Sv: Tillverkningsnummer 7 m m

(Carl-Erik Olsson | 2006-03-08 04:14)

Som ett svar på: Tillverkningsnummer? skrivet av Björn Edman den 07. mar 2006 14:34:38:

>Vilket tillverkningsnummer hade MÅJ ångvagn XC 10, som tillverkades i Arlöv 1910?

Svar: 7.
Detta står i den av Erik Sundström sammanställda tidiga (och förstås sedan länge slutsålda) SJK-boken "Ånglok tillverkade i Sverige" som talar om vilka ånglok och ångvagnar som byggdes när och var.
Där kan man då läsa att fabriken grundades av Ludvig Rössels Mek. Verkstad, som tidigare hade tillverkat vågar i Malmö och började tillverka järnvägsvagnar i Arlöv 1898. Efter konkurs 1901 övertogs rörelsen av ett nytt bolag "Waggonfabriken i Arlöf" som sedan 1918 uppgick i ASJ, AB Svenska Järnvägsverkstäderna. Man tillverkade inga lok, men några då tekniskt mycket avancerade "ångmotorvagnar" med panna och maskineri från den franska fabriken Purrey i Bordeaux, med på något sätt med koks automateldad (ingen eldare att avlöna) vattenrörspanna med således betydligt högre tryck (24 atm/450gr C) än i vanliga lokpannor för bättre ekonomi. De flesta hade axelföljden 1A1, dvs drivningen skedde från en högvarvig (500rpm) 150hk (normalspår) 4-cyl tandemkompoundångmotor på en kedjedriven axel under pannan i ena änden, som för normalspår hade en uppseendeväckande vindklyvarform. Bakänden hade inbyggd plattform med övergång till en ev tillkopplad vanlig personvagn.
Tillverkade ångvagnar var dessa (data dessutom enligt Yngve Holmgrens artikel i Järnvägs-Teknik 4/1961):
1 1907 DJ "Auto No 1" (Dalslands Jv), slopad 1937
2 1907 SOEJ 1 (Sölvesborg-Olofstöm-Elmhults Jv), skrot 1940
3 1908 KjBJ 1 (Kjeflinge-Barsebäckshamns Jv), 1928 SJ X5/CF1-Xå 401, 1937 HHJ 133
4 1908 KjBJ 2 (- " -), 1928 SJ X5/CF1-Xå 402, skrot 1932
5 1909 LJ 1 (Lidköping-Kållands Jv, 891mm) slopad ca 1939
6 1909 MHJ 1 (Mjölby-Hästholmens Jv), slopad 1921
7 1910 MÅJ 10 (Mönsterås-Åseda Jv, 891mm, ax.f. A1) skrot 1940
8 1911 LB 1 (Langelandsbanen, Danmark) slopad 1916
9 1912 VVJ (Visby-Västerhejde Jv, 891mm, ax.f. A1) slopad ca 1940
Som vanligt med tekniskt avancerade fordon på den tiden blev de alltför snabbt otillförlitliga, speciellt p g a krånglande flottörreglerade injektorer, och var inte i drift länge, speciellt inte om man jämför med ånglok. Den troligen längst överlevande, en av vagnarna från KjBJ, inköptes av HHJ (Helsingborg-Hessleholms Jv) och byggdes om till tvåaxlig resgodsvagn F3 133 1937/38, sedan SJ EF3 8611, och slutade sina dagar, troligen på 1980-talet, efter att ha varit verkstadsvagn Qgv 945 0725 i Nässjö.
Mer om ångvagnar har nog skrivits i antingen PV eller det rekommendabla speciellt järnvägshistoriska forumet som länken går till.
Pröva resp sökfunktion för mer uppgifter om intresse finnes!
/CEO


Sv: Tillverkningsnummer 7 m m - Björn Edman - 2006-03-08 18:52