Sv: Tillverkningsnummer 7 m m
(Carl-Erik Olsson | 2006-03-08 04:14)
Som ett svar på: Tillverkningsnummer? a> skrivet av Björn Edman den 07. mar 2006 14:34:38:>Vilket tillverkningsnummer hade MÅJ ångvagn XC 10, som tillverkades i Arlöv 1910?
Svar: 7.
Detta står i den av Erik Sundström
sammanställda tidiga (och förstås
sedan länge slutsålda) SJK-boken
"Ånglok tillverkade i Sverige" som
talar om vilka ånglok och ångvagnar
som byggdes när och var.
Där kan man då läsa att fabriken
grundades av Ludvig Rössels Mek.
Verkstad, som tidigare hade tillverkat
vågar i Malmö och började tillverka
järnvägsvagnar i Arlöv 1898. Efter
konkurs 1901 övertogs rörelsen av ett
nytt bolag "Waggonfabriken i Arlöf" som
sedan 1918 uppgick i ASJ, AB Svenska
Järnvägsverkstäderna. Man tillverkade
inga lok, men några då tekniskt mycket
avancerade "ångmotorvagnar" med panna
och maskineri från den franska fabriken
Purrey i Bordeaux, med på något sätt
med koks automateldad (ingen eldare att
avlöna) vattenrörspanna med således
betydligt högre tryck (24 atm/450gr C)
än i vanliga lokpannor för bättre
ekonomi. De flesta hade axelföljden
1A1, dvs drivningen skedde från en
högvarvig (500rpm) 150hk (normalspår)
4-cyl tandemkompoundångmotor på en
kedjedriven axel under pannan i ena
änden, som för normalspår hade en
uppseendeväckande vindklyvarform.
Bakänden hade inbyggd plattform med
övergång till en ev tillkopplad vanlig
personvagn.
Tillverkade ångvagnar var dessa (data
dessutom enligt Yngve Holmgrens artikel
i Järnvägs-Teknik 4/1961):
1 1907 DJ "Auto No 1" (Dalslands Jv),
slopad 1937
2 1907 SOEJ 1
(Sölvesborg-Olofstöm-Elmhults Jv),
skrot 1940
3 1908 KjBJ 1
(Kjeflinge-Barsebäckshamns Jv), 1928 SJ
X5/CF1-Xå 401, 1937 HHJ 133
4 1908 KjBJ 2 (- " -), 1928 SJ
X5/CF1-Xå 402, skrot 1932
5 1909 LJ 1 (Lidköping-Kållands Jv,
891mm) slopad ca 1939
6 1909 MHJ 1 (Mjölby-Hästholmens Jv),
slopad 1921
7 1910 MÅJ 10 (Mönsterås-Åseda Jv,
891mm, ax.f. A1) skrot 1940
8 1911 LB 1 (Langelandsbanen, Danmark)
slopad 1916
9 1912 VVJ (Visby-Västerhejde Jv,
891mm, ax.f. A1) slopad ca 1940
Som vanligt med tekniskt avancerade
fordon på den tiden blev de alltför
snabbt otillförlitliga, speciellt p g a
krånglande flottörreglerade
injektorer, och var inte i drift länge,
speciellt inte om man jämför med
ånglok. Den troligen längst
överlevande, en av vagnarna från KjBJ,
inköptes av HHJ
(Helsingborg-Hessleholms Jv) och byggdes
om till tvåaxlig resgodsvagn F3 133
1937/38, sedan SJ EF3 8611, och slutade
sina dagar, troligen på 1980-talet,
efter att ha varit verkstadsvagn Qgv 945
0725 i Nässjö.
Mer om ångvagnar har nog skrivits i
antingen PV eller det rekommendabla
speciellt järnvägshistoriska forumet
som länken går till.
Pröva resp sökfunktion för mer
uppgifter om intresse finnes!
/CEO
Sv: Tillverkningsnummer 7 m m - Björn Edman - 2006-03-08 18:52