Några bilder från sommarens resa i Juggeland, del 2

(Johan Wahlstedt | 2006-07-23 21:17)

Fortsätter i en ny tråd, första delen hittar man här: http://www.tydal.nu/postvagnen/671030.ht m]

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag1-2/slides/DSCN606
5.JPG
Vi har kommit till Lubljana, här är ännu en bild på tåget Lubljana - Thessaloniki. De slovenska järnvägarna är elektrifierade med 3000V DC, som ett arv från den Italienska tiden. Det finns även en kort sträcka i nordvästra Kroatien med likströmselektrifiering i övrigt är det 25kV 50Hz AC i fd. Juggoslavien.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag1-2/slides/DSCN606
8.JPG
Ett modernt Simenslok med godståg, någon som vet om det är hyrlok eller köpta? Bakom stolparna vid signalen kan man skymta ett ALSTOM lok med typiskt fransk design, det finns även sexaxliga italienskbygda dubbellok (motsvarande FS E646) med typisk italiensk "pansarvagnsdesign" men det blev ingen bild på något sådant. De italienska loken finns även i Kroatien på likströmslinjen.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag1-2/slides/DSCN606
3.JPG
Mycket av den lokala och regionala persontrafiken körs med nya desiro motorvagnar. Vi fortsätter nästa dag med en sådan..

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag3/slides/DSCN6119.
JPG
..genom bergslandskapet..

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag3/slides/DSCN6122.
JPG
..till Race, som ligger strax norr om Pragersko längs huvudlinjen till Maribor.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag3/slides/DSCN6127.
JPG
Där byter vi till en dieselmotorvagn mot Ormoz.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag3/slides/DSCN6130.
JPG
Samma motorvagn från insidan..

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag3/slides/DSCN6139.
JPG
Möte med godståg draget av en GM diesel i Slovenska färger.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag3/slides/DSCN6133.
JPG
Ormoz. Ändstation för vårat tåg. Vi gör som alla andra och byter till en likadan motorvagn som den vi kom med, men som utgår härifrån... Denna tar oss över gränsen till Kroatien och..

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag3/slides/DSCN6143.
JPG
..Cakovec, som är en mindre järnvägsknut med banor i fyra riktningar. Till vänster tåg mot Kotoriba och till höger vårat tåg som snart vänder tillbaks mot Ormoz.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag3/slides/DSCN6147.
JPG
Linjerna kring Cakovec trafikeras bland annat med fd. svenska Y1or, bra vagnar tyckte tågpersonalen.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag3/slides/DSCN6153.
JPG
Inte så olikt en sommardag längs Inlandsbanan, eller?

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag3/slides/DSCN6154.
JPG
Tåget från Zagreb med GM diesel i Kroatisk målning.. Vårat tåg mot Zagreb står bakom och består av motsvarande materiel, blev tyvärr ingen Y1 åkning för våran del. Men de finns ju på närmare håll så det kanske inte gör så mycket normal



Sv: Några bilder från sommarens resa i Juggeland, del 2 fler bilder - Johan Wahlstedt - 2006-07-23 21:57
Sv: Några bilder från sommarens resa i Juggeland, del 2 - Persson - 2006-07-23 21:59
Sv: Några bilder från sommarens resa i Juggeland, del 2 - Jonny Saljefeldt - 2006-07-23 22:19
GM med buffertar - Olle E - 2006-07-23 23:00