Sv: Godsspårvagnar

(Leif B | 2006-01-19 22:29)

Som ett svar på: Sv: Godsspårvägar skrivet av Stefan Isaksson den 19. jan 2006 20:34:27:

>>>Trevlig spårvagn uppsnappad vid VW:s Phaeton fabrik i Dresden!
>>>
>>>Komersiell godstrafik kanske vore en idé för Göteborg, Malmö eller Norrköping. För Stockholm och Malmköping förmodligen av mindre intresse.
>>>Alla progresiva idéer är bra!! I alla fall som idéer betraktade.
>>I Malmö bedrev MSS godstrafik på spår, dels åren 1916-1953 mellan Järnvägsgatan i Limhamn och Stora Nygatan, dels åren 1917-1963 med det bekanta Koltåget mellan Nyhamnen och Malmö Gasverk.
>Även Stockholm och Göteborg hade omfattande godstrafik på den tiden det begav sig.
>Bland annat försiggick en hel del kreaturstransporter mellan Söder Mälarstrand (särskilt spår) och Slakthuset.
>Några uppgifter lista gällande den omnumrering och omlittrering SS gjorde av fordonen övertagna från SNS och SSB år 1918:
>Lok hade littera E1, E2 för SNS (två stycken byggda 1909 resp 1911), G1 hos SSB (ett byggt 1909) medan de fick littera L hos SS. G1 -> L1, E1,E2 -> L2.
>Godsvagnar hade hos alla tre bolagen littera D och det verkar ha funnits ganska många, men min nummerförteckning är inte komplett så jag vet inte hur många det var, men de nummer jag har antecknade är för SS: 1001-1012 för D1-D2 och 1073-1089 för D10-D12. Om man antar att luckan i serien helt fylldes av vagnar littera D3-D9 och utöver detta 4 vagnar av littera D13 är vi uppe i 93 godsvagnar.
>Tyvärr kan jag inte vitsorda tillförlitligheten i listan, som är en avskrift jag i all hast gjorde i mitten på 70-talet av en lista jag lånat. Jag tror denna var maskinskriven och antagligen inte någon handling från Stockholms spårvägar.
>SI

En "paketmotorvagn" ("godsfinka med hytt i vardera änden och saxbygel på taket") från Stockholm finns bevarad i Malmköping liksom flera flakvagnar, varav en är renoverad. Från Göteborg finns två lok ("flakvagn med telefonhytt mitt på och saxbygel på hytten") bevarade, ett i Malmköping och ett i Göteborg. Göteborg hade 12 sådana lok + någon eller några spårvagnar omändrade för pakettransport, vilket säger något om omfattningen på godstrafiken. Jag är dock inte säker på att alla lok fanns samtidigt. Kanske någon Göteborgare kan komplettera/korrigera?

Även Helsingborg hade en paketmotorvagn liknande Stockholms, men den finns inte kvar.

Kirunas stadspårväg var ju inte bara ett transportmedel för gruvarbetare utan skötte även materialtransporter från LKAB:s verkstäder vid Kirunavaara till gruvan i Lousavaara på andra sidan staden. Ett lok (AEG mitthyttslok) finns bevarat i besöksgruvan i Kirunavaara, tillsammans med en spårvagn.

/Leif


Sv: Godsspårvagnar - Stefan Isaksson - 2006-01-20 00:40