Sv: Godsspårvagnar
(Leif B | 2006-01-19 22:29)
Som ett svar på: Sv: Godsspårvägar skrivet av Stefan Isaksson den 19. jan 2006 20:34:27:
>>>Trevlig spårvagn uppsnappad vid VW:s
Phaeton fabrik i Dresden!
>>>
>>>Komersiell godstrafik kanske vore en
idé för Göteborg, Malmö eller
Norrköping. För Stockholm och
Malmköping förmodligen av mindre
intresse.
>>>Alla progresiva idéer är bra!! I
alla fall som idéer betraktade.
>>I Malmö bedrev MSS godstrafik på
spår, dels åren 1916-1953 mellan
Järnvägsgatan i Limhamn och Stora
Nygatan, dels åren 1917-1963 med det
bekanta Koltåget mellan Nyhamnen och
Malmö Gasverk.
>Även Stockholm och Göteborg hade
omfattande godstrafik på den tiden det
begav sig.
>Bland annat försiggick en hel del
kreaturstransporter mellan Söder
Mälarstrand (särskilt spår) och
Slakthuset.
>Några uppgifter lista gällande den
omnumrering och omlittrering SS gjorde
av fordonen övertagna från SNS och SSB
år 1918:
>Lok hade littera E1, E2 för SNS (två
stycken byggda 1909 resp 1911), G1 hos
SSB (ett byggt 1909) medan de fick
littera L hos SS. G1 -> L1, E1,E2 ->
L2.
>Godsvagnar hade hos alla tre bolagen
littera D och det verkar ha funnits
ganska många, men min
nummerförteckning är inte komplett så
jag vet inte hur många det var, men de
nummer jag har antecknade är för SS:
1001-1012 för D1-D2 och 1073-1089 för
D10-D12. Om man antar att luckan i
serien helt fylldes av vagnar littera
D3-D9 och utöver detta 4 vagnar av
littera D13 är vi uppe i 93 godsvagnar.
>Tyvärr kan jag inte vitsorda
tillförlitligheten i listan, som är en
avskrift jag i all hast gjorde i mitten
på 70-talet av en lista jag lånat. Jag
tror denna var maskinskriven och
antagligen inte någon handling från
Stockholms spårvägar.
>SI
En "paketmotorvagn" ("godsfinka med hytt i vardera änden och saxbygel på taket") från Stockholm finns bevarad i Malmköping liksom flera flakvagnar, varav en är renoverad. Från Göteborg finns två lok ("flakvagn med telefonhytt mitt på och saxbygel på hytten") bevarade, ett i Malmköping och ett i Göteborg. Göteborg hade 12 sådana lok + någon eller några spårvagnar omändrade för pakettransport, vilket säger något om omfattningen på godstrafiken. Jag är dock inte säker på att alla lok fanns samtidigt. Kanske någon Göteborgare kan komplettera/korrigera?
Även Helsingborg hade en paketmotorvagn liknande Stockholms, men den finns inte kvar.
Kirunas stadspårväg var ju inte bara ett transportmedel för gruvarbetare utan skötte även materialtransporter från LKAB:s verkstäder vid Kirunavaara till gruvan i Lousavaara på andra sidan staden. Ett lok (AEG mitthyttslok) finns bevarat i besöksgruvan i Kirunavaara, tillsammans med en spårvagn.
/Leif
Sv: Godsspårvagnar - Stefan Isaksson - 2006-01-20 00:40