Sv: Förzinkade stolpar och grönmålning
(Hans Broman | 2005-10-21 09:47)
Som ett svar på: Sv: OKB elektrifierades med förzinkade stolpar. skrivet av Peter Gustafsson den 21. okt 2005 00:55:29:
>>>>Jag vet inte om förzinkning är
korrekt namn på den ytbehandling som
har använts på de flesta svenska
luftledningsstolpar sedan omkring år
1950, men läsaren förstår säkert vad
jag menar. Förut hade SJ ju målat
stolparna gröna, och vid 1950-talets
stora dubbelspårsutbyggnader tycks man
ha fortsatt med gröna stolpar på de
banor som redan hade haft sådana.
>>>>Vi vet också att BJ och GDJ
elektrifierades med betongstolpar, som
numera i de flesta fall (?) är utbytta
mot metallstolpar. Vidare att
Siljansbanan (Borlänge - Mora) fick
trästolpar. Visst är det väl så att
även DJ elektrifierades med
trästolpar, eller är jag ute och
cyklar?
>>>>Men jag undrar alltså om någon mer
exakt kan säga vilket år, eller på
vilken bana, som SJ började med
"förzinkade" stolpar på
nyelektrifierade banor.
>>>^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^
>>>Vid Ostkustbanans elektrifiering i
mitten av 1950-talet användes
galvaniserade
kontaktledningsstolpar.
>>Varmförsinkning klass A SMS 2023
FZV
>Även galvaniserade stolpar målas
gröna efter ett par år
Är det kanske så här det hänger ihop
med stolpar som SJ, satt upp (förutom
Borlänge - Mora)?
Före omkring 1950 grönmålning som
enda ytbehandling (med rost som
följd).
Från omkring 1950 galvaniserade
(varmförzinkade) stolpar som lämnades
omålade på nyelektrifierade sträckor
och grönmålades vid dubbelspårsbyggen
och andra kompletteringar av befintliga
spår och bangårdar.
Rätt eller fel?
TGOJ-sträckan Köping - Frövi elektrifierades redan 1947 och har omålade galvaniserade stolpar, som jag antar är originalstolpar. Kan den sträckan i så fall ha varit först i Sverige med sådana stolpar?
Står det månne något i SJ:s tjocka
100-årsbok om stolparna?
Sv: Förzinkade stolpar och grönmålning - Björn Rundqvist - 2005-10-21 16:24