Förzinkade stolpar och grönmålning - Björn Rundqvist - 2005-10-21 16:24